Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [GNOME] De CTRL-F1 sneltoets werkt niet  (gelezen 1677 keer)

Offline Joshua822

• Lid
[GNOME] De CTRL-F1 sneltoets werkt niet
« Gepost op: 2010/07/25, 12:12:07 »
Hallo allemaal.

Met de sneltoets CTRL-F1 zou je volgens de documentatie van GNOME als een venster of paneel de focus heeft voor dit venster of paneel de tooltips kunnen uitschakelen.

Maar dit werkt niet voor mij: ik gebruik Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx op een laptop.

Dit is wat ik doe. Ik klik op een paneel of de titelbalk van een venster en vervolgens druk ik op Ctrl-F1, maar als ik dan met mijn muiscursor op een icoontje ga staan in dat paneel of venster verschijnt er toch een tooltip.

Ik heb ook al met Google gezocht, maar de meeste resultaten die ik vind gaan over Ctrl-Alt-Fx, en niet over Ctrl-F1 ( het is dan waarschijnlijk ook een weinig gebruikte sneltoets ).

Alvast bedankt voor de hulp!

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: [GNOME] De CTRL-F1 sneltoets werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/25, 13:12:00 »
Hallo allemaal.

Met de sneltoets CTRL-F1 zou je volgens de documentatie van GNOME als een venster of paneel de focus heeft voor dit venster of paneel de tooltips kunnen uitschakelen.

Maar dit werkt niet voor mij: ik gebruik Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx op een laptop.

Dit is wat ik doe. Ik klik op een paneel of de titelbalk van een venster en vervolgens druk ik op Ctrl-F1, maar als ik dan met mijn muiscursor op een icoontje ga staan in dat paneel of venster verschijnt er toch een tooltip.

Ik heb ook al met Google gezocht, maar de meeste resultaten die ik vind gaan over Ctrl-Alt-Fx, en niet over Ctrl-F1 ( het is dan waarschijnlijk ook een weinig gebruikte sneltoets ).

Alvast bedankt voor de hulp!

Heb je gekeken onder Systeem > Voorkeuren > Sneltoetsen?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/25, 14:16:17 »
Heb je gekeken onder Systeem > Voorkeuren > Sneltoetsen?
Bedankt voor de tip. Maar helaas: ik heb daar net gekeken maar ik heb niets kunnen vinden :(

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/30, 17:48:09 »
Heeft echt niemand een idee?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/31, 13:51:50 »
Werkt het wel als je Compiz uitschakelt?

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/31, 19:07:29 »
Compiz staat uit ;) ( Althans, als ik naar het tabblad "Visuele effecten" in Systeem > Voorkeuren > Uiterlijk ga staat de optie "Geen" geselecteerd. Wel heb ik ConpizConfig Instellingen Beheerder geïnstalleerd en heb dus wel Compiz gehad. )

Hoe kan ik kijken welke window manager actief is? Want misschien is hierdoor Compiz actief in plaats van Metacity als window manager, en hangt deze sneltoets van metacity af.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/31, 19:16:18 »
Druk eens op Alt-F2 en voer "metacity --replace" uit.
Dan weet je zeker dat Compiz niet meer actief is.

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/01, 13:57:16 »
Daar ligt het dus jammer genoeg niet aan :(

Maar ik ben wel al een stap dichterbij: om het paneel te focussen moet je de toetsencombinatie Ctrl-Alt-Tab indrukken en dan moet je met Tab het paneel kiezen en Ctrl en Alt loslaten. Maar als ik zo het paneel kies werkt Ctrl-F1 nog steeds niet.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/01, 19:19:29 »
Ik weet niet precies wat je wil, maar even zoeken in gconf-editor levert de volgende key op:
/apps/panel/global/tooltips_enabled

Beschrijving: If true, tooltips are shown for objects in panels.

Als je dat vinkje weghaalt, krijg je dus geen tooltips meer op je paneel. (als dat is wat je wil)