Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belastingdienst aangifte 2009 onder 10.4?  (gelezen 2364 keer)

Offline myrt

• Lid
Belastingdienst aangifte 2009 onder 10.4?
« Gepost op: 2010/07/13, 19:58:25 »
Ik heb dit voorjaar (maart) bij de Belastingdienst het aangifteprogramma inkomstenbelasting gedownload voor linux. De Belastingdienst ondersteunt het voor 9.10.
http://www.belastingdienst.nl/download/2379.html
Ben toen begonnen met invullen, maar haalde het niet op tijd, dus uitstel aangevraagd tot 1 september.
Wil nu dus verder gaan met het .ibd programmaatje waar alles al in staat wat ik toen had ingevuld, maar mijn ubuntu kan hier niks meer mee.

Kan dit te maken hebben met de upgrade naar 10.4? Of is er iemand die zijn aangifte wel gewoon in 10.4 heeft afgerond?
(Ik heb de file wel tussentijds in een andere folder gezet maar daar zal het toch niet door komen?)
Weet iemand een route waarlangs ik de .ibd in 10.4 aan de praat kan krijgen? Of moet ik alles opnieuw gaan verzamelen en invullen...? Hopelijk niet.

Ik hoop dat ik de symptomen en vraag goed geformuleerd heb, ben nieuw hier en enthousiast gebruiker maar heb geen technische kennis. Ik weet de terminal wel te vinden maar heb anderen nodig om me te vertellen wat daar te typen.

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Belastingdienst aangifte 2009 onder 10.4?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/13, 20:03:39 »
Beste Myrt, welkom hier;

Ik heb mijn belastingaangifte 2009 gewoon met 10.04 gedaan, dus het zou wel moeten kunnen. Ik kan me nog wel herinneren dat het programma moddertraag is, en je soms minutenlang even achterover moet leunen. De terminal heb je niet nodig, denk ik.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline myrt

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/13, 20:14:03 »
@asphyxia

Dank.Toen ik ermee begon in 9.10 was er ook geen enkel probleem, ik heb dan ook vrijwel de hele aangifte al ingevuld (vandaar dta ik m liefst niet opnieuw ga downloaden en invullen).
Maar als ik nu (onder 10.4) op de .ibd file klik, krijg ik de melding:
Citaat
Could not display /home/ ...../...ibd
The file is of an unknown type
Hoe maak ik mijn computer duidelijk dat het een executable is? Onder 'Select application' zie ik niet gelijk iets staan wat me de juiste app lijkt?

Offline Roc.am

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/13, 20:37:46 »
Beste Myrt,

Als ik me niet vergis moet je een programma downloaden van de belasting site en dit installeren.
Als je dan het belasting programma opstart kun je de .ibd openen met je belasting programma.

http://wiki.ubuntu-nl.org/BelastingDienst

Groeten

Roc

Offline myrt

• Lid
Re: Belastingdienst aangifte 2009 onder 10.4? - opgelost-
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/13, 20:46:03 »
Heb, na wat rondneuzen bij andere draadjes hierzo over de belastingaangifte, het programmaatje opnieuw gedownload en ge-extract, en daarna kon ik inderdaad ib2009ux opstarten - het duurde heeeeeel erg lang maar uiteindelijk kreeg ik het schermpje van de belastingaangifte weer voor me. Je kunt dan rechtsonder op 'open bestand' klikken en naar de betreffende (.ibd) file browsen. Na nogmaals heeeel lang rekenen door mijn asus eee netbookje, heb ik nu alle gegevens die ik eerder had ingevuld gewoon weer bij de hand, moet alleen opnieuw bij alles op 'akkoord' klikken, maar dat geetf niks.

asphyxia en roc, bedankt voor je reactie

« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/13, 20:56:30 »
Als we nou tegen de belastingdienst zeggen dat JAVA, Qt, en C platform-onafhankelijke talen zijn waardoor ze nog maar 1 keer zo'n programma hoeven te schrijven. Misschien dat ze dan een keer een goede versie weten te maken voor Linux, en niet alleen voor Windows.

Qt gebruik je om de grafische vormgeving te doen, JAVA voor de rekenhulp, en C voor de algemene dingen. Volgens mij kan dan minimaal 75% van de boel in elkaar gezet worden. Misschien is het een vorm van bezigheidstherapie voor ambtenaren dat ze geen platform-onafhankelijke versie weten te compileren.

Als het programma dit jaar weer heel traag wordt voor de aangifte van volgend jaar dan schrijf ik een nette mail dat ik geen aangifte kan doen omdat het aangifteprogramma niet fatsoenlijk werkt op Linux, en dat ik of wil zien dat Windows licenties aftrekbaar worden van de belasting, of dat ze eens fatsoenlijk leren programmeren. Op papier aangifte doen doe ik niet, omdat dit slecht is voor het milieu (ik denk zelfs aan het milieu als het mijzelf uitkomt).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/13, 22:41:11 »
Mijn aangifte heb ik vóór 1 april gedaan met 9.10. Nadien heb ik de update naar 10.04 uitgevoerd.
Vandaag heb ik de aangifte nogmaals geopend en daar doorheen gebladerd.

Ik kan niet zoveel verschillen zien tussen beide versies van Ubuntu. Het opstarten van het programma duurt ca. 15 sec. Het wisselen van een reeds ingevuld scherm duurt 7-10 sec. (ws.) afhankelijk van de hoeveelheid ingevulde data.
NB: ik gebruik geen grafische tierelantijnen zoals compiz&co.

Ik ben overigens tevreden over het feit dat de NL-belastingdienst het programma voor Windows/Apple/Linux paraat heeft.
Probeer maar in andere landen een aangifte-programma voor Linux te vinden. Daar moet je al blij zijn als je überhaupt een digitaal aangifteprogramma hebt - veel landen hebben dat volgens mij nog steeds alleen beschikbaar voor het analoge pen&papierOS.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/13, 23:06:46 »
Ik heb mijn aangifte gedaan met Virtual box want onder linux was het echt super super traag! Minimaal 15 minuten wachten voor de gegevens van 1 persoon...
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/