Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren/Update in account met beperkt rechten?  (gelezen 803 keer)

Offline dennus

• Lid
Installeren/Update in account met beperkt rechten?
« Gepost op: 2010/07/23, 18:23:57 »
Ik heb een PC voor mijn dochters ingericht. Zij hebben niet volledige rechten. En kunnen dus niets installeren. Dat is niet erg, ze klagen wel. Maar na twee jaar draaien de pc's nog als de brandweer. Ik wil wel eens een update doen, dat kunnen zij ook niet. Daarvoor log ik in op mijn eigen account. Doe de update en log weer uit.

Kan ik ook vanuit hun account deze update uitvoeren. De pc vraagt bij update (of installatie) om een wachtwoord. Die van mij doet het niet, en die van hun natuurlijk ook niet. Maar welk wachtwoord gebruik ik dan?

Re: Installeren/Update in account met beperkt rechten?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/23, 19:02:09 »
Wat voor venster krijg je dan?

of

?

Offline dennus

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/23, 19:10:20 »
De bovenste.

Offline bayan

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/23, 21:39:46 »
Dit kan volgens mij niet vanuit je dochter's accounts omdat zij geen beheersrechten hebben,dit moet jij vanuit jouw account wijzigen wat weer resulteerd in een veiligheidsprobleem.

Het beste kan je inloggen op de pc's van je dochters met ssh en dan vanuit je eigen pc de boel beheren.
Google eerst maar even,het gaat ongeveer als volgt vanuit de terminal : sudo ssh -X computernaam/ip-adres en als alles betreffende ssh geinstalleerd is zou je een grafisch scherm moeten kunnen zien op de andere pc's en vanuit daar kan je of synaptic openen of de terminal gebruiken om het spulletje te beheren.
Maar neem de tijd om de info van het ssh gebruik goed te lezen.

Succes

Offline dennus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/23, 23:07:25 »
OK, bedankt voor de uitleg.  Als het zoveel lastiger is, dan log in wel even in met mijn eigen naam.  Geen probleem. Het is meer iets wat ik me steeds afvraag (en ook steeds weer vergeet).