Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Move partitie met gparted  (gelezen 738 keer)

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
  • Steunpunt: Nee
Move partitie met gparted
« Gepost op: 2006/12/11, 16:36:37 »
Ubuntuers!

Ik probeer een beetje ruimte te scheppen voor nog maar weer es een Linux distrootje op mijn laptop. Nu heb ik met gparted hda2 en hda3 kleiner gemaakt, zodat er dus een ongebruikt stuk TUSSEN hda2 en hda3 zit en een ongebruikt stuk ACHTER hda3. Nu zou ik hda3 dus graag naar voren schuiven zodat de ongebruikte stukken naast elkaar komen te liggen, helemaal achteraan.

In gparted (Dapper) kan ik dus de resize/move knop indrukken en dat werkt prima en is gebruikt voor de verkleinings-operaties, echter de MOVE krijg ik niet voor elkaar en bijv. het tekst veld met lege ruimte ervoor blijft grijs (dus niet aan te passen).

Weet iemand hoe je dat met gparted kunt doen of moet ik daarvoor de CL versie (parted) gebruiken?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline vilamar

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/11, 19:49:40 »
Misschien niet hetzelfde, maar het kan je op weg zetten:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4877

Groeten
Marc

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/11, 22:08:28 »
Citaat van: tukcedo
Ubuntuers!

Ik probeer een beetje ruimte te scheppen voor nog maar weer es een Linux distrootje op mijn laptop. Nu heb ik met gparted hda2 en hda3 kleiner gemaakt, zodat er dus een ongebruikt stuk TUSSEN hda2 en hda3 zit en een ongebruikt stuk ACHTER hda3. Nu zou ik hda3 dus graag naar voren schuiven zodat de ongebruikte stukken naast elkaar komen te liggen, helemaal achteraan.

In gparted (Dapper) kan ik dus de resize/move knop indrukken en dat werkt prima en is gebruikt voor de verkleinings-operaties, echter de MOVE krijg ik niet voor elkaar en bijv. het tekst veld met lege ruimte ervoor blijft grijs (dus niet aan te passen).

Weet iemand hoe je dat met gparted kunt doen of moet ik daarvoor de CL versie (parted) gebruiken?
Ik heb de live cd van gparted gedownload en gebrand op een herschrijfbare cd. Is toch iets handiger vind ik, dan de versie van Ubuntu. Wijst zichzelf. Soms gaat niet alles in 1 keer en dan moet je opnieuw opstarten. Ik neem aan dat je wel weet dat gemounte partities niet zo maar bewerkt kunnen worden.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/11, 23:29:52 »
Tip:
Gebruik de live CD van GParted, en doe het in 2 stappen.
Eerst de hda3 tegen hda2 zetten en "toepassen".
Hierna hda3 verkleinen.
Maar ...... de data moet wel verschoven worden, en dan kan wel even duren ......

Succes,
Ron
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger.