Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virtual box en usb  (gelezen 2041 keer)

Offline sidius

• Lid
virtual box en usb
« Gepost op: 2010/07/11, 01:23:31 »
om toegang te krijgen tot usb functies moet ik de gebruiker toegang geven tot usb (fs)
ik neem aan dat dit via gebruikers moet?
als ik daar in kom kan ik niets wijzigen alles blijft grijs.
hoe start ik gebruikersbeheer als root op?
ik heb al een root -account gemaakt.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: virtual box en usb
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/11, 02:05:07 »
Hoi Sidius, welkom op het forum :)
om toegang te krijgen tot usb functies moet ik de gebruiker toegang geven tot usb (fs)
Nee, dat is oude info. Als je al kan vinden hoe dat moet, voer het dan niet uit. Hierdoor zal Ubuntu niet meer opstarten.

Citaat
ik neem aan dat dit via gebruikers moet?
als ik daar in kom kan ik niets wijzigen alles blijft grijs.
hoe start ik gebruikersbeheer als root op?
Je moet het niet als root starten, maar op het sleuteltje drukken om het venster te ontgrendelen.
In nieuwere versies van Ubuntu hoeft dat niet meer, maar wordt bij een wijziging automatisch om je wachtwoord gevraagd.

Het enige wat je moet doen is jouw gebruiker lid maken van de vboxusers groep.
Dit doe je in het scherm waarin je de groepen kan beheren.
Hierna wel even uit- en weer inloggen om de nieuwe instellingen te laten werken.

In principe kan je dit ook doen via de terminal:
sudo usermod -a -G vboxusers usernameVervang username dan wel even door je eigen inlognaam.
Citaat
ik heb al een root -account gemaakt.
Maak dat dan maar weer ongedaan, want dat is nergens voor nodig en kan voor andere problemen zorgen.
Bovendien bestaat er al een root-account, dus een 2e aanmaken zou niet eens moeten kunnen. Wat heb je dus precies gedaan?

Offline sidius

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/11, 11:33:07 »
het draait al, heb dit vanaf de konsole gedaan:
if [ "`grep vboxusers /etc/group|grep $USER`" == "" ] ; then sudo usermod -G vboxusers -a $USER ; fi
de root bestaat uiteraard al wel, heeft alleen geen wachtwoord, die heb ik dus aangemaakt.
heb ondertussen wel wat ervaring in de konsole van mandriva.
ik snap alleen niet welk sleuteltje je bedoelt, ik zie die dus nergens?

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/11, 11:59:18 »
het draait al, heb dit vanaf de konsole gedaan:
if [ "`grep vboxusers /etc/group|grep $USER`" == "" ] ; then sudo usermod -G vboxusers -a $USER ; fi
de root bestaat uiteraard al wel, heeft alleen geen wachtwoord, die heb ik dus aangemaakt.
heb ondertussen wel wat ervaring in de konsole van mandriva.
ik snap alleen niet welk sleuteltje je bedoelt, ik zie die dus nergens?

Welke VirtualBox heb je? Toch niet de OSE versie? Die ondersteund namelijk niet/zeer slecht USB.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline sidius

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/11, 14:21:21 »
Citaat
Welke VirtualBox heb je? Toch niet de OSE versie? Die ondersteund namelijk niet/zeer slecht USB.

nee gebruik de sun/oracle versie, ken dat met ose al van mandriva...
mijn usb werkt nu goed hoor.
maar ben nog steeds benieuwd naar gebruikersbeheer en het sleuteltje..............

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/11, 14:50:39 »
Dat was in een oudere versie van Ubuntu.
Ik zie nu dat het er weer anders uit ziet.

Hier kan ik alles aanpassen wat ik wil, en bij het sluiten wordt dan om een wachtwoord gevraagd om het toe te passen.
Bij jou kan dat dus niet?

Offline sidius

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/11, 16:13:35 »
Dat was in een oudere versie van Ubuntu.
Ik zie nu dat het er weer anders uit ziet.

Hier kan ik alles aanpassen wat ik wil, en bij het sluiten wordt dan om een wachtwoord gevraagd om het toe te passen.
Bij jou kan dat dus niet?
nee blijft gewoon grijs, erg lastig
is gebruikersbeheer niet via sudo op te roepen?
weet zijn opstartnaam niet?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/11, 16:34:23 »
Zien de instellingen er bij jou net zou uit als in de bijlagen?

Oproepen via sudo is misschien niet helemaal een goed idee, aangezien de rechten via policykit geregeld worden voor dit programma. Ik weet dus niet of het gaat werken.
Jouw gebruiker is wel lid van de "admin" groep?

Offline sidius

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/11, 16:56:55 »
Zien de instellingen er bij jou net zou uit als in de bijlagen?

Oproepen via sudo is misschien niet helemaal een goed idee, aangezien de rechten via policykit geregeld worden voor dit programma. Ik weet dus niet of het gaat werken.
Jouw gebruiker is wel lid van de "admin" groep?
ja is lid van de admins...
heb nu kuser geinstalleerd, die werkt al een stukkie beter........

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/11, 17:24:27 »
Bij mij zit het aanpassen van rechten in users-admin (dat is de applicatienaam van "Gebruikers en groepen") onder "Geavanceerde instellingen".
Jammer dat het slotje is verdwenen dat was nou juist een hint dat daarachter systeembeheer plaatsvindt en geen user-handelingen.

Alleen dan als je door eerdere wijzigingen iets hebt aangepast, "blijft het grijs" volgens mij.
Je schreef dat je een root-user hebt aangemaakt. Dat hoort niet in Ubuntu thuis.
Deze root-user wordt wel in Debian en dus ook in sidux gebruikt, maar met Ubuntu is dat anders.

Zodra je voor Ubuntu hebt gekozen, moet je afscheid van root nemen en sudo accepteren.
(Dat was voor mij een jaar geleden ook wel lastig nadat ik jarenlang met sidux had gewerkt.)

Als een "gewone" user systeem-instellingen wil wijzigen, wordt automatisch het wachtwoord gevraagd van de account die de beheerder-rechten heeft.
In normale situaties komt slechts 1 beheerder van de users voor op een thuis-pc. Dat is de 1e user die tijdens de installatie aangemaakt wordt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline sidius

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/11, 20:04:18 »
Bij mij zit het aanpassen van rechten in users-admin (dat is de applicatienaam van "Gebruikers en groepen") onder "Geavanceerde instellingen".
Jammer dat het slotje is verdwenen dat was nou juist een hint dat daarachter systeembeheer plaatsvindt en geen user-handelingen.

Alleen dan als je door eerdere wijzigingen iets hebt aangepast, "blijft het grijs" volgens mij.
Je schreef dat je een root-user hebt aangemaakt. Dat hoort niet in Ubuntu thuis.
Deze root-user wordt wel in Debian en dus ook in sidux gebruikt, maar met Ubuntu is dat anders.

Zodra je voor Ubuntu hebt gekozen, moet je afscheid van root nemen en sudo accepteren.
(Dat was voor mij een jaar geleden ook wel lastig nadat ik jarenlang met sidux had gewerkt.)

Als een "gewone" user systeem-instellingen wil wijzigen, wordt automatisch het wachtwoord gevraagd van de account die de beheerder-rechten heeft.
In normale situaties komt slechts 1 beheerder van de users voor op een thuis-pc. Dat is de 1e user die tijdens de installatie aangemaakt wordt.

ik starte gebruikersbeheer op via het kickoff gedeelte, nu zie ik dat je het opstart vanuit het kde instell progsel, dan is het inderdaad anders...........
nu werkt het verder.
die root is er nu eenmaal, heb er weinig last van, dus laat hem lekker staan...............