Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Mounten HDD  (gelezen 1231 keer)

Offline Stijnen

• Lid
[Opgelost] Mounten HDD
« Gepost op: 2010/07/28, 20:39:22 »
Bij de installatie van Kubuntu 10.04 heb ik voor mijn tweede harde schijf tijdens de installatie procedure de volgende mountpoint locatie opgegeven: /media/data

Echter als ik na de installatie deze hardeschijf wil benaderen krijg ik de volgende melding in Dolphin:
Citaat
Er deed zich een fout voor tijdens de toegang tot '298,1 GiB harde schijf'. Het systeem melde: mount: volgens mtab is /dev/sdb1 al aangekoppeld op /
Aankoppelen mislukt.

Het volgende staat in mijn /etc/fstab:
/dev/sda1       /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/dev/sdb1       /media/data     ext4    defaults        0       2
/dev/sda2       none            swap    sw              0       0

Ik begrijp dit verhaal niet echt, want waarom zou sdb1 aangekoppeld zijn op / als er toch duidelijk staat dat deze gekoppeld is aan /media/data. Iemand een idee, ben zelf niet zo'n held hierin namelijk ...

Toevoeging, als ik via de Konsole wil aankoppelen:
sudo mount /dev/sdb1 /media/data
mount: /dev/sdb1 is al aangekoppeld of /media/data is bezig
mount: volgens mtab is /dev/sdb1 al aangekoppeld op /media/data
« Laatst bewerkt op: 2010/07/29, 00:13:30 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Mounten HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/28, 20:49:27 »
Geef eens de uitkomst van mount -l (dat is een kleine L)
Eventueel met sudo ervoor...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/28, 20:52:07 »
Ok, hier de uitkomst:

/dev/sdb1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
/dev/sdb1 on /media/data type ext4 (rw)
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/28, 21:03:18 »
Ik weet niet of dit normaal is, maar als ik browse naar Media, dan staat daar wel degelijk een folder Data. Echter als ik deze open dan kom ik uit in de Hoofdmap (Dus waar je Home, Bin, Bin, Boot etc staan). Vervolgens als ik daar op Media klik, en weer Data, dan pas kom ik uit op mijn hardeschijf, want daar staat een lost&found folder.

Dus het pad is: Media/data/Hoofdmap/Media/data/
« Laatst bewerkt op: 2010/07/28, 21:06:01 door Stijnen »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/28, 21:11:46 »
Misschien is er toch de verkeerde directory aangegeven met installeren!

Verwijder de regel in fstab.(zet er een # voor)
reboot
kijk of hij niet  gemount is(dan is het goed)
Start  pysdm (starten met gksudo pysdm), hier kun je de hd mounten aan een map, bijv in je home map(lijkt mij gemakkelijker).
rebooten en kontroleren of het goed is.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/28, 23:17:25 »
Is je tweede schijf een interne of externe? Naar mijn bescheiden inzicht zal het een interne zijn en dan koppelt die (denk ik) normaal geizen automatisch aan in de /
Dus zoals jan zegt: zet een # voor die regel met /dev/sdb1 en reboot.
Via Locaties>Computer zou je die moeten zien staan.
Je kan eventueel proberen een verwijzing te maken (Als je die in je Persoonlijke Map wil hebben) door er (in "Computer") rechts op te klikken en kiezen voor: verwijzing maken. Dan verschijnt de verwijzing daar en kan je die verplaatsen naar waar je wil. Maar weet niet of dit werkt want hier heb ik het geprobeerd met een usb en dat ging niet maar een HD is misschien iets anders. Dus proberen kan nooit kwaad.
Een andere manier kan ik je niet zo direct zeggen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Stijnen

• Lid
Re: [Opgelost] Mounten HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/29, 00:15:00 »
Het werkt weer, bedankt!

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/29, 06:11:09 »
Het werkt weer, bedankt!
Indien je laat weten hoe je het opgelost hebt, dan weten andere die hetzelfde probleem hebben, hoe ze het oplossen.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/29, 12:40:06 »
/dev/sdb1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)Waarschijnlijk is de systeemschijf dus sdb1 volgens Grub

Citaat
Ik weet niet of dit normaal is, maar als ik browse naar Media, dan staat daar wel degelijk een folder Data. Echter als ik deze open dan kom ik uit in de Hoofdmap (Dus waar je Home, Bin, Bin, Boot etc staan). Vervolgens als ik daar op Media klik, en weer Data, dan pas kom ik uit op mijn hardeschijf, want daar staat een lost&found folder.

/dev/sdb1       /media/data     ext4    defaults        0       2En dat klopt dan ook, want je mount de root (/) ook nog een keer aan /media/data

Waarschijnlik is de 'tweede disk' sda1 i.p.v. sdb1
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB