Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met Ubuntu niet-werkende W-XP repareren  (gelezen 1905 keer)

Offline Tjerk45

• Lid
Met Ubuntu niet-werkende W-XP repareren
« Gepost op: 2010/08/07, 15:34:30 »
Geacht forum,
Is het mogelijk om met Ubuntu een virus in een W-XP partitie te verwijderen? Ik heb een dual-boot systeem (Ubuntu 9.04 en Windows XP) Hiervan is W-XP niet meer te starten vanwege een Da0nol virus. Safe mode levert een zwart scherm, gewoon starten geeft een heen en weer gaand blauw balletje gevolgd door een zwart scherm. Na een uur is geen verandering opgetreden. Met behulp van de installatie CD van W-XP kan ik wel CHKDSK uitvoeren, maar dat is dan ook alles. Herinstallatie wil ik pas doen als het onvermijdelijk is. De virusscanners die onder Linux draaien verwijderen niks. Dames en heren, is het mogelijk om met Ubuntu een niet-werkende W-XP aan de praat te krijgen?
Vriendelijke groeten, Tjerk45

Re: Met Ubuntu niet-werkende W-XP repareren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/07, 16:13:18 »
Je kan de ubuntu in ieder geval gebruiken om alle bestanden te backuppen, dan kan je daarna een nieuwe install doen van windows XP.
Er bestaan gratis virusscanners die ook werken voor linux: avast, clamAV, Free AVG, ...
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline ivo

• Lid
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/07, 16:20:40 »
Welk virus  ???

daonol http://www.eset.com/threat-center/encyclopedia/threats/win32daonolc  Ik kon het eerst ook niet vinden, door de typfout in het eerste bericht.

Offline Tjerk45

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/07, 16:53:03 »
Ward, Backup van essentiele files heb ik gemaakt. De virusscanners die jij noemt werken wel onder Linux, maar ze scannen alleen maar. Ze repareren niet vanuit Linux. Tenminste, dat maak ik op uit de bechrijvingen die ik gevonden heb.

Ivo, het virus heeft bij de diverse scanner schrijvers verschillende namen: W32.daonol, W32/Daonol, Infostealer.Daonol en nog meer die ik niet heb opgeschreven. Verwijderen, zoals Microsoft dat aangeeft, lukt alleen vanaf een draaiend OS, maar dat wil dus niet, W-XP wil niet opstarten.

Misschien zijn het twee problemen:
1- W-XP aan de praat krijgen;
2- Virus eraf krabben (rare files en register verschonen.
Schone installatie van XP is het eenvoudigste natuurlijk, maar reparatie uitvoeren dmv Ubuntu is een uitdaging.

Bedankt voor het reageren, Tjerk45

Offline Tjerk45

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/13, 12:35:57 »
Femke98: dit tool werkt alleen onder Windows, en die wil niet starten.