Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer niet opstarten 10.04, niets gewijzigd alleen Kernelupdate!  (gelezen 2456 keer)

Hallo, ik zet deze topic  maar weer open, de oorspronkelijke titel was:

"10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver",

Ik ga onderaan verder dan hoeft niet iedereen alles opnieuw te herkauwen en kan ik terugkomen op eerdere opmerkingen. Als dat niet goed is zet ik alles netjes terug en begin ik een nieuwe post, zie verder onderaan.

Oude tekst:

Hallo iedereen hier,
Ter info: ik ben ongeveer 20 jaar (pfff) pc-gebruiker! Dus tot ongeveer een jaar geleden niet echt geïnteresseerd hoe dat ding werkte. Ben wel altijd een zg "early-adapter" geweest, dus wel gewend wat kinderziektes te omzeilen zo hier en daar. Maar aangezien Windows beter werd ( niet echt goed dus  =D) ik ben denk ik alle pakketten gepasseerd, tot ik eind vorig jaar genoeg had van de $ in MS en de wijze waarop ze met hun klanten omgaan, dat geldt trouwens ook voor Google en een paar van die andere grote jongens die alles willen weten. Ik kwam Ubuntu tegen en de filosofie zag en zie ik zitten en heb een nieuwe PC aangeschaft met 8.04 er op (al....erg lui dus). En Nvidia erin  :'( . Na een beetje geklungel heb ik in 8.04 genoegen genomen met niet de geheel juiste resolutie en dat liep allemaal prima. Upgrade naar 9.,04 en 9.10, met elke keer weer dat gedoe met die drivers van Nvidia die er voor zorgen dat de boel vastloopt zodra je ze gaat gebruiken.

Wel veel geklungel dus, maar met de uitstekende forums, ook niet echt bekend bij MS, lukte het elke keer weer. Ook omdat ik alles goed backup en ik dus gewoon, als het niet lukte een nieuwe installatie erover heen gooide. Maar dat is veel werk, zeker als je al een tijdje draait.

Nu sinds april 10.04.... dat was (en is?) werkelijk een nachtmerrie, daar had ik alleen geen tijd voor (zoals nu ook weer), omdat ik niet slaap  :rolleyes:. Kan er niet tegen als iets het niet doet, psychisch, ik weet het.
Echt alles wat niet goed kon lopen liep bij de upgrade naar 10.04 niet goed, jullie zullen alle bugs wel voorbij hebben zien komen, nou ik heb ze allemaal gehad. En er zijn er nog een paar niet helemaal opgelost, los van deze post.
Maar wel veel geleerd. Ondertussen ook op een andere machine 10.04 gezet, een oudere machine, daar zit ik nu op en die draait als een zonnetje. Is 32-bit, die nieuwe is 64-bit.
Ik wil dus nu NIET weer een nieuwe installatie, hij ("64" draaide veel te lekker en ik heb er bergen software op staan, dan kan ik weer overnieuw beginnen, dan ga ik wel wat anders zoeken. Ik word er nu sacherijnig van.

Probleem nu is dus dat ik in de opstartfase kom tot een prachtig groot Ubuntu Logo met daaronder 5 gevulde dots en daar blijft het bij. Of dat nu erger of minder erg is dan een black-screen, ik weet het niet. Crl-Alt-Del reboot 'm prachtig, kan van alles doen in de grub, maar er verandert niets. Ik draai trouwens op Grub2, allerlaatste versie en ook de kernel is de laatste (.24).

Dus "leden" van dit forum, willlen jullie mij helpen, want ik kom er zo 1-2-3 niet meer uit en ik heb ook nog andere dingen te doen dan Ubuntu 5 x herinstalleren.
Nu ga ik een live-cd opsporen en eens kijken wat ik daar mee kan bereiken. Overigens, weet iemand hoe je met de live-cd iets kunt wijzigen in de versie op de harde schijf? Ik krijg dat niet voor elkaar. Ik bedoel, als ik op die manier die "aanbevolen" driver kan disablen, zou ik niet wat opschieten dan?

Alvast bedankt, en ik heet GEEN "U"  :( . Ik heb hier wat gelezen en zag hier her en der hele nette jongelingen, die ouderen van leeftijd in jaren heel vreemd gingen betitelen  ;) . Goede opvoeding, da's duidelijk, ik vind alleen dat het niet om de verlopen jaren gaat maar om de, mag ik hopen, bijblijvende geest.

Jullie horen meer.

Ik begrijp dat jullie graag alles weten, dus ik ga trachten dat in een volgende reactie, vannacht nog, neer te zetten. Als iemand erg vroeg is:
De machine draait op AMD Athlon II 240 Dual 64. Er zit dus een Geforce in, maar ik moet even uitzoeken welke. Harde schijf is van WD, 320 Gb. De monitor is een Acer 19" HQ nog iets. In ieder geval is de resolutie mogelijk tot 1280x720 op 60 Hz. Hij stond op 1320?x1024, ik weet niet of dat link is, maar het beeld werd wel erg klein. Ik heb dus de aanbevolen  driver opgehaald, geïnstalleerd, netjes alles opgeslagen via Xscreen. Ik start op........ ik start dus niet op.....WEER dat probleem. Alleen in 10.04 zitten de configs anders in elkaar en ik weet dus niet welke ik nu terug moet zetten naar een oude standaard. Bovendien kom ik er niet in, alleen via terminal in root en dat werkt ook niet prettig.
Daarbij is de vraag of dat wat ik deed in 9.10, nu ook werkt in 10.04.

Tot zo
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 03:34:57 door izingqondo »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline aartje

  • Lid
Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/30, 08:07:27 »
Ik kwam Ubuntu tegen en de filosofie zag en zie ik zitten en heb een nieuwe PC aangeschaft met 8.04 er op (al....erg lui dus). En Nvidia erin  :'( . Na een beetje geklungel heb ik in 8.04 genoegen genomen met niet de geheel juiste resolutie en dat liep allemaal prima. Upgrade naar 9.,04 en 9.10, met elke keer weer dat gedoe met die drivers van Nvidia die er voor zorgen dat de boel vastloopt zodra je ze gaat gebruiken.

Welkom izingqondo,
Ik ben ook een "ervaren" linux-gebruiker (als sinds ongeveer 1991/1992). Mijn systeem waar ik normaal op werk is een
Ubuntu 8.04 systeem. Ik heb nog een reserve-systeem waar ik 10.04 op draai ( en een oude laptop met 10.04)
Ik heb op mijn "werk"-systeem even 10.04 geprobeerd maar ben daar heel snel op teruggekomen omdat er nog
heel veel kinderziektes in zaten (toch wel raar voor een LTS-systeem). Ik blijf 8.04 draaien tot 10.04 wel stabiel is
en dat is het nog lang niet.

Wat ik je in ieder geval aanraad is om op je 64-bit een 32-bit Ubuntu-versie te installeren, je krijgt (waarschijnlijk)
minder problemen en de voordelen van een 64-bit versie boven een een 32-bit zijn nihiel.
Verder viel het me op dat je het over een upgrade hebt ipv een schone installatie. Een schone installatie is veruit
te prefereren. Als je toch een upgrade doet, doe het dan één voor één en werk een paar weken intensief met dat
ge-upgrade systeem en haal de foutjes er uit. Maar veruit de voorkeur heeft een clean-install !! (met een schone
home-directory !!)

Je hebt het verder over problemen met je NVIDIA-driver zonder dat je exact het type grafische kaart noemt. Dat zou
je toch als eerste moeten geven. Verder zou je kunnen vermelden hoe je diskindeling is, je geheugengrootte en
eventueel wat het merk van je computer is, dan worden anderen met dezelfde computer gelijk getriggerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/30, 09:13:05 door aartje »

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/30, 10:43:41 »
Citaat
Welkom izingqondo, Ik ben ook een "ervaren" linux-gebruiker (als sinds ongeveer 1991/1992).
Ik heb op mijn "werk"-systeem even 10.04 geprobeerd maar ben daar heel snel op teruggekomen omdat er nog heel veel kinderziektes in zaten (toch wel raar voor een LTS-systeem). Ik blijf 8.04 draaien tot 10.04 wel stabiel is, en dat is het nog lang niet.

Dag Aartje,

Bedankt voor je snelle reactie. Voor de duidelijkheid, zo' n ervaren Linux gebruiker ben ik niet. Pas sinds eind 2009. Een ervaren PC-gebruiker ben ik wel, en daarvoor veel " grafische"  programma' s op ancient machines. Ik heb met dos gewerkt in een grijs verleden en dan kom je met Linux aardig ver. Tot nu tenminste  :o , Zoals ik zei, ik was ook best tevreden, TOT 10.04, dat was een ramp, leek aardig voorbij maar nu begint het weer? En inderdaad, ik vind het niet proffessioneel om een LTS zo in de markt te zetten. Al wordt er daarna enorm hard gewerkt, door iedereen, om alle bugs eruit te krijgen, maar toch.

Citaat
Wat ik je in ieder geval aanraad is om op je 64-bit een 32-bit Ubuntu-versie te installeren, je krijgt (waarschijnlijk) minder problemen en de voordelen van een 64-bit versie boven een een 32-bit zijn nihiel.
Verder viel het me op dat je het over een upgrade hebt ipv een schone installatie. Een schone installatie is veruit te prefereren. Als je toch een upgrade doet, doe het dan één voor één en werk een paar weken intensief met dat ge-upgrade systeem en haal de foutjes er uit. Maar veruit de voorkeur heeft een clean-install !! (met een schone home-directory !!)

Ja, je hebt gelijk, schoon werken is beter, dat heb ik tot nu ook ( sinds begin mei dus) 4x!!! gedaan. Nu liep alles best goed, op wat kleine dingen na en ben ik begonnen alles te installeren wat ik nodig heb. Dat moet ik dan allemaal weer opnieuw doen.
Wat ik met " upgrade", nu, bedoelde, is misschien eerder een update?; van slechts de  door Ubuntu "aanbevolen" driver voor Nvidia, meer niet! Dat is alles wat ik heb gedaan om de boel weer in te laten storten  :o . Ik ging er van uit, omdat het op mijn andere machine wel loopt, dat dat hier ook goed zou gaan, mis dus. In alle andere distro's heb ik ditzelfde probleem gehad. Alleen ziet 10.04 er aan de achterkant wel een beetje anders uit, dus wat te doen nu? Als in de voorgaande post gezegd; ik moest alle gegevens bij elkaar zoeken, die heb ik nu, ook als bijlage, daar staat denk ik mijn hele levensverhaal in nu.  =D De gegevens die jij wenste:

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 7025 / nForce 630a"
EndSection


Er staan drie gebruikers op waarvan ik de main user ben, in mijn home-directorie vind je dit nog terug:
 /home/ubuluv/.nvidia-settings-rc  (ubuluv@ubumon is mijn homedir)
#
# Configuration file for nvidia-settings - the NVIDIA X Server Settings utility
# Generated on Thu Jul 29 18:20:52 2010
#

# ConfigProperties:

RcFileLocale = C
ToolTips = Yes
DisplayStatusBar = Yes
SliderTextEntries = Yes
IncludeDisplayNameInConfigFile = No
ShowQuitDialog = Yes
Timer = PowerMizer_Monitor_(GPU_0),Yes,1000

[b]Verder: [/b]
[i]X.Org X Server 1.7.6
 Release Date: 2010-03-17 X Protocol Version 11, Revision 0
Build Operating System: Linux 2.6.24-27-server x86_64 Ubuntu
Current Operating System: Linux ubumon 2.6.32-21-generic #32-Ubuntu SMP Fri Apr 16 08:09:38 UTC 2010 x86_64
Kernel command line: BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-2.6.32-21-generic root=UUID=366e2395-52f6-42ba-b14e-8dc0d547b53d ro quiet splash
Build Date: 16 June 2010  09:34:29AM[/i]
[b]Het verhaal hierboven klopt niet helemaal, ik heb dit gemaakt vanaf de live-cd, normaal draai ik al op kernel .24[/b]

[table][tr][td][b]Info over de machine zelf:[/b]

Base Board Information
Manufacturer: ASRock
Product Name: N68-S

Processor Information
Socket Designation: CPUSocket
Type: Central Processor
Family: Other
Manufacturer: AMD              
ID: 62 0F 10 00 FF FB 8B 17
Version: AMD Athlon(tm) II X2 240 Processor                  
Voltage: 1.5 V
External Clock: 200 MHz
Max Speed: 2800 MHz
Current Speed: 2800 MHz
Status: Populated, Enabled
Upgrade: Socket 940
L1 Cache Handle: 0x0005
L2 Cache Handle: 0x0006
L3 Cache Handle: Not Provided

Memory Controller Information
Error Detecting Method: 64-bit ECC
Error Correcting Capabilities:
None
Supported Interleave: One-way Interleave
Current Interleave: One-way Interleave
Maximum Memory Module Size: 2048 MB
Maximum Total Memory Size: 4096 MB
Supported Speeds:
70 ns
60 ns
Supported Memory Types:
DIMM
SDRAM [/td]


[td]



DISK
             description: ATA Disk
             product: WDC WD3200AAKS-7
             vendor: Western Digital
             physical id: 0
             bus info: scsi@0:0.0.0
             logical name: /dev/sda
             version: 02.0
             serial: WD-WCAV28367151
             size: 298GiB (320GB)
             capabilities: partitioned partitioned:dos
             configuration: ansiversion=5 signature=000002ea
           *-volume:0
             description: EXT4 volume
             vendor: Linux
             physical id: 1
             bus info: scsi@0:0.0.0,1
             logical name: /dev/sda1


   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1       38258   307304448   83  Linux
/dev/sda2           38258       38914     5264385    5  Extended
/dev/sda5           38258       38914     5264384   82  Linux swap / Solaris
[/table]





Verder staat alle info van alle Xscreen gerelateerde files in de bijlage.

Mijn idee nu is, om de X11/xorg.conf te vervangen door de X11/xorg.conf.backup . Maar.... ten eerste heb ik geen rechten vanuit @ubuntu, dus dat zal ik dan via de Terminal moeten doen? Dat moet ik eerst eens bekijken dan, of iemand moet me dat simpel kunnen vertellen....... En ten tweede vraag ik me af of dat nu het enige probleem nog is, of dat door deze toestand alles weer van slag is. Als dat zo is dan ben ik daar goed ziek van  :evil: . Weet een clean install, met al het werk daarna, zie ik echt niet zitten. Overigens wil ik graag terug naar 32 bit, maar ook hier geldt, volgens mij, dat je dat niet stukje bij beetje kunt doen, dus ook weer helemaal opnieuw dan?
Als dat allemaal zo is probeer ik liever eerst maar een paar trucs die jij, of iemand anders me aan de hand kan doen.

Als ik alles had geweten dan was ik lekker op 9.10 blijven zitten, voor nog een jaartje. Maar ik zal nu doormoeten.
Dus iedereen die me goede raad kan geven, heel graag. Alvast bedankt!
En Aartje jij ook bedankt, nogmaals,

Izi
« Laatst bewerkt op: 2010/08/01, 09:29:30 door Wanda »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/30, 12:47:25 »
Citaat
Mijn idee nu is, om de X11/xorg.conf te vervangen door de X11/xorg.conf.backup . Maar.... ten eerste heb ik geen rechten vanuit @ubuntu, dus dat zal ik dan via de Terminal moeten doen? Dat moet ik eerst eens bekijken dan, of iemand moet me dat simpel kunnen vertellen.......

Dames, heren, Aartje, Jesse,

Voor de duidelijkheid: bovenstaande is een quote van mijzelf, teken van een te groot ego  :evil:  Maar los daarvan, wat in die quote staat, heb ik na enig mind-mappen toch maar gedaan, geholpen door een ander Topic, van Jesse, wat ook over "niet opstarten" ging, maar dan om heel andere redenen. Daarin wordt aangegeven hoe je Nautilus ahw tot root kunt maken en dat heb ik dus gedaan. Daarmee heb ik de bovenstaande actie uitgevoerd en wat schetst (eigenlijk niet echt, nu) mijn verbazing: hij doet het!

Alleen wel weer in een verkeerde resolutie. Dus ben ik alle gebruikers langsgegaan, incl. root en heb daar (moest daar) één voor één de resolutie gewijzigd van nu 1280 (was eerder boven 1300) x 1024 naar 1280 x 720. Met de nvidia-tool voor de x-screen, ook dat nog! Wat ik alleen NIET heb gedaan is dit werkelijk door nvidia om laten zetten naar een wijziging in de xorg.conf. Daar ben ik vanaf gebleven, ik heb alleen op "apply" geklickt en verder niets. Dat resulteert nu in deze xorg.conf:
Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   DefaultDepth   24
EndSection

Section "Module"
   Load   "glx"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Default Device"
   Driver   "nvidia"
   Option   "NoLogo"   "True"
EndSection

Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar dat ziet er niet uit natuurlijk. Waarom heb ik die kaart er dan inzitten en waarom moet ik die driver dan opladen. Weggegooid geld. Na al die keren dat dit is gebeurd, vanaf 8.04, weet ik zeker dat wanneer ik nvidia wel haar werk laat doen dat dan alles weer van voren af aan begint. Ga ik dus niet doen, weet iemand wat ik wel moet doen?

Alles staat er nog op en draait weer prima,...... gelukkig. Nou ja, behalve de kleine hindernissen. Nu ik toch zo aardig heb kennisgemaakt zal ik die in aparte topics zetten, voor de duidelijkheid, als ik ze niet kan vinden in een andere topic tenminste.

Ik mijn optiek is deze topic nog niet opgelost, dus graag input op de voorgaande vraag in vet red, tenzij de omgangsvormen hier anders zijn en "draaien" gewoon "draaien" is. Gezien dat wat ik zo lees is dat denk ik niet zo, iedereen wil het naadje van de kous weten, nou, ik nu dus ook. Als niemand iets weet, is het dan een idee om dit als bug op te voeren? Ik weet dat er al veel over te doen is geweest, maar voorlopig zie ik geen oplossing en dat mag nu toch wel eens, lijkt me?

Dank voor jullie tijd.

Izi

 
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline aartje

  • Lid
Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/30, 15:07:50 »
Helaas heb ik geen ervaring met dit board. Ik vond wel het volgende:

http://www.mail-archive.com/ubuntu-x-swat@lists.launchpad.net/msg56471.html

Maar ik weet niet zeker of dat iets met jou geval te maken heeft. Ik zou de vraag
in deze threat nog een keer stellen als ik jou was en het dan heel kort en zakelijk proberen
te houden. In ieder geval hoop ik dat je het juiste antwoord krijgt, linux
is echt wel de moeite waard om te gebruiken, maar je moet er gewend aan raken.
(veel teleurgestelden vergeten hoeveel tijd ze in de loop der jaren in windows
gestoken hebben!!)

En probeer contact te krijgen met "jesse"
Succes !

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/30, 15:15:49 »
Sorry dat ik dit zeg maar ik heb deze topic al meerdere malen gelezen. Tot is het enige wat ik kan opmaken is dat de drivers van Nividia (de aanbevolen drivers) niet echt ervoor hebben gezorgd dat je systeem met juiste resolutie ging op starten of überhaupt ging op starten. Jij hebt dit deels op gelost door de configuratie naam te wijzigen waardoor het systeem zelf een nieuwe configuratie bestand ging aanmaken. Maar wat ik dan niet begrijp is wat mis jij dan nu nog? wees concreet.

Ik weet namelijk niet echt welke videokaart jij hebt ja een Nvidia maar welke model?
je had neem ik aan alle updates binnen gehaald voordat je de aanbevolen videokaart-drivers ging installeren?

Het kan best aan mij liggen dat ik jou verhaal niet goed begrijp (ik ben pas wakker  XD)

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/30, 15:28:45 »
Denk dat je deze community pagina al hebt doorgenomen, maar toch...
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

Citaat
Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   DefaultDepth   24
EndSection

Section "Module"
   Load   "glx"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Default Device"
   Driver   "nvidia"
   Option   "NoLogo"   "True"
EndSection
Heb hier zelf ook een Nvidia kaart en in mijn xorg staat precies hetzelfde.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/31, 01:28:53 »
Sorry dat ik dit zeg maar ik heb deze topic al meerdere malen gelezen. Tot is het enige wat ik kan opmaken is dat de drivers van Nividia (de aanbevolen drivers) niet echt ervoor hebben gezorgd dat je systeem met juiste resolutie ging op starten of überhaupt ging op starten. Jij hebt dit deels op gelost door de configuratie naam te wijzigen waardoor het systeem zelf een nieuwe configuratie bestand ging aanmaken. Maar wat ik dan niet begrijp is wat mis jij dan nu nog? wees concreet.

Hallo Shinger,
Ik zal trachten concreet te zijn. Na de overgang naar 10.04, niets mis met de kaart icm de software. Resolutie mooi
1280 x 720 2D OK. Verder heb ik eerlijk gezegd niet nagedacht, had op dat moment geen hoge eisen aan het schermpje (geen 3D bijv) dus allemaal prima.
Maar doordat ik iets anders aan het installeren was kwam ik er achter dat e.e.a. niet op de nvidia drivers draaide, nada. Ik denk op de standaard Linux vervanger daarvan? Het systeem adviseerde me dus de nieuwste?  Staat als "custom" vermeld, te gaan gebruiken en dat heb ik gedaan. Ter plekke vloog de resolutie naar 1360 x 1024, dat leek me niet goed. Dus heb ik hem netjes teruggezet op 1280 x 720 en dat met de knop "apply" en "save to x configuration file" bevestigd. Linux maakt dan een nieuwe xorg.conf aan en de oude wordt xorg.conf.backup, weet ik nu. Helemaal goed. Toen moest ik even herstarten ivm een installatie en TOEN ....deed 'ie niets meer. En dat had ik precies hetzelfde in die andere distro's, dat is nooit goed gekomen. Nou, hier (forum) eea neergezet en na denken "what to do" heb ik uitgezocht welke map wat was en wat deed in 10.04 wat dit betreft (verschil valt eigenlijk wel mee) en heb ik dus de de oude xorg.conf (nu back-up) weer xorg.conf gemaakt, de door Linux gegenereerde xorg.conf was verdwenen en het draaide weer. DAT is me eerder niet gelukt (op de andere distro's, dan lag echt alles in het honderd). Maar tot op dat moment, klopt dat toch niet? Of heb ik dat helemaal fout? Kan makkelijk hoor. Ik moet namelijk hoognodig naar bed ;-)  

Over mijn videokaart, die  heb ik toch op gegeven? Maar nogmaals: Geforce 7027 / nForce +630a. Met volgens de gegevens nu NVIDA Driver Version  195.36.24 En ja, altijd voor ik wat dan ook installeer, ik had ik alles binnen.

Nu verder, want ik zat dus met een in mijn ogen halfbakken org.conf, maar ok, andere dingen te doen, dus laat maar. Wat blijkt: NU schoot hij bij alleen al switchen van gebruiker elke keer naar 1280 x 1024. Niet werkbaar. Dus heb ik de stoute schoenen maar weer aangetrokken, gekeken naar updates, waren er niet. en weer een nieuwe xorg.conf aangemaakt, juiste resolutie en "save to x configuration file" -klick. Maar alleen in root, verder nergens. En nu, tot nu, ook na opstarten, blijft alles zoals het hoort en ik heb nu deze xorg.conf:

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 1.0  (buildd@yellow)  Fri Apr  9 11:51:21 UTC 2010

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"

    # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Acer V193HQ"
    HorizSync       31.0 - 80.0
    VertRefresh     55.0 - 76.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 7025 / nForce 630a"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "0"
    Option         "TwinViewXineramaInfoOrder" "CRT-0"
    Option         "metamodes" "1280x720_60 +0+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Ik heb het niet geprobeerd, maar ik neem aan dat ik nu iets meer kan dan met die kaart. Er kan best veel mee, je moet het alleen wel kunnen besturen. Nou wil ik niet ondankbaar lijken ;-), maar waarom kan het nu wel? En er is echt niets anders. Alleen wel 1 keer geïnstalleerd voor alle gebruikers, zou dat het zijn? Hoop dat het duidelijker is, geen bug meer in ieder geval.... voorlopig, want wie weet...... heb al zoveel meegemaakt.

Ander onderwerp 1 zin: Je leert elke dag weer. Ik weet niet of je het kent, maar ik ben AptOnCD tegengekomen, ga ik voordat het oit weer fout gaat meteen inzetten, scheelt eventueel een hoop werk!

Izi

PS Wat e overhaalde bijna een jaar  geleden was een man die tegen me zei: als het draait dan draait het, "beetje" meer moeite maar is't waard. Ik hoop het echt.  
« Laatst bewerkt op: 2010/08/01, 09:33:55 door Wanda »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/31, 01:46:14 »
Denk dat je deze community pagina al hebt doorgenomen, maar toch...
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

Hallo DonPedroII ;)
Ik denk niet dat ik alles heb doorgenomen hoor, kan eenvoudig niet, dacht wel goed te hebben gezocht ja, maar jij dus bedankt bij deze. Toen ik het las dacht ik "Shit" heb ik dat!!! Alles draait nu, wat gebeurt er wanneer ik Nouveau verwijder? Of andersom? Gewoon maar laten nu denk ik?, we zien wel als eea vastloopt, weet ik in ieder geval waar het aan ligt. Klein voordeeltje (in mijn geval klein) ligt bij de hardware-ondersteuning.
Wat ik wel geweldig vind, ik neem alles terug; het heeft even geduurd maar ze komen toch met een open source driver voor Nvidia!! Klasse.
Zie hieronder mijn huidige xorg.conf.

Izi

PS: wie sluit hier de boel af? degene die de topic heeft geopend?
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline heir4c

  • Lid
Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/31, 03:21:53 »
Ja, dat is zo, zie daarvoor even naar deze link: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/
Maar het topic blijft open en het kan dus zijn dat er nog mensen reageren op je topic.

En nog even dit: Normaal als je niet kan doorstarten in verband met het grafische, en in dit geval de driver, dan kan je nog altijd opstarten met de recovery mode. die start de boel op met de vesa driver dacht ik. Dan kan je de driver via stuurprogramma's uitvinken. Trouwens, worden er meerdere drivers voorgesteld? Het kan zijn dat de aanbevolen driver je kaart toch niet voor 100% ondersteund en hier en daar 'hapert'. Dan kan je dus met een andere driver proberen die ook voorgesteld word.

Met vriendelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2010/07/31, 03:28:12 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/31, 03:23:46 »
Moet je anders even laatste drivers van nvidia installeren. Volgens mij ondersteunt jou kaart deze ook.

http://www.webupd8.org/2010/06/how-to-install-nvidia-25635-display.html

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/31, 13:56:27 »
En nog even dit: Normaal als je niet kan doorstarten in verband met het grafische, en in dit geval de driver, dan kan je nog altijd opstarten met de recovery mode. die start de boel op met de vesa driver dacht ik. Dan kan je de driver via stuurprogramma's uitvinken. Trouwens, worden er meerdere drivers voorgesteld? Het kan zijn dat de aanbevolen driver je kaart toch niet voor 100% ondersteund en hier en daar 'hapert'. Dan kan je dus met een andere driver proberen die ook voorgesteld word.

Dag Heirc

Bedankt voor de tip, daar heb ik helemaal niet aan gedacht terwijl ik dat t/m 9.10 wel altijd deed. Ik had dan de verschillende drivers kunnen uitproberen misschien ja. Leer voor de volgende keer. En bedankt voor de link e.e.a. is "[OPGELOST]"

Mvg
Izi
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline heir4c

  • Lid
Re: [OPGELOST} 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/31, 15:10:16 »
Graag gedaan en altijd welkom.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: 10.04 start niet na upgrade AANbevolen Nvidia driver
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/01, 06:07:46 »
Moet je anders even laatste drivers van nvidia installeren. Volgens mij ondersteunt jou kaart deze ook.
http://www.webupd8.org/2010/06/how-to-install-nvidia-25635-display.html
Shinger,
Helemaal goed, gedaan en geen enkel probleem. Bedankt!

Mvg

Izi
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Re: Weer niet opstarten 10.04, niets gewijzigd alleen Kernelupdate!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/15, 04:21:24 »
Als aangekondigd verder met de problemen........
Een aantal maanden niet echt last gehad, wel soms niet in 1 keer opstarten, maar na een reboot deed alles het weer. Verder is er niet veel veranderd, er is net een kernelupdate geweest, maar of dat het is?

Twee dagen geleden 's avonds uitgezet, en 's ochtends niet aan te krijgen, helemaal niets. Wat betreft beeld dan. Ook de recoverymode werkt niet. Alles wat ik vorige keer heb gedaan, opnieuw uitgevoerd, helpt niet.
Er zijn een paar rare zaken vind ik:
  • De Nvidia die ik draaide op aanraden toen van Shinger is verdwenen, alleen nog de common-map
  • De toen verwijderde Video Nouveau staat er weer!! Heb ik niet gedaan.....

Er gebeurde dus op het scherm helemaal niets. Nu met behulp van een Live-USB kan ik er weer in, maar:
  • Ik heb de Video Nouveau weer verwijderd
  • De Veza is er afgegooid
  • Current Nvidia erop
  • Dan draait alles, maar zodra ik reboot is alles weer zoals het was, er weer op of er weer af dus
Dan heb ik naar de Grub gekeken, die haperde vorige keer ook, ik heb de 1.98 1Ubuntu7
  • In terminal werkt vanaf de USB-stick "sudo mount/dev/sda1/mnt" niet
  • Zo ook daarna; sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt" zegt: "commando niet bekend"
Wat gebeurt er:  aanzetten, even wachten, beeld verkleurt even, ook zonder toetsen te gebruiken zie ik daarna Grub even en kan ik een kernel kiezen (de nieuwste), dan weer even zwar beeld, dan flits er een oranje ubuntukleur langs en dan stopt de boel, knipperend in root (in zwart)  :evil:, en kan ik dus inloggen. Maar niet grafisch dus, op geen enkele wijze. Dames en heren, alvast dank voor het breken van het hoofd!

Nog een belangrijke zaak wellicht; er werd voorgesteld bij een update, kernel 2.6.32.21 te laten verwijderen, die is dus niet meer, kan het daar aan liggen? Al wordt op de live-stick wel via die kernel opgestart toch? Voor de zekerheid: de stick is gemaakt op 14 sept.

izi

15 sept: 17:35 uur ongeveer
Een "update" ; wanneer ik opstart vanaf de usb-stick, dan loopt alles als gewenst p die wijze. Wanneer ik de usb-stick niet verwijder, maar reboot, dan doet de pc hetzelfde als wanneer hij van de hdd zou opstarten, als boven beschreven dus.

Op dit moment zie ik dat ik via de grafische kant niet meer in de directories kan via Nautilus, ook de icons blijken leeg. Dat komt waarschijnlijk doordat ik Nvidia current heb geinstalleerd en Vesa en Nouveau heb gedeinstalleerd.

izi  

18:30 uur
Zelfde verhaal, Vesa en Nouveau zijn er weer current is verdwenen. Wat ik nu heel graag zou willen weten: maak ik er een puinhoop van als ik Vesa en Nouveau compleet verwijder, dat heb ik nog niet gedaan, En voorlopig Currrent neem als driver, of doet dan helemaal niets het meer?
Daar zou ik graag antwoord op hebben.
Dank
Izi  :rolleyes:

Ik start dit als een nieuw topic!
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/weer-niet-opstarten-10-04-niets-gewijzigd-alleen-kernelupdate!/msg650893/#msg650893
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 19:19:44 door izingqondo »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD