Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Ubuntu naar Ubuntu Studio?  (gelezen 1935 keer)

Offline Bruce012

• Lid
Van Ubuntu naar Ubuntu Studio?
« Gepost op: 2010/08/02, 11:19:39 »
Ik heb gisteren (met veel hulp hier van het forum) Ubuntu succesvol geïnstalleerd.
Nu ik wat aan het rondneuzen ben in de wereld van Ubuntu kom ik erachter dat er een studio versie is.
Aangezien ik dagelijks bezig ben met het opnemen en bewerken van muziek
lijkt de studioversie mij op het lijf geschreven.

Mijn vraag is dus of ik gemakkelijk kan "upgraden" van Ubuntu naar Ubuntu Studio.
Zitten er haken en ogen aan?
En kan een beginner als ik dit gemakkelijk voor elkaar krijgen?

Bvd!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van Ubuntu naar Ubuntu Studio?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/02, 11:25:42 »
Ubuntu Studio is een officieel erkend derivaat van Ubuntu, dus van behoorlijke kwaliteit. Dit is de webstek ervan: http://ubuntustudio.org/

Het gaat eigenlijk om een fundamenteel ander besturingssysteem, tot de kernel aan toe. Je kunt dus waarschijnlijk het beste kiezen voor een schone herinstallatie (en dus de complete verwijdering van de bestaande gewone Ubuntu). Als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

--toevoeging: volgens de officiële docu van Studio kun je ook een bestaande gewone Ubuntu omzetten. Het lijkt me, dat dit een wat minder resultaat zou kunnen opleveren dan een schone installatie; o.a. is het me niet duidelijk of dit een low-latency-kernel oplevert (die standaard in Studio zit).
« Laatst bewerkt op: 2010/08/02, 11:39:25 door Pjotr »

Offline Bruce012

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/02, 11:50:10 »
Oké dat is duidelijk.
Ik ga me eerst nog even verder verdiepen in de Studio versie alvorens ik evt overga tot een herinstallatie.

Thanks.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/02, 22:02:40 »
Als je ruimte genoeg hebt op de HD doe dan een dualboot. (Of Tripleboot als windows er ook nog opstaat).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Phr3ak

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/03, 10:08:44 »
Of bekijk welke pakketten 'Ubuntu Studio' nou een studio versie maakt .. Installeer die pakketten, dan ben je er ook :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/03, 11:14:44 »
Of bekijk welke pakketten 'Ubuntu Studio' nou een studio versie maakt .. Installeer die pakketten, dan ben je er ook :)

Niet helemaal waar, denk ik.... met name de low-latency-kernel van Studio: ik betwijfel of je die vanzelf meekrijgt. Uiteindelijk is een schone installatie van Studio het makkelijkste, vermoed ik.

Phr3ak

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/03, 13:26:50 »

Niet helemaal waar, denk ik.... met name de low-latency-kernel van Studio: ik betwijfel of je die vanzelf meekrijgt. Uiteindelijk is een schone installatie van Studio het makkelijkste, vermoed ik.

Hey! .. Computeren is voor 'the fun!' hé  8)

Oké, ben het met je eens, dat een 'schone' installatie van de studio versie wat makkelijker is, maar het uitpluizen van, het hoe en het waarom is ook wel eens eventjes leuk van tijd tot tijd, of toch niet ?!  O0

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/03, 15:32:45 »
Hey! .. Computeren is voor 'the fun!' hé  8)

Oké, ben het met je eens, dat een 'schone' installatie van de studio versie wat makkelijker is, maar het uitpluizen van, het hoe en het waarom is ook wel eens eventjes leuk van tijd tot tijd, of toch niet ?!  O0

Dat is natuurlijk helemaal waar.  :D

Maar de vraagsteller is een beginner met Linux, en die is waarschijnlijk nog niet toe aan de experimenteerfase, oftewel gewoon ff lekker knoeien (wat ik zelf ook graag doe!).  :)

« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/04, 15:04:40 »

Bij de installatie van UbuntuStudio krijg je de specifieke kernel gelijk mee. Die komt netjes in GRUB te staan, naast de andere kernels.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/04, 17:13:06 »
Aangezien je gisteren pas Ubuntu geinstalleerd hebt zou ik ook voor een verse installatie gaan.Ik neem aan dat je de ruimte van deze installatie plus paar gigs extra wel kan missen voor een dual of tripple boot.Heb je 2 vliegen in 1 klap...Mocht je studio verpesten omdat je net als ik weinig weet van Linux kun je nog altijd terugvallen op de gewone Ubuntu.Zit zelf nu ook met een systeem wat zweeft tussen Ubuntu,Medibuntu & Edubuntu.Wonderbaarlijk genoeg gaat het wel heel erg goed..alles loopt super maar voor hoe lang haaha.

Ik heb ook wel interesse in Studiobuntu.Heb de top van Shure oordopjes (se530) en wil daarom alles aanpassen om die dopjes echt tot hun recht te laten komen  :) PM maar als je hulp nodig hebt bij het opzetten van een standaard systeem.Ik weet ook niet veel maar denk wel dat ik je snel op weg kan helpen  ;)

Groetjes.