Ik denk dat een deel van de populariteit van fora ten opzichte van andere communicatiemedia vooral te maken heeft met het praktisch gebruik en de toegankelijkheid ervan.
Irc is volgens mij vooral handig voor irl communicatie waarbij de mensen die deelnemen aan de discussie tegelijkertijd aanwezig zijn. Er kan dan directe interactie zijn bij het oplossen van problemen of het overleg. Dat kan een groot voordeel zijn voor als snelheid van resultaat van belang is. Ideaal wellicht voor degene die snel ondersteuning nodig heeft, of moderators die snel moeten ingrijpen. Maar voor het geven van ondersteuning of deelnemen aan discussies is het denk ik weer veel makkelijker als je af en toe even kijkt op een forum of er topics zijn waar je wat kan betekenen dan dat je de hele dag irc in de gaten moet houden om topics waar je kan helpen niet te missen. En als er meerdere discussies tegelijkertijd worden gevoerd wordt irc volgens mij al snel onoverzichtelijk, of je moet in een prive kanaal gaan, maar dan beperk je de mogelijke inbreng van anderen weer.
Mailinglijsten worden door veel mensen die geen "techneuten" zijn als erg ingewikkeld beschouwd. Je moet er instellingen voor regelen in je mail programma zodat je de draden duidelijk krijgt te zien, zorgen dat de berichten van één mailinglist in één map komen, daarvoor moet je filters instellen oid. Dat maakt het voor veel mensen een ontoegankelijk medium. Daarnaast lopen topics niet lineair, maar vertakken ze afhankelijk van de antwoorden. Heel handig, maar voor veel mensen denk ik lastig om het overzicht te houden.
Al met al denk ik niet dat het forum zonder reden het meest populaire en centrale medium voor communicatie bij ubuntu-nl is. Het mag dan vervelend zijn voor mensen die andere media prefereren, maar in principe is het wel handig om een centraal communicatiemedium te hebben denk ik. Dat voorkomt dat dezelfde discussie dubbel gevoerd wordt op verschillende plekken, en dat wie op de hoogte wil zijn zich op allerlei verschillende media moet abboneren.
Op dit moment maken we als team gebruik van het forum als communicatiemedium. We kunnen dat wijzigen, en op irc of mailinglijsten gaan overleggen. Wat mij betreft gaat het bij deze vraag erom wat teamleden prettiger vinden in het gebruik, en anderzijds in het kader van de open communicatie die het team gaat voeren in hoeverre een bepaald medium toegankelijk is, of drempels opwerpt voor communityleden om bij te dragen.