Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: antivirus  (gelezen 3816 keer)

Offline slayer677

• Lid
antivirus
« Gepost op: 2010/08/05, 19:49:02 »
hallo

is het aan te raden om bij ubuntu een antivirus te gebruiken?

en welke firewall raden jullie aan?
ik zie dat er verschilende bestaan
bedankt voor jullie hulp

ik gebruik ubuntu al sinds gisteren en ik ben er weg van
groeten

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: antivirus
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/05, 19:52:18 »

Phr3ak

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/05, 20:20:12 »
Er zijn op zich wel anti virus programma's te vinden die op Linux werken, echter die scannen doorgaans alleen maar op windows virussen, en dat heeft in een Linux omgeving niet zoveel zin ;)

« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/05, 21:02:45 »
Er zijn antivirussen en firewalls. Maar die heb je voorlopig niet nodig.
Als je je Ubuntu goed update kan ik je voor een krat bier beloven dat je minimaal voor de komende vier jaar geen virussen en/of malware zult gaan ontvangen.

En nu serieus; Er zijn op dit moment maar een paar virussen die stammen uit de prehistorie maar ik heb er verder nooit meer iets van gehoord. Waarom er zo weinig zijn ligt waarschijnlijk aan het aantal Linux gebruikers waar er relatief weinig van zijn en een voordeel van open-source.

No Worries.

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/05, 21:17:21 »
Inderdaad heeft het voor Linux besturingssystemen, ongeacht distributie, geen zin om een anti-virus programma te hebben. Maar als je veel e-mails krijgt van mensen die een Windows machine hebben is het raadzaam om wel gebruik te maken van een anti-virus programma. Vooral als je van plan bent om e-mails door te sturen naar mensen van wie je weet dat ze een Windows machine hebben. Je fungeert dan wel als een soort van filter, maar je helpt wel degene aan wie je mails stuurt wel van een hoop ellende af.

Eigenlijk zou het niks meer dan fatsoenlijk zijn om wel een anti-virus programma te gebruiken. Maar dan op elke machine. Het kan op die manier wel een hele hoop virus ellende schelen.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/05, 21:50:27 »
Inderdaad heeft het voor Linux besturingssystemen, ongeacht distributie, geen zin om een anti-virus programma te hebben.

Klopt.

Citaat
Maar als je veel e-mails krijgt van mensen die een Windows machine hebben is het raadzaam om wel gebruik te maken van een anti-virus programma. Vooral als je van plan bent om e-mails door te sturen naar mensen van wie je weet dat ze een Windows machine hebben. Je fungeert dan wel als een soort van filter, maar je helpt wel degene aan wie je mails stuurt wel van een hoop ellende af.

Eigenlijk zou het niks meer dan fatsoenlijk zijn om wel een anti-virus programma te gebruiken. Maar dan op elke machine. Het kan op die manier wel een hele hoop virus ellende schelen.

Niet mee eens. Verspilling van systeemkracht.... Stuur je e-mail-bijlagen via Gmail, dan zorgt Google voor het scannen op Windowsvirusjes.

Phr3ak

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/05, 21:52:12 »
Inderdaad heeft het voor Linux besturingssystemen, ongeacht distributie, geen zin om een anti-virus programma te hebben. Maar als je veel e-mails krijgt van mensen die een Windows machine hebben is het raadzaam om wel gebruik te maken van een anti-virus programma. Vooral als je van plan bent om e-mails door te sturen naar mensen van wie je weet dat ze een Windows machine hebben. Je fungeert dan wel als een soort van filter, maar je helpt wel degene aan wie je mails stuurt wel van een hoop ellende af.

Gewoon in je email signature aangeven van wat jij gebruikt (neem aan Ubuntu), en hoe ze daar aan kunnen komen ;)

Offline nomko

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/05, 21:53:57 »
Inderdaad heeft het voor Linux besturingssystemen, ongeacht distributie, geen zin om een anti-virus programma te hebben.

Klopt.

Citaat
Maar als je veel e-mails krijgt van mensen die een Windows machine hebben is het raadzaam om wel gebruik te maken van een anti-virus programma. Vooral als je van plan bent om e-mails door te sturen naar mensen van wie je weet dat ze een Windows machine hebben. Je fungeert dan wel als een soort van filter, maar je helpt wel degene aan wie je mails stuurt wel van een hoop ellende af.

Niet mee eens. Verspilling van systeemkracht.... Stuur je e-mail-bijlagen via Gmail, dan zorgt Google voor het scannen op Windowsvirusjes.

Indien je werkt met Gmail is dat een goede optie. Maar als je gewoon werkt met Thunderbird of Evolution omdat je niet wilt werken met Gmail of geen Gmail account hebt, is het wel raadzaam een anti-virus programma te installeren die je mails scant. Gewoon uit fatsoen en beleefdheid. En daar kan geen enkele systeemkracht tegen op  ;)
Linux user number 515471
----------------------

Phr3ak

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/05, 22:06:25 »
Dus even kort samen gevat, moeten wij de verantwoordelijkheid nemen, omdat die Windows gebruikers niet op willen letten wat voor rommel ze de rondte in strooien ?!  :evil:

Offline nomko

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/05, 22:13:19 »
Dus even kort samen gevat, moeten wij de verantwoordelijkheid nemen, omdat die Windows gebruikers niet op willen letten wat voor rommel ze de rondte in strooien ?!  :evil:

Nee, we kunnen ze wel laten zien dat er een besturingssysteem bestaat die niet gevoelig is voor virussen en ander onaangename verrassingen van het internet  ;)
Linux user number 515471
----------------------

Phr3ak

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/05, 22:18:19 »
Dus even kort samen gevat, moeten wij de verantwoordelijkheid nemen, omdat die Windows gebruikers niet op willen letten wat voor rommel ze de rondte in strooien ?!  :evil:

Nee, we kunnen ze wel laten zien dat er een besturingssysteem bestaat die niet gevoelig is voor virussen en ander onaangename verrassingen van het internet  ;)

Dat is een al gehele andere insteek, dan het pushen van anti virus rommel ;)

Offline nomko

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/05, 22:24:28 »

Ik push niks en dwing niemand wat aan. Ik meld dat het fatsoenlijk is om toch een scan te doen op virussen.

Ik denk dat de vraagsteller wel genoeg info heeft om zelf uit te maken wat ie wel en niet wilt. Dus lijkt het me raadzaam om deze discussie te beëindigen voordat het uitmond tot iets wat we niet willen hebben.
Linux user number 515471
----------------------

Phr3ak

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/05, 22:25:53 »

Ik push niks en dwing niemand wat aan. Ik meld dat het fatsoenlijk is om toch een scan te doen op virussen.

Dus als een ander een probleem met zijn windows computer heeft, dan moet iemand die linux gebruikt het maar gaan oplossen ofzo !? Sorry, als ik niet kan tarren, ls'en of andere *nix commando's kan gebruiken heb je een slechte aan mij :)

« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/06, 10:28:58 »
Firewall en antivirus zijn niet nodig.

Phr3ak

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/06, 10:33:45 »
Firewall en antivirus zijn niet nodig.

Firewall .. Mwhah, die zou nog wel eens handig kunnen zijn .. Ook op Linux ;)

Maar antivirus is gewoon flauwekul omdat op een *nix te installeren :)

Offline nomko

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/06, 10:39:11 »
Waar ik op doel met fatsoen en beleefdheid is dit: Als we wel een anti-virus scanner zouden hebben en we sturen iets door naar iemand die een Windows machine heeft per mail en het is gescand, dan valt ons niks aan te rekenen indien de ontvanger wel een keer een virus of trojan of andere zooi oploopt. Want het is toch een punt dat er wel erg vreemd tegen een Linux besturingssysteem wordt aangekeken en je weet wat er gezegd wordt: Wat een boer niet kent dat vreet hij niet. Dus wordt er dan al gauw gezegd dat het aan ons ligt met dat rare besturingssysteem. En al fungeren we dan wel als een soort van filter, het is zekers zeer onfatsoenlijk en onredelijk om alle mails waar een virus aan kan hangen ongescand door te sturen en de computers van anderen op die manier te gaan besmetten zodat zij met de gebakken peren zitten.

Als je elke uitgaande mail laat scannen en je zet in een voetnoot neer dat je en Linux gebruikt en de mail gescand is, dan komt het meer vertrouwelijk over.

En het kost echt niet zoveel systeemkracht of bronnen dan wat er hier beweerd wordt. Deze bewering ging nog op in het tijdperk van de 386's en 486's, maar met de huidige processortechniek is het meer flauwekul geworden.

Ik vind eigenlijk dat het gewoon een standaard moet zijn dat elke e-mailprogramma standaard uitgerust is met een hele goede virus/trojan/malware/spyware scanner.

En je hoeft echt niet met mij eens te zijn, ik ventileer alleen maar mijn eigen mening.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/06, 10:41:21 door nomko »
Linux user number 515471
----------------------

Phr3ak

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/06, 10:49:49 »
In essentie kan ik je niets anders dan gelijk geven. Maar mijn idee is het, dat je op deze manier het probleem aan het verschuiven bent, daar doe ik liever niet aan mee :)

En het siert je, dat je gewoon voor je eigen mening opkomt! ;)

Offline nomko

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/06, 12:14:36 »
In essentie kan ik je niets anders dan gelijk geven. Maar mijn idee is het, dat je op deze manier het probleem aan het verschuiven bent, daar doe ik liever niet aan mee :)

Het probleem verschuiven...ik kan er deels mee eens zijn. Laat ik het zo zeggen: Wij, de Linux gebruikers, kunnen de verantwoording laten zien aan de Windows gebruikers dat wij virussen wel serieus nemen en er wel iets tegen doen om de verspreiding ervan tegen te houden. Als ook de Windows gebruikers dit zouden doen (en ik zeg niet dat niemand dit doet van de Windows gebruikers, want er zal altijd een grote groep zijn die dat wel doen) en hun verantwoording nemen, dan zal er ook veel minder virussen in omloop raken die via mail verspreid wordt. Wat over blijft zijn virussen die in software verpakt zit en hier kan je helaas niet zoveel aan doen.

Af en toe neus ik nog wel eens op Windows forums en op Windows nieuwsgroepen. Je zal er nog versteld staan hoeveel er nog zijn die een besmetting oplopen omdat ze: a) geen firewall hebben (jah, dat simpele ding van Windows zelf), b) geen anti-virus hebben, c) niet scannen op mal-/spyware/trojan's.

En bekijk het ook van de andere kant. Als een Windows gebruiker van jou een mail krijgt met een virus, wat zou die persoon zeggen?? Hij gaat je echt niet bellen en je ermee feliciteren dat je hebt bijgedragen aan de verspreiding van virussen. Hij zal je eerder vervloeken, ja toch?? De kwestie of wij wel/geen anti-virus scanner willen gebruiken werkt tweeledig. Enerzijds ontvangen wij mails waar een virus aan kan hangen die wij dan weer doorsturen, onbewust van het feit dat het een besmette mail is, anderzijds getuigd het van respect en fatsoen als wij een mail ontvangen en willen doorsturen dat wij deze eerst scannen om problemen bij de ontvanger te voorkomen. En andersom werkt het ook, een Windows gebruiker zal ook eerst zijn mails scannen voordat ie het doorstuurt. Maar het punt bij Windows gebruikers was/is (en ik zeg als oud-Windows gebruiker het uit eigen ervaring) men vertrouwd teveel op de tools zelf. Er wordt zeer snel gedacht, ik heb een firewall, ik heb een anti-virus programma, ik heb..... Dit is een onrealistische vorm van veiligheid. Je moet het zelf in de gaten houden, zelf controleren is nog altijd het beste. En een programma is alleen maar een hulpmiddel om deze controle te kunnen uitvoeren. En dan maakt het niet uit of je een Windows gebruiker bent of een Linux gebruiker.
Linux user number 515471
----------------------

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/06, 12:17:26 »
Mwah. Een goede e-maildienst (niet alleen Gmail) scant automatisch op Windowsvirussen op de servers van de e-mailprovider zelf... overbodig om dan ook nog lokaal te laten scannen. Moeite voor niks....

Overigens kun je in Gmail ook POP3-ondersteuning inschakelen, zodat je Evolution en Thunderbird gewoon kunt blijven gebruiken.

Antivirusgedoe is treurige droevigheid die niet bij Linuxgebruik thuishoort, behalve als je zelf een e-mailprovider bent.

De firewall aanzetten daarentegen, kan soms wel nuttig zijn. Op een kampeerterrein met een gedeelde onbeveiligde draadloze verbinding, bijvoorbeeld.

Phr3ak

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/06, 14:18:09 »
Nah, laten we het er maar ophouden .. Zoveel mensen, zoveel meningen, en .. Leven en laten leven :)

Offline barco78

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/10, 09:16:44 »
klopt helemaal, zelf gebruik ik al lang linux, maar heb nog nooit een virus binnengekregen, met windows wel, daarom gebruik ik windows sinds kort ook niet meer
Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10

Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

Offline slayer677

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/10, 09:26:07 »
van mij is het ook zo

altijd windows gebruik
maar sinds vista ben ik overgeschakeld en ik heb het mij nog geen minuut beklaagt
wat een verschil

« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/10, 10:50:15 »
nomko schreef:
Citaat
Af en toe neus ik nog wel eens op Windows forums en op Windows nieuwsgroepen. Je zal er nog versteld staan hoeveel er nog zijn die een besmetting oplopen omdat ze: a) geen firewall hebben (jah, dat simpele ding van Windows zelf),
b) geen anti-virus hebben, c) niet scannen op mal-/spyware/trojan's.

Wij, de Linux gebruikers, kunnen de verantwoording laten zien aan de Windows gebruikers dat wij virussen wel serieus nemen en er wel iets tegen doen om de verspreiding ervan tegen te houden.
En bekijk het ook van de andere kant. Als een Windows gebruiker van jou een mail krijgt met een virus, wat zou die persoon zeggen?? Hij gaat je echt niet bellen en je ermee feliciteren dat je hebt bijgedragen aan de verspreiding van virussen. Hij zal je eerder vervloeken, ja toch??

Die virussen krijgt die Windows-gebruiker binnen via het internet en email omdat hij géén antivirus programma draait, niet omdat ik hem die doorgeef, dus, waarom zou die mij dan vervloeken?, als hij zou scannen op virussen krijgt hij die dus ook niet binnen. Waarom zou ik met mijn virus vrij Ubuntu-systeem dan in zijn plaats wél op Windows virussen moeten gaan scannen?

Dus "de verantwoording laten zien aan de Windows gebruikers dat wij virussen wel serieus nemen" is niet onze taak, maar van die Windows gebruiker zélf, hij moet zijn systeem zelf onderhouden, net zoals ik mijn Linux systeem ook zelf onderhoud.  ;)

Mijn twee cent.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/10, 11:08:28 »
Ik vind dat iedereen hier een beetje gelijk heeft ook Nomko.
Maar wat maken jullie je er verder zo druk om.
Je hebt toch keuze awel dan kies je toch wat je zelf wilt een antivirus scanner of niks.
Ik zelf heb gekozen voor Gmail inclusief mijn pop3 dat is mijn keuze of je het er mee eens bent of niet is toch gewoon worst. :D :D :D
En ik doe toch gewoon wat ik wil. XD
Randbemerking : Ik had op mijn Windows nooit een virus maar ik had ook een betaalde Scanner en geen gratis spul.
En begin a.u.b daar nu niet een discussie over a.u.b
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/10, 15:09:30 »
Ach, als je op een zeer bescheiden manier kan bijdragen om de algehele overlast van virussen te beperken (hou er rekening mee dat het merendeel van de virussen er tegenwoordig op gericht is om botnets/zombienetwerken mee te creëren, waarmee gigantische hoeveelheden spam worden verspreid die netwerken overbelasten en waar we dus met z'n allen de rekening voor betalen; ongeacht het gebruikte OS), waarom niet?

Maar goed, een ieder is natuurlijk vrij in zijn keuze in deze.