Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost .Ubuntu opschonen (temp, cookies e.d.)  (gelezen 2266 keer)

Offline Allard1979

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Opgelost .Ubuntu opschonen (temp, cookies e.d.)
« Gepost op: 2010/08/09, 07:53:47 »
Ik ben een nieuwe Ubuntu gebruiker overgestapt van mijn broodwinning Microsoft. Nu draait Ubuntu bij mij mij op een Asus eee pc. Een beetje traag, maar niet erg slecht. Nu heeft de Asus een hd van 4 gig (solid state) en de ruimte, door Ubuntu, wordt steeds kleiner. Na de Update is dit drastisch minder geworden. Ik weet dat Ubuntu geen registry kent zoals xp, maar maakt Ubuntu gebruik van back ups, tijdelijker bestanden e.d.? Wie o wie kan me helpen om de ruimte te vergroten?
Alvast dank

Allard
« Laatst bewerkt op: 2010/08/09, 08:51:38 door Wanda »

Offline Ronnie

• Artworkteam
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu opschonen (temp, cookies e.d.)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/09, 08:01:47 »
Temporary bestanden worden bij Ubuntu netjes elke reboot opgeschoond, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wat je zegt over de updates kan zeker kloppen. De updatemanager houdt de gedownloade pakketten nog in cache. De pakketten kun je verwijderen door het volgende commando in te voeren in de Terminal (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster)
sudo apt-get clean

Er wordt gevraagd om je wachtwoord. In de terminal zie je dan geen sterretjes als je het wachtwoord intypt. Dus type je wachtwoord gewoon in en druk op Enter. Dan werkt het.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Allard1979

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/09, 08:31:52 »
@Ronnie
Bedankt voor je hulp het heeft fantastisch gewerkt. Leuk trouwens om te zien dat je dit soort dingen in een soort "DOS" box moet aanroepen. Ik heb veel geprogrammeerd in VB(a) eens kijken of ik hier wat zaken voor kan bedenken. Ubuntu wordt steeds leuker zo. :)

Offline foxofinfinety

• Lid
    • foxofinfinety
    • Foxofinfinety.com
Re: Opgelost .Ubuntu opschonen (temp, cookies e.d.)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/09, 08:57:29 »
VB gaat het niet doen in linux, en die DOS box heet de shell of bash (born again shell), Linux zelf is eigenlijk geheel in de shell, de desktop is een programma dat daar in werkt.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Ronnie

• Artworkteam
    • ronnie.vd.c
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/09, 09:12:06 »
@Ronnie
Bedankt voor je hulp het heeft fantastisch gewerkt. Leuk trouwens om te zien dat je dit soort dingen in een soort "DOS" box moet aanroepen. Ik heb veel geprogrammeerd in VB(a) eens kijken of ik hier wat zaken voor kan bedenken. Ubuntu wordt steeds leuker zo. :)

De terminal is erg krachtig en eigenlijk niet te vergelijken met "DOS". De enige overeenkomst is zo'n beetje de kleuren en dat je er letters in kunt typen. Met de terminal kun je bijna alles doen op een Ubuntu systeem, maar het kost wat tijd om dit onder de knie te krijgen. Vind je het leuk om hiermee verder aan de slag te gaan, kijk dan onder in mijn handtekening voor meer informatie over terminals.

Dit terminal commando had ook gewoon grafisch gekunt, maar het uitleggen van de grafische manier kost vaak veel meer tijd en kan verschillen per Ubuntu versie. De commando's in de terminal blijven bijna altijd hetzelfde.

Wil je ook nog op Ubuntu gaan programmeren, dan kun je niets/weinig met VBA. Ik raad je aan om Python te gaan leren, dit is een erg gemakkelijke maar zeker ook krachtige programmeertaal (eigenlijk officieel scripttaal omdat je het niet compileert, maar qua mogelijkheden even uitgebreid). Deze taal is gemakkelijk te leren en wordt erg veel gebruikt binnen Ubuntu.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Allard1979

• Lid
Re: Opgelost .Ubuntu opschonen (temp, cookies e.d.)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/09, 09:40:13 »
Meer antwoord dan ik had verwacht. Ik had inderdaad al gelezen dat ik met mijn programmeer kennis technisch gezien niets kan, maar daar waar je een taal leert, kun je vast een volgende leren. Dank nogmaals! :)