In essentie kan ik je niets anders dan gelijk geven. Maar mijn idee is het, dat je op deze manier het probleem aan het verschuiven bent, daar doe ik liever niet aan mee 
Het probleem verschuiven...ik kan er deels mee eens zijn. Laat ik het zo zeggen: Wij, de Linux gebruikers, kunnen de verantwoording laten zien aan de Windows gebruikers dat wij virussen wel serieus nemen en er wel iets tegen doen om de verspreiding ervan tegen te houden. Als ook de Windows gebruikers dit zouden doen (en ik zeg niet dat niemand dit doet van de Windows gebruikers, want er zal altijd een grote groep zijn die dat wel doen) en hun verantwoording nemen, dan zal er ook veel minder virussen in omloop raken die via mail verspreid wordt. Wat over blijft zijn virussen die in software verpakt zit en hier kan je helaas niet zoveel aan doen.
Af en toe neus ik nog wel eens op Windows forums en op Windows nieuwsgroepen. Je zal er nog versteld staan hoeveel er nog zijn die een besmetting oplopen omdat ze: a) geen firewall hebben (jah, dat simpele ding van Windows zelf), b) geen anti-virus hebben, c) niet scannen op mal-/spyware/trojan's.
En bekijk het ook van de andere kant. Als een Windows gebruiker van jou een mail krijgt met een virus, wat zou die persoon zeggen?? Hij gaat je echt niet bellen en je ermee feliciteren dat je hebt bijgedragen aan de verspreiding van virussen. Hij zal je eerder vervloeken, ja toch?? De kwestie of wij wel/geen anti-virus scanner willen gebruiken werkt tweeledig. Enerzijds ontvangen wij mails waar een virus aan kan hangen die wij dan weer doorsturen, onbewust van het feit dat het een besmette mail is, anderzijds getuigd het van respect en fatsoen als wij een mail ontvangen en willen doorsturen dat wij deze eerst scannen om problemen bij de ontvanger te voorkomen. En andersom werkt het ook, een Windows gebruiker zal ook eerst zijn mails scannen voordat ie het doorstuurt. Maar het punt bij Windows gebruikers was/is (en ik zeg als oud-Windows gebruiker het uit eigen ervaring) men vertrouwd teveel op de tools zelf. Er wordt zeer snel gedacht, ik heb een firewall, ik heb een anti-virus programma, ik heb..... Dit is een onrealistische vorm van veiligheid. Je moet het zelf in de gaten houden, zelf controleren is nog altijd het beste. En een programma is alleen maar een hulpmiddel om deze controle te kunnen uitvoeren. En dan maakt het niet uit of je een Windows gebruiker bent of een Linux gebruiker.