Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Terugzetten vanaf KDE  (gelezen 1300 keer)

Offline Rinus Vriend

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[opgelost] Terugzetten vanaf KDE
« Gepost op: 2010/07/24, 07:41:54 »
Ik heb ubuntu10.04 op kde gezet m.b.v. Systeem - Administratie - Loginscreen - screensettings. Nu wordt automatisch firefox gestart zoals altijd; voor de rest is er alleen een zwart beeld. Graag wil ik mijn normale desktop weer terug.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/27, 13:07:55 door Rinus Vriend »

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
Re: Terugzetten vanaf KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/24, 20:37:17 »
Uhm, kun je iets duidelijker zijn? Want ik snap niet helemaal wat je bedoelt.. Is er iets mis met je KDE of met je schermresolutie of met Firefox? ???

Offline Rinus Vriend

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/25, 12:32:26 »
Ik werk normaal met gnome, maar zag de bovenbeschreven opdracht `kde`en heb dat helaas aangeklikt.
Het scherm is helemaal zwart, behalve het firefox-gedeelte. Ik zie de balk met `File Edit View History...` en het gedeelte daaronder. Er hoort bv ook een balk te zijn met de naam van het venster en de drie vierkantjes om het venster weg te klikken enz. Er horen boven en onder ook  balken te zijn.
Het firefox venster is op verkleind ingesteld en kan ik dus niet vergroten of wegklikken. Geen ander programma kan ik starten. `t Is ook lastig om de pc weer uit te zetten. Dat gaat met ctr-alt-del en misschien nog iets en dan kom ik bij een aanmeldvenster; hier is ook een uitknop aanwezig.
 Als je stalen zenuwen hebt, probeer ook eens de `kde` opdracht.

Offline Progger

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/25, 12:42:18 »
Citaat
Systeem - Administratie - Loginscreen - screensettings.

Ik heb ook de 10.04, maar zie om te beginnen bij mij al zeker niet dat Loginscreen staan hoor, waar zie jij dat dan wél?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/25, 12:49:24 »
Ik werk normaal met gnome, maar zag de bovenbeschreven opdracht `kde`en heb dat helaas aangeklikt.
Het scherm is helemaal zwart, behalve het firefox-gedeelte. Ik zie de balk met `File Edit View History...` en het gedeelte daaronder. Er hoort bv ook een balk te zijn met de naam van het venster en de drie vierkantjes om het venster weg te klikken enz. Er horen boven en onder ook  balken te zijn.
Het firefox venster is op verkleind ingesteld en kan ik dus niet vergroten of wegklikken. Geen ander programma kan ik starten. `t Is ook lastig om de pc weer uit te zetten. Dat gaat met ctr-alt-del en misschien nog iets en dan kom ik bij een aanmeldvenster; hier is ook een uitknop aanwezig.
 Als je stalen zenuwen hebt, probeer ook eens de `kde` opdracht.
Dus omdat bij jou KDE niet werkt, zou het bij anderen ook niet werken?

@Progger, hij bedoelt Systeem -> Beheer -> Aanmeldvenster, een beetje krom vetaald uit het Engels.

Offline Progger

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/25, 12:53:26 »
Citaat
@Progger, hij bedoelt Systeem -> Beheer -> Aanmeldvenster, een beetje krom vetaald uit het Engels.
  :D

Vandaar,  :D, maar hoe dan ook, bij mij staat daar géén KDE keuze, enkel Gnome.

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/25, 13:18:05 »
Citaat
 :D

Vandaar,  :D, maar hoe dan ook, bij mij staat daar géén KDE keuze, enkel Gnome.
Waarschijnlijk heeft TS eens KDE geïnstalleerd. GNOME en KDE naast elkaar vraagt om problemen.

Offline Progger

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/25, 13:21:37 »
Juist, nu is het enkel wachten op antwoord van TS.  :D

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/25, 20:04:43 »
Precies. Of je installeert GNOME of je installeert KDE. Beide naast elkaar gaat meestal niet zo goed, tenzij je wat meer ervaring hebt en weet hoe je dit soort zaken op kunt lossen.

Offline Rinus Vriend

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/26, 01:47:10 »
Bedoel je mij met TS?
Ik heb een normale ubuntu 10.04 installatie gedaan, dat is met gnome. Ik heb nooit kde toegevoegd buiten de bovengenoemde opdracht. Ik heb een engelstalige installatie gedaan, fijn dat je de nederlandse vertaling geeft.
`t Verbaast me dat je de opdracht `kde` niet kunt vinden.
Ik vermoed nu dat de opdracht `kde` niet strookte met de gnome-installatie die ik heb en er daarom een zwart beeld ontstaat; maar waarom kan ik een foute opdracht geven?

Ik dacht aan de opdracht `root` die ik vroeger eens per ongeluk heb ingevoerd en waarbij ik de oorspronkelijke installatie terugkreeg. Anders moet ik misschien opnieuw installeren.
De opdracht `sudo root` geprobeerd via ctr-alt-F5, maar deze gaf: "root: can`t figure out DISPLAY, set manually. In case you run a remote ssh session, restart your ssh session with: ssh -Y"
« Laatst bewerkt op: 2010/07/26, 14:35:01 door Rinus Vriend »

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/27, 00:57:33 »
Je moet wel KDE zelf geïnstalleerd hebben, anders verschijnt die opdracht daar ook niet.

Offline Rinus Vriend

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/27, 13:05:06 »
Blijkbaar is `t nauwelijks te traceren en ik heb nu een nieuwe installatie gedaan.

Bedankt voor al het meedenkwerk.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/27, 19:21:05 door Rinus Vriend »

Offline Rinus Vriend

• Lid
Re: [opgelost] Terugzetten vanaf KDE
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/27, 19:20:01 »
Inderdaad kan ik bij de nieuwe installatie alleen voor `gnome` kiezen, geen kde.