Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows7 partitie verkleinen tot 20GB, dan imagen en comprimeren, hoe?  (gelezen 2161 keer)

blablabla

• Gast
Hallo  O0

Ik heb een hardeschijf van 500GB met windows 7 erop. Graag wil ik deze partitie van 500GB met Ubuntu verkleinen zodat win7 op een partitie komt te staan van plusmin 20GB.

Daarna wil ik met Ubuntu een image maken van deze win7-partitie als backup en gelijk comprimeren met 7zip.

Een vriend van mij zei ook dat ik bij de image-aanmaak het proces gelijk kon 'pipen' naar 7zip. Maar dit moest wel gebeuren vanaf een usb-stick omdat het anders te traag zou gaan (dvd-drive)

Kunnen jullie mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit precies moet doen? Ik heb nog nooit Linux aangeraakt. Dus haaalp!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/01, 19:06:00 door blablabla »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows7 partitie verkleinen tot 20GB, dan imagen en comprimeren, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/01, 19:11:28 »
De eerste stap is makkelijk: gewoon als volgt installeren en de schuifbalk gebruiken:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/01, 19:21:02 »
Allereerst welkom!

Wat je vriend zegt, is in ieder geval nonsens. Op de live-cd van Ubuntu staan slechts de programma's die de bewerkingen toepassen op je harde schijf. Er wordt geen data naar de live-cd geschreven.

Allereerst zul je de partitie met Windows 7 erop moeten herschalen. Dit kan prima vanaf de live-cd middels System -> Administration -> Partition Editor. Dit programma spreekt voor zich: selecteer de partitie, klik op Resize en voer de gewenste grootte in. Klik vervolgens op Toepassen, en laat dit proces zijn gang gaan. Als dit eenmaal is voltooid, controleer je even of de partitie nog toegankelijk is via Places -> de naam van je partitie. Is dit het geval, klik dan met de rechtermuisknop op de partitie op je bureaublad en kies Unmount.

Ga vervolgens naar System -> Administration -> Disk Utility, selecteer je harde schijf in de linker kolom, en selecteer vervolgens de Windows 7-partitie in het blokkendiagram. Onthoud de regel die bij "Device" staat vermeld, dit zal iets zijn als "/dev/sda1".

Zorg nu voor een opslagmedium met voldoende vrije ruimte om het zo dadelijk te maken image-bestand op te slaan. Een externe harde schijf is prima. Je kunt ook een nieuwe partitie op je harde schijf aanmaken om het image-bestand op te slaan. Zoek van dit opslagmedium het "Mount point" (te vinden onder de regel "Device") op in Disk Utility.

Druk nu op Ctrl+Alt+T. Een terminalvenster opent. Voer nu uit:

sudo dd if=/dev/sda1 of=/media/mijnopslagmedium/windows7.img

Deze opdracht zal "if" (input file) kopiëren naar "of" (output file). "if" is in dit geval het eerder onthouden "Device" van de Windows 7-partitie, "of" het bestand waarnaar geschreven moet worden. "of" zal zich bevinden op het opslagmedium waarnaar geschreven dient te worden. Daarom is "of" in dit geval het eerder onthouden "mount point", PLUS de bestandsnaam.

Hoe je nu dit image-bestand comprimeert, weet ik niet, maar mijn ervaring is dat 1:1-kopieën zich nauwelijks laten comprimeren.

LET OP: maak ten alle tijde back-ups van bestanden als je bewerkingen gaat uitvoeren op partities (herschalen)!

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/02, 09:40:53 »

Allereerst zul je de partitie met Windows 7 erop moeten herschalen. Dit kan prima vanaf de live-cd middels System -> Administration -> Partition Editor. Dit programma spreekt voor zich: selecteer de partitie, klik op Resize en voer de gewenste grootte in. Klik vervolgens op Toepassen, en laat dit proces zijn gang gaan. Als dit eenmaal is voltooid, controleer je even of de partitie nog toegankelijk is via Places -> de naam van je partitie. Is dit het geval, klik dan met de rechtermuisknop op de partitie op je bureaublad en kies Unmount.

Ga vervolgens naar System -> Administration -> Disk Utility, selecteer je harde schijf in de linker kolom, en selecteer vervolgens de Windows 7-partitie in het blokkendiagram. Onthoud de regel die bij "Device" staat vermeld, dit zal iets zijn als "/dev/sda1".

Zorg nu voor een opslagmedium met voldoende vrije ruimte om het zo dadelijk te maken image-bestand op te slaan. Een externe harde schijf is prima. Je kunt ook een nieuwe partitie op je harde schijf aanmaken om het image-bestand op te slaan. Zoek van dit opslagmedium het "Mount point" (te vinden onder de regel "Device") op in Disk Utility.

Druk nu op Ctrl+Alt+T. Een terminalvenster opent. Voer nu uit:

sudo dd if=/dev/sda1 of=/media/mijnopslagmedium/windows7.img

Deze opdracht zal "if" (input file) kopiëren naar "of" (output file). "if" is in dit geval het eerder onthouden "Device" van de Windows 7-partitie, "of" het bestand waarnaar geschreven moet worden. "of" zal zich bevinden op het opslagmedium waarnaar geschreven dient te worden. Daarom is "of" in dit geval het eerder onthouden "mount point", PLUS de bestandsnaam.

Hoe je nu dit image-bestand comprimeert, weet ik niet, maar mijn ervaring is dat 1:1-kopieën zich nauwelijks laten comprimeren.

LET OP: maak ten alle tijde back-ups van bestanden als je bewerkingen gaat uitvoeren op partities (herschalen)!

Denk erom dat je voor je herschaalt eerst je Windowspartitie defragmenteert en backupt. Ik raad je aan om dat met
"clonezilla" te doen.
Bovenstaande manier met "dd" is natuurlijk wel een prima manier van backuppen, maar stel dat je
een 20 Gbyte partitie wilt backuppen op die manier, dan houd je ook een 20 Gbyte backup-image over, omdat hij iedere byte
van de partitie in dit backup-bestand zet en niet comprimeert.
Mbv. onderstaande methode zet je eerst allemaal nullen in de niet gebruikte ruimte op de partitie
en maakt met "dd" een image van je partitie, waarbij je dmv een "pipe" eerst nog comprimeert,
waarbij al die "nul"-bytes natuurlijk prima comprimeren.
Ik zal een Openoffice-document bijvoegen (helaas in het Engels...) die dat verder beschrijft en die wel
over een ext4-filesysteem gaat, maar met een NTFS-filesysteem gaat het natuurlijk ook.

Maar clonezilla is eleganter.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/02, 11:10:03 »
Voor het resizen van je Windows 7 zou ik Windows 7 zelf gebruiken ( Disk Management ), omdat ik al meerdere meldingen heb gekregen dat partities 'onleesbaar' worden.
er staan hier op het forum ook diverse voorbeelden waarbij Gparted, indien verkeerd gebruikt, je partitie verkeerd bewerken.

Voor hoe dit te doen binnen Windows 7 of Vista lees het volgende:
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/resize-a-partition-for-free-in-windows-vista/
http://www.killertechtips.com/2009/05/05/how-to-resize-partitions-in-windows-7/
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB