Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kernel panic na update  (gelezen 1276 keer)

Gast

  • Gast
kernel panic na update
« Gepost op: 2006/12/12, 23:45:55 »
Hallo,
ik heb onlangs ubuntu geinstalleerd op mijn pc werkte allemaal prima totdat ik een update heb gedaan met de update manager. Ik moest het systeem rebooten om de update af te maken dit doe ik natuurlijk netjes zoals gevraagt maar dan krijg ik bij het booten de volgende meldingen en dan loopt ie vast. Kan iemand hier iets mee?

uncompressing Linux...OK, Booting the kernel

[17179569.184000] ACPI: unable to ocate RSDP

[35.080335] crc error

[35.089475] kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block (0,0)


voor zover ik het begrijp is er iets met kernel file en kan het file system niet gemount worden ofzo

Greetz,
jeroen

Azalin

  • Gast
kernel panic na update
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/12, 23:47:51 »
Tijdens het opstarten wanneer je GRUB te zien krijgt, kun je dan niet voor een andere kernel kiezen (even ESC drukken misschien) wellicht kun je dan even controleren of zelfs de kernel herinstalleren....als je de oude kernel gebruikt...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
kernel panic na update
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/13, 00:18:51 »
Citaat van: 11MeG
[35.080335] crc error
Dat is fout .....
Het checksum klopt dus niet, of de download is fout gegaan, of je hardeschijf heeft een probleem !
Via grub met de oude kernel opstarten, de nieuwe verwijderen en nog een keer proberen......

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gast

  • Gast
kernel panic na update
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/13, 17:17:09 »
Hallo,
ik heb tijdens het booten op esc gedrukt maar geen van da opstart mogelijk heden werkt. krijg steeds de zelfde fout meldingen.
zijn er nog andere manieren om dit probleem op te lossen?
Greetz,
Jeroen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
kernel panic na update
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/13, 19:48:44 »
De ellende is, dat bij Edgy alle kernels dezelfde naam hebben .....
Je kunt proberen om m.b.v. de live CD de oude (dapper) kernel te installeren en de /boot/grub/menu.lst aan te passen aan de oude kernel.
Maar mogelijk staat die kernel nog in de /boot directorie, en hoef je alleen maar de grub file aan te passen...

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gast

  • Gast
kernel panic na update
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/13, 20:22:31 »
hallo,
ok maar hoe kan ik de grup file aanpassen zonder dat ik in een shell kan komen die mijn hd kan berijken. Als ik via de live cd /boot/grub/menu.lst probeer te  vinden dan kijk ik volgens mij naar die van de live cd en niet die van mijn hd. Ik ga denk ik maar opnieuw installen van de live cd.
Maar toch bedankt voor de tips.
Greetz,
Jeroen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
kernel panic na update
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/13, 20:40:29 »
Je moet de HD ook eerst mounten !
Mogelijk dat het kan met :
Locaties > Computer

Niet geschoten is altijd mis.....
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gast

  • Gast
kernel panic na update
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/15, 18:01:21 »
hallo,
ik heb inderdaad geprobeerd mijn hd te mounten maar dat wil niet zegt ie /dev/hda1 niet gevonden ofzo.
Greetz,
Jeroen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
kernel panic na update
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/15, 19:54:19 »
Laatste poging, neem de alternate CD en kies in het menu voor beschadigd systeem herstellen, dan kom je in een menu, waarin je ook grub opnieuw kan plaatsen.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gast

  • Gast
kernel panic na update
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/17, 20:05:43 »
Hallo,
Ik heb inmiddels ubuntu opnieuw geinstalleerd. Een keer op de zelfde hd en een keer op een nieuwe hd ik blijf de zelfde fout krijgen. Ik snap er echt niets meer van het heeft goed gewerkt alleen na een update is alles ineens in de soep.  Ik vind het erg jammer ik wil namelijk van microsoft af maar dat gaat helaas niet zo makelijk.

Heb je trouwens voor kubuntu een zwader systeem nodig dan voor ubuntu of zijn de systeem eisen het zelfde?

Greetz,
Jeroen

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
kernel panic na update
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/17, 20:50:34 »
Citaat van: 11MeG
Heb je trouwens voor kubuntu een zwader systeem nodig dan voor ubuntu of zijn de systeem eisen het zelfde?
praktisch hetzelfde.. de grafische interface is het enige verschil.

Kubuntu gebruikt KDE
Ubuntu gebruikt GNOME

als je kubuntu gebruikt kan je trouwens ook overschakelen naar ubuntu en omgekeerd door het installeren van ubuntu-desktop of kubuntu-desktop

KDE en GNOME zijn ongeveer even snel en stellen even zware eisen aan je systeem. Sommige mensen beweren dat KDE veel minder RAM geheugen gebruikt, andere mensen beweren hetzelfde van GNOME.

Tests laten zien dat de verschillen klein zijn. Het is uiteindelijk meer een kwestie van smaak.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)