Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginnersvragen  (gelezen 1171 keer)

Beginnersvragen
« Gepost op: 2010/07/15, 22:57:55 »
Hallo,
Ik ben een newbie(heb mijn eerste ubuntu/linux week erop zitten). Spijtig dat ik er niet eerder mee ben begonnen :'(
Ik heb enkele vraagjes:
1) Standaard is de firewall uitgeschakeld. Ik vraag mij af in welke situaties ik deze moet gebruiken. Is dat bv nodig als je
    transmission wilt gebruiken
2) Ik heb mijn home partitie geëncrypteerd. Ik zou nu Ubuntu One willen gebruiken. Ik heb ergens gelezen dat de bestanden
    versleuteld naar de server worden gezonden maar heb geen idee hoe je deze op een ander pc kunt decrypteren(in geval van
    een crash)
3) Ik gebruik deja dup om een backup te maken van mijn home folder. Als ik de backup wil terug zetten naar mijn home folder
    gebeurt er niets(ik kan hem wel terug zetten naar een andere folder). Ik vermoed dat het iets te maken heeft met rechten, maar
    ben niet zeker.

Alvast bedankt

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Beginnersvragen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/15, 23:24:15 »
Beste captubuntu, welkom hier trouwens.

Je firewall staat standaard uitgeschakeld. Raak niet in paniek, de buitenwereld kan niet zoveel met Linux. We zijn tenslotte de Vrije Jongens van het internet  ;)

Even over je vragen.

Allereerst: heb je dit gedaan? Hou je even vast aan deze site: http://sites.google.com/site/computertip/.
Even uitleggen. Dit is de site van één van onze forumleden. Niet zo'n maar een;P het is de site van Pjotr, en ddie is gewoon heel erg goed en ook leesbaar, en speciaal bedoeld voor beginners met Ubuntu/Linux. Dat zegt je nu niks, maar, geloof me maar, hou je vast aan zijn aanwijzingen. Niet dat dit de ultieme waarheid in alle geldingen is, maar zijn aanwijzingen kloppen verdomd goed, en zeker in het begin, hou je maar strak vast aan wat hij zegt, want het is waar. Dat je dit niet direct weet kan niemand je kwalijk nemen, moet je maar net ff weten. Maar, nu je hier toch bent: lees toch maar. Neem er je tijd voor, en neem alles eens goed door.
No hard feelings, niet om af te schuiven, maar je moet het maar net ff weten. Bij deze. Ik kan wel alles hier gaan posten, maar het staat hier al, en heel erg goed, dus ik verwijs je gewoon door naar wat gewoon goed is.

Begin eerst eens te lezen, en kuch daarna je vragen nog eens uit. En dat is niet om flauw te zijn, maar om je erop te attenderen dat er donders veel info beschikbaar is, maar je moet het net ff weten, capice?

Om op je eerste vraag terug te komen: maak je niet teveel zorgen over virussen. Als je dat wel in alle ontzetting doet: ga naar Systems>> Applications>>Terminal, en typ daar in sudo ufw enable. Password ingeven, je ziet geen tekens maar dit hoort zo. Nu tevreden? Vergeet de site niet goed te lezen.
Vraagje achteraf. Heb je nu enig idee wat je gedaan hebt? Ik bedoel maar. Dus, leun eens achterover, laat het geheel eens op je inwerken, en vuur je vragen eens opnieuw af, okay?

En als je nog vragen hebt, meld je maar. We zijn open voor suggesties, vragen en ideeën  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/15, 23:53:17 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/15, 23:32:55 »
Bedankt voor de link, ik zal alvast daar mee beginnen  :)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/16, 00:03:36 »
@captubuntu,

Een hoop tekst van me hierboven.

Begrijp me goed, da's niet om mijn well being te etaleren:  no way. Je moest eens weten hoe vaak ik bootproblemen ik heb. Maar, ik ben ook grenzeloos koppig <grunt, grunt>.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/16, 00:05:04 »
Welkom op het forum captubuntu.

Voor iemand die nog maar een week met Ubuntu bezig is, weet je er al veel van af.

1. Zoals je zelf al opgemerkt heb staat standaard de firewall uit. Dit geeft niets omdat er toch niet naar 'opdrachten' op die poorten geluisterd wordt. Bovendien zit er meestal een hardwarematige firewall in je router. Zet je een poort in je firewall open (bijvoorbeeld voor Transmission), dan kunnen er vanaf buitenaf 'opdrachten' naar die poort gezonden worden. Zit er een fout in Transmission, dan kan een hacker de poort misbruiken om toegang te krijgen tot je PC (die kans is heel erg klein, en zelfs door het rechten systeem kan de hacker dan nog niet veel doen). Een softwarematige firewall (bijvoorbeeld ufw) helpt daar eigenlijk niets tegen omdat je hier ook die poort moet openzetten om deze te kunnen gebruiken. In de softwarematige firewall kun je meestal wel wat extra filters instellen, maar dit wordt pas interessant als je een server gaat beginnen.

Dus in het kort: Met Transmission aan en de firewall uit ben je nog steeds goed beveiligd

2. Alle bestanden in je /home map zijn versleuteld opgeslagen. Maar alle programma's die jij start kunnen die versleutelde bestanden gewoon onversleuteld aan (anders kun je ze ook niet bewerken). Zo kan dus ook Ubuntu One je bestanden onversleuteld lezen. Ubuntu One versleuteld deze bestanden weer met een andere sleutel (die in je Ubuntu One account is opgeslagen) en stuur deze dan naar de server toe. Daarna kun je Ubuntu One op een andere PC installeren en inloggen op je account. Ubuntu One kan weer de sleutel uit je account halen en zo de bestanden weer ontsleutelen. Ook is er een webinterface waar je gewoon je bestanden kunt benaderen als je op een andere PC zit. Ook hier moet je inloggen met je Ubuntu One account.

Dus in het kort: Zelfs na een crash (van je harde schijf) kun je de bestanden nog onversleuteld aan

3. Geen idee

Succes verder met het verkennen van Ubuntu.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/16, 05:51:22 »
Firewall moet/kun je installeren als je bijv een verbinding gaat opbouwen naar een andere pc(er moet ook encryptie op zitten). Dan kun je beperken wie toegang heeft naar de server(bijv opslag bij je familie).
Zelf gebruik ik het ook, omdat ik samba gebruik en dan samba naar het internet blokkeer.

Firewall in ubuntu staat altijd aan, maar er staat niks in vermeld, dus er word niks geblokkeerd(firewall in ubuntu heet iptables). Dmv grafische schillen(ufw of guarddog) kun je de firewall instellen.
Guarddog heeft een leuke grafische scherm, en als je deze installeerd, dan blokkeerd alles, dus je moet internet vrijgeven(http en https), torrent vrijgeven, email vrijgeven, etc.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/16, 07:44:16 »
Firewall moet/kun je installeren als je bijv een verbinding gaat opbouwen naar een andere pc(er moet ook encryptie op zitten). Dan kun je beperken wie toegang heeft naar de server(bijv opslag bij je familie).
Zelf gebruik ik het ook, omdat ik samba gebruik en dan samba naar het internet blokkeer.

Firewall in ubuntu staat altijd aan, maar er staat niks in vermeld, dus er word niks geblokkeerd(firewall in ubuntu heet iptables). Dmv grafische schillen(ufw of guarddog) kun je de firewall instellen.
Guarddog heeft een leuke grafische scherm, en als je deze installeerd, dan blokkeerd alles, dus je moet internet vrijgeven(http en https), torrent vrijgeven, email vrijgeven, etc.
Houd het maar gewoon bij UFW. IPTables is veel te ingewikkeld.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/16, 23:05:06 »
Bedankt voor de reacties :)
Ik ben weeral wat "wijzer" :rolleyes:
Die website van Pjotr is echt wel ideaal voor beginners

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/16, 23:36:27 »
Bedankt voor de reacties :)
Ik ben weeral wat "wijzer" :rolleyes:
Die website van Pjotr is echt wel ideaal voor beginners
én voor gevorderden gelijk. Dat is het wonderlijke van Pjotr's site.