Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Automatisch mounten NTFS schijf  (gelezen 1780 keer)

Offline jvuz

• Lid
[OPGELOST] Automatisch mounten NTFS schijf
« Gepost op: 2010/07/24, 17:58:38 »
Hoi,

ik heb het thuis zover gekregen dat ik Windows XP heb kunnen vervangen door Ubuntu. Nu, heb ik voorlopig de tweede harde schijf (met alle data) in NTFS laten staan. Het probleem is dat mijn vrouw haar profiel van Thunderbird en Firefox zich op de D schijf bevinden. In principe geen probleem, want via het commando thunderbird/firefox -profilemanager heb ik het juiste profiel kunnen toewijzen. Maar dit werkt enkel als ik eerst de d-schijf eens open, waardoor ze gemount wordt. Nu vroeg ik me af of deze harde schijf automatisch gemount wordt tijdens het opstarten?

Jvuz
« Laatst bewerkt op: 2010/07/24, 21:58:44 door jvuz »

Re: Automatisch mounten NTFS schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/24, 18:36:48 »
Eerst weten welke map dat is : doe eens in de terminal sudo fdisk -l en post de uitdraai hier
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/24, 18:54:06 »
Even in de veronderstelling dat die 2de schijf "D" in ubuntu "/dev/sdb1" is (weten we maar zeker als je fdisk -l hebt uitgevoerd)

Pas het bestand /etc/fstab aan.
Maak eerst een nieuwe map aan in /home/jouwnaam bv. “windowsdata”
Dan in de terminal : sudo gedit /etc/fstaben onderaan volgende lijn toevoegen :
/dev/sdb1 /home/jouwnaam/windowsdata ntfs defaults 0 0Opslaan en sluiten.
Let wel, de schijf in kwestie moet /dev/sdb1 zijn
Als je dan herstart zal de schijf automatisch gemount worden en op je bureaublad verschijnen. Ook via je home map onder windowsdata kun je ze benaderen.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/24, 18:56:11 »
Een makkelijk proggie is (in synaptic) het programma ntfs-config toevoegen. Daarna kun je in een GUI je schijven automatisch laten mouten. Werkt bij mij perfect !

Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline jvuz

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/24, 21:58:20 »
Bedankt, het werkt!. Ik heb de ntfs-config tool gebruikt, maar de andere had natuurlijk ook gewerkt.