Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MS-Powerpoint in Ubuntu  (gelezen 4099 keer)

Offline jorcool

• Lid
MS-Powerpoint in Ubuntu
« Gepost op: 2010/07/25, 22:49:30 »
Hallo,

Ik heb sinds kort Ubuntu op mijn computer geistaleerd, en weet er dus niet zo veel over\.

Ik heb nu Wine geinstaleerd en dat werkt voor heel veel PERFECT!!! Ik heb nu dus ook MS-Enterprise geinstaleerd met Wine; Excel, Word, Outlook enz werken perfect. Alleen, het grote probleem, Powerpoint werkt niet, als ik hem wil starten, word hij direct weer afgesloten. Heeft iemand tips hoe het verholpen kan worden???

gr

Re: MS-Powerpoint in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/26, 00:05:25 »
Kan je niet de bestanden bewerken met OpenOffice Impress?
Als je in deze link http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=13 klikt op een van de powerpoint versies staat er wat meer informatie. En deze link nog http://www.frankscorner.org/index.php?p=office
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/26, 00:09:57 »
Als er geen noodzaak is voor Windows-programma's via wine, zou ik deze in Linux/Ubuntu niet gebruiken.

Het is beter+sneller+"minder/zonder? storingen" om de gratis alternatieven te gebruiken.
MS Word -> OpenOffice writer
MS Excel -> OpenOffice calc
MS PowerPoint -> OpenOffice impress
MS Outlook -> Thunderbird(mail)+Lightning(agenda)

De tijd die men kwijt is om MS programma's perfect werkend te krijgen met wine kan beter besteed worden aan de kennismaking met de alternatieven die OpenOffice en Mozilla bieden.

Een ander probleem is de veiligheid. Een Ubuntu/Linux-programma wordt met de automatische actualisering bijgewerkt. Hierin worden alle programma's van het complete systeem meegenomen. Het is dus niet meer nodig om bijvoorbeeld apart updates uit te voeren voor Adobe, Java, virusscanner etc.  

Maar dat is met programma's die via wine geïnstalleerd worden m.i. niet mogelijk.
De update van Microsoft verlopen tegenwoordig via de "MS update"-functie. Daarin worden ook de MS Office updates meegenomen. Deze functie werkt gewoon niet via wine.
Er is ook geen aparte MS Office update meer (die was er vroeger wel en die kon ook vanuit Outlook gestart worden).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jorcool

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/26, 08:07:57 »
De standaard Openoffice powerpoint vind ik lang niet zo handig dan de ms versie, dus zijn er echt geen mogelijkheden? En de snelheid is nog sneller dan op windows 7 op dezeldfe pc

gr

« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/26, 08:25:00 »
Gebruik gewoon OpenOffice. MS office is draaibaar, maar integreert bij lange na niet zo goed als OpenOffice dat doet. Het is ook een stuk trager.

Om welke versie van MS Office gaat het, trouwens?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/26, 08:37:15 door Cumulus007 »

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/26, 08:39:03 »
Welke versie van Wine (wine --version in de terminal intypen) en welke versie van MS Office gebruik je?

Van bijna alle veelgebruikte programma's kun je op de wine site zien hoe goed deze werkt en hoe je deze beter kunt laten werken. Deze site gebruikt ook een rating systeem (garbage, brons, silver, gold, platinum) voor die programma's, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe deze programma's werken.

Powerpoint 2003 (Silver)
Powerpoint 2007 (Brons/Silver)

Dit zijn niet zo'n goede scores. Je zult functies tegenkomen die niet werken en waarschijnlijk zullen er ook meerdere malen crashes voorkomen.

Zelf ben ik ook niet zo weg van OpenOffice Impress (Writer vindt ik weer wel OK). Voor mijn afstudeer stage gebruik ik nu MS Office 2007. Maar deze draai ik niet met Wine, maar in een virtuele machine (Virtualbox). Ik heb een aantal mappen gedeeld, zodat ik bij alle bestanden kan. Het nadeel hiervan is dat je een redelijk krachtige PC nodig hebt (omdat je 2 besturingssystemen tegelijk draait) en dat je een Windows Licentie nodig hebt.

Je kunt ook eens een kijkje nemen naar Corssover Office. Er is een bedrijf dat de code van wine omgebouwd heeft, zodat enkele populaire programma's zo goed mogelijk werken.

Citaat
CrossOver Linux is capable of running a range of Windows software, but CodeWeavers will support the following applications:
    * Microsoft Office 2007, 2003, XP, 2000 and 97
          o Microsoft Word
          o Microsoft Excel
          o Microsoft PowerPoint
          o Microsoft Outlook
          o Microsoft Access *1

Dat zijn grofweg de mogelijkheden
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/26, 08:44:59 »
De Wine-versie kun je overigens ook zien via Toepassingen -> Wine configureren -> tabblad Over Wine.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/26, 09:47:09 »
Bij mij werkt Powerpoint uitstekend in CrossOver. Download eens een demo van CrossOver 9.01 (www.codeweavers.com). De rest van MS Office werkt ook perfect.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/26, 10:51:22 »
ook hier werkt MS Office prima via CrossOver, het is wel betaald maar meer dan waard.
en je kan ook kiezen om Advocate te worden, dan krijg je het programma gratis maar moet je wel feedback geven, je krijg het programma dan gratis omdat je dan in grote mate helpt door het programma te testen (beta's moet je dan wel ook installeren, dus dan kan je fouten krijgen, dat is wel iets om rekening me te houden).

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/26, 12:39:14 »
Dit is een handleiding die ik een tijd geleden heb geschreven om Microsoft Office 2007 te kunnen gebruiken in Ubuntu onder Wine. Hierbij werkt Powerpoint ook gewoon goed.

http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/microsoft-office-2007-op-ubuntu-in-wine-handleiding/

Veel succes.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jorcool

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/26, 15:57:24 »
Hallo,

Ik heb MS-Office 2007 en ga even Crossover uitproberen. Heb trouwens Wine 1.1.42

gr