Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox: tabbladen  (gelezen 1130 keer)

Firefox: tabbladen
« Gepost op: 2010/07/19, 07:42:30 »
Ik kan me vergissen, maar sinds mijn upgrade naar Lucid en dus de nieuwere versie 3.6.6 van Firefox lijken mijn tabbladen zich anders te gedragen dan ik gewend ben.
Als ik een nieuw tabblad aanmaakte (ofwel door op die groene + te klikken ofwel door Bestand-->Nieuw Tabblad, ofwel door Control+T te klikken) dan opende zich dat tabblad altijd aan de uiterst rechtse kant van de hoop tabbladen die open zijn, onafhankelijk van het tabblad waarop je bent.
Ook als ik klikte op een verwijzing in één van de topics (die automatisch openen in een nieuw tabblad) kwam dat tabblad uiterst rechts.
Nu is strikt genomen dat laatste tabblad meestal "gerelateerd" aan het oorspronkelijke, dus is er een snuggere ergens op het idee gekomen om dat nu te laten openen onmiddellijk rechts van het huidige tabblad.

Velen zullen dat misschien handig vinden, ikke niet, ben een gewoontebeest. Er is nergens een GUI voor, dus ben ik "about:config" ingedoken (voor degenen die het niet zouden weten: tik dit  in de adresbalk van firefox...) en daar is het nogal snel te vinden:

browser.tabs.insertRelatedAfterCurrent     standaard     boolean     true
Heb dat veranderd in "false" (dubbelklikken) en nu openen ALLE tabbladen zich ALTIJD helemaal rechts. Moet ik NOOIT meer nadenken "was dat nu gerelateerd of niet ?"

Wilde het maar eventjes zeggen....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Mikkel

• Lid
Re: Firefox: tabbladen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/19, 16:42:52 »
Nu is strikt genomen dat laatste tabblad meestal "gerelateerd" aan het oorspronkelijke, dus is er een snuggere ergens op het idee gekomen om dat nu te laten openen onmiddellijk rechts van het huidige tabblad.

Velen zullen dat misschien handig vinden, ikke niet, ...........

Ik net zo min. Het is me al een paar keer gebeurd dat ik het meest rechtse tabblad sloot, in de veronderstelling dat dat hetgeen was dat het laatst was geopend. Dus bedankt voor de oplossing voor dat 'probleempje'. ^-^

« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/19, 17:02:38 »
Volgens mij was dit wel al langer?

Maar het is mooi dat je dit deelt, er zullen altijd mensen zijn die zo'n dingen interessant vinden ;)

« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/19, 17:22:26 »
Het is zoals Mikkel zei: een mens is een gewoontebeest en ik ben er aan gewend om m'n tabbladen van rechts naar links dicht te doen...
Al is het maar alleen voor hem nuttig geweest dat ik dit heb gepost, dan is het toch nog de moeite geweest. XD

Bovendien brengt het misschien mensen op ideeën en gaan ze al eens wat vlugger kijken in "about:config". Met die zoekbalk en het proberen van wat zoektermen kun je nogal snel iets vinden dat lijkt een invloed te hebben op één of ander gedrag... Nog een tip: als je niet weet wat je dan wel moet invullen, zoek dan op google met als term de key die links staat. Vind je vaak een hoop verhelderende informatie.

Oh ja, je moet natuurlijk wel "beloven dat je voorzichtig zult zijn"... XD XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/19, 17:32:40 »
Ik vond het in het begin ook erg wennen. Een heel aantal keer het verkeerde tabblad gesloten, mijn overzicht geheel kwijt. Maar nu na 2 maanden ben ik er aan gewend geraakt en vind het meestal fijner werken. Ik zou zelfs graag hebben dat een nieuw tabblad (CTRL+T) ook opent in de tab er rechts naast i.p.v. aan het eind.

De reden dat ik het nieuwe systeem fijner vind werken is dat je 'onderwerp' per onderwerp afhandelt. Dus als je een link (bij bron van een artikel opent) dan lees je die meteen na het artikel zelf en niet nadat je alle andere artikelen gelezen hebt.

Maar dat is weer het fijne van Open Source en daaraan de meestal eindeloze instelmogelijkheden. Je kunt het net zo aanpassen zodat eht precies bij jou past.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/19, 17:54:19 »
Ik gebruik juist de extensie Group/Sort Tabs, die maakt het wat fijner om artikelen van één en dezelfde web site te groeperen (mede met behulp van kekke kleurtjes, die je zelf kunt definiëren). Iets wat de laatste IE versie overigens vanzelf al doet, maar ja; daar is verder niet of nauwelijks mee te werken...  =D :P

Het is misschien inderdaad even wennen, maar werkt/leest voor mij toch een stuk overzichtelijker.