Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mail beantwoorden in Thunderbird [OPGELOST]  (gelezen 4701 keer)

mail beantwoorden in Thunderbird [OPGELOST]
« Gepost op: 2010/08/04, 00:09:53 »
Hallo,
stap over van Evolution naar Thunderbird. Fijn programma!  :D
Als ik een binnengekomen mailtje wil beantwoorden komt de cursor automatisch ONDERAAN de mail te staan. Dus ook de ontvanger moet naar beneden scrollen om mijn antwoord te lezen. Dat is lastig zo dunkt mij.
Uiteraard kan ik naar boven scrollen maar er is vast en zeker een instelling dat de cursor automatisch boven het bericht komt te staan.
Wie helpt mij hiermee??
Dank bij voorbaat   :)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 08:19:32 door ubunturolf »
Weinig is IETS, veel soms NIETS
http://www.travelfoto.biz/    óf    http://www.nature.travelfoto.biz

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: mail beantwoorden in Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/04, 00:26:36 »
Volgens de algemeen geldende fatsoensnormen (netiquette of nettiquette) op internet schrijf je je antwoord juist onder het bericht waarop je reageert, niet erboven.
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.leerquoten.nl/quote.html
of hier: http://www.miels.nl/antwoorden.html

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/04, 00:43:54 »
Ik ben net zo stout als ubunturolf en schrijf de nieuwe tekst boven de ontvangen/bestaande mail. Alleen bij directe vragen en antwoorden daarop kopieer ik de tekst van de "vraag-mail" en plak dat als "citaat" (rechter muisknop) om vervolgens onder het citaat de (deel)vraag te beantwoorden.

(Het is m.i. een voorkeur, net zoals de voorkeur van de "financiële" ordners waarin de meest recente correspondentie bovenop en niet achterin wordt geplaatst.)
De logica bij mij is dat het oudere bericht een bijlage is die later wordt getoond (om te weten "wat de vraag was" c.q. hoe e.e.a. tot stand kwam).
Het gaat m.i. de verzender die een reactie ontvangt in de meeste gevallen niet meer om de vraag maar om een antwoord - en die laat ik bovenaan zien.

De standaard handeling in Thunderbird is: CTRL-Home, Enter Enter, CTRL-Home ... en dan begin ik te typen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 00:45:50 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/04, 01:04:44 »
Als ik een binnengekomen mailtje wil beantwoorden komt de cursor automatisch ONDERAAN de mail te staan.

Uiteraard kan ik naar boven scrollen maar er is vast en zeker een instelling dat de cursor automatisch boven het bericht komt te staan.

Tuurlijk is die instelling er. ;) In Thunderbird ga je naar menu Bewerken, Accountinstellingen. Selecteer aan de linkerkant van het venster dat dan opent, de optie 'Opstellen & Adressering'. Aan de rechterkant van het venster zet je een vinkje bij 'Automatisch de originele tekst citeren bij antwoorden'. Bij het tekstvak daaronder klik je op de zwarte driehoekjes aan de rechterkant van dat tekstvak en selecteer je de optie die jij wilt: 'mijn reactie boven de geciteerde tekst starten'. Dit moet je bij elk account doen.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/04, 08:19:04 »
Hallo allemaal,
Ben het toch niet helemaal eens met je, Johan. Het is toch idd zo dat de lezer in eerste instantie benieuwd is naar het antwoord. Een citaat op diverse vragen kan geen kwaad. Maar als de berichten langer en langer worden (wat veel mensen doen door telkens te beantwoorden en zelden ook eens verwijderen) dan scrol je je eigen ongans om bij het antwoord te komen. Het mag misschien wel een internet etiquette zijn, maar het is niet praktisch.
Dus helemaal eens met HarzG.

En Mikkel bedankt, gelijk gevonden en verandert. Had veel doorgelopen maar was blijkbaar weer te ongeduldig en kon het daardoor niet vinden.
Algemeen: ik vind Thunderbird een stuk fijner werken dan Evolution.

Mijn hoofdreden was dat ik het niet voor elkaar kreeg (ondanks aanwijzingen van de makers van Evolution en veel gesnuffel op fora om in Evolution de prullenbak te legen) - en nog steeds niet en dat werkt in Thunderbird uitstekend.

Hartelijk dank allen en een fijne dag.
Ubunturolf