Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux vragen.  (gelezen 7701 keer)

Linux vragen.
« Gepost op: 2010/07/03, 20:23:07 »
Ik heb gisteren Ubuntu 10.4 geïnstalleerd. Dat is allemaal goed gegaan. Alleen krijg ik uitzending gemist niet werkend.
Ik heb de handleiding van Pjotr opgevolgd. Maar krijg telkens: Waiting for video.
iemand een idee, wat ik kan proberen om uitzending gemist te laten werken.
Ik heb vrij weinig ervaring met Ubuntu dus als iemand nog andere tips heeft om Ubuntu zo goed mogelijk te laten werken hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/31, 19:28:20 door Rick op den kelder »

Re: Linux vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/03, 21:26:56 »
Neem aan dat je Firefox gebruikt als webbrowser.
Als je het volgende ingeeft in de adresbalk about:pluginsdan krijg je een overzicht van welke plugins Firefox gebruikt.
1 daarvaan is Totem, deze moet/zal je tegenkomen in het overzicht als Windows Media Player Plug-in 10 (compatible; Totem).
Hier speelt het goed, dus ik heb een vermoeden dat de plugin niet goed werkt of zelfs niet aanwezig is.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/03, 22:10:10 »
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb een schermafdruk gemaakt van de pagina.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/04, 13:30:53 »
Ik heb vanochtend zo lopen kloten met alle software pakketten, dat ik nu ook geen geluid meer heb.
Hoe krijg ik mijn geluid terug in Ubuntu? Mijn ander vraag blijft gewoon staan.

Offline Dridge

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/04, 13:43:22 »
Rick,

Aangezien ik n00bified ben met Ubuntu, krijg je van mij gewoon een simpel antwoord...  :D

Wat betreft je geluid heb ik geen flauw idee. Maar kan je op Uitzendinggemist.nl niet de optie kiezen om het in Silverlight (Moonlight) te bekijken?
Wat Je Ook Doet, Doe Het Goed

« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/04, 19:16:22 »
Hoe kan ik dan instellen dat ik uitzending gemist via Moonlight kan bekijken.
Iemand enig idee hoe ik mijn geluid terug krijg, want Ubuntu zonder geluid heb ik niks aan :rolleyes:

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/04, 19:25:39 »
Hoe kan ik dan instellen dat ik uitzending gemist via Moonlight kan bekijken.
Iemand enig idee hoe ik mijn geluid terug krijg, want Ubuntu zonder geluid heb ik niks aan :rolleyes:
Als je moonlight hebt geinstalleerd, gaat dat vanzelf. En aan je screendump te zien is dat nog niet het geval. Je kunt moonlight zoeken in Symantic of je kunt het via http://www.mono-project.com/Moonlight downloaden.

Weet je zeker dat je geluid-slider hoog staat? Een vriend van me had die op 0 staan (schijnt Ubuntu soms zomaar te doen) en heeft 3 dagen gezocht waarom z'n geluid het niet deed.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 19:29:18 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/04, 21:31:51 »
Dit is echt de eerste keer dat ik echt met Ubuntu werk. Dus zal niet gelijk alles snappen :(
Maar toen ik Ubuntu installeerde had ik boven in mijn beeldscherm een icoontje van een luidspreker waarmee ik het geluid kon regelen.
Maar dit icoontje is ook opeens verdwenen. Heb net Moonlight geïnstalleerd,maar zonder resulaat. (zie bijlage)

« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/04, 23:41:07 »
Het vreemde is dat ik nu wel een aantal filmpjes aan de praat krijg via rtl gemist.
Maar bij een aantal filmpjes staat er,verbinden of ik krijg allemaal lelijke kleuren in beeld.
Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn. Weet iemand hoe ik het geluid aan de praat krijg?
Wanneer ik het geluid niet aan de praat krijg moet ik jammer genoeg weer Windows installeren in de plaats van Ubuntu
Tevens pakt Epiphany heel veel filmpjes niet die fire fox wel pakt.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/05, 00:04:39 »
Beste Rick op den kelder,

Even niet alle (sub)problemen door elkaar halen.
'rtl uitzending gemist' is een beruchte zender v.w.b. silverlight. Het wil wel eens helpen (als die mogelijkheid zich voordoet) om te klikken op 'bekijken met Windows Media Player', en dan speelt doorgaans Totem of VLC het gevraagde doodleuk af. Moonlight, daarnaast, werkt niet altijd. Blijkbaar interesseert het diversen in TV-land, die elke dag huiverend naar kijkcijfers kijken, geen drol dat er ca. 150000 Linux-gebruikers in Nederland zijn die geen Windows Silverlight hebben.

Daarnaast, het is meer voorgekomen dat er dingen in Ubuntu 10.04 van het paneel verdwenen. Heb ik zelf ook gehad. Ik neem aan, dat dit met het eerste service pack opgelost wordt.

Tenslotte, epiphany en firefox zijn de standaard browsers van Ubuntu. Niets weerhoudt je om andere browsers eens uit te proberen. Met name Chrome (en in zekere zin Opera) werken imho beter.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/05, 00:49:41 »
Ik heb nu Opera geïnstalleerd.Ik denk dat deze browser mij beter bevalt.
Hoe kan ik selecteren dat ik via Windows media player wil afspelen.

Ik wil heel graag mijn geluid weer aan de praat krijgen, iemand nog tips?

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/05, 01:10:42 »
Yup, ik heb nog een tip  ;).

Klop eens eens in je terminal aplay -l (laatste is kleine letter L) en laat ons eens gluren naar je geluidkaart.

En start eens, bij herhaaldelijk optreden een nieuw topic in 'hardware en configuratie'. Het zou zomaar kunnen, dat we daar verder moeten zoeken.  
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/05, 01:17:50 »
Oke, bedankt.
Hier onder het resultaat:

**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 1: AD198x Digital [AD198x Digital]
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: HDMI [HDA ATI HDMI], apparaat 3: ATI HDMI [ATI HDMI]
  Sub-apparaat #0: subdevice #

OpenOffice.org was ook opeens verwijdert zag ik net, ondertussen wel weer opnieuw geïnstalleerd.
kan ik niet iets per ongeluk verwijderd hebben, wat een aantal programma´s verwijderd van mijn systeem
« Laatst bewerkt op: 2010/07/05, 02:03:54 door Rick op den kelder »

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/05, 13:57:50 »
Ik heb nu Opera geïnstalleerd.Ik denk dat deze browser mij beter bevalt.
Hoe kan ik selecteren dat ik via Windows media player wil afspelen.

Ik wil heel graag mijn geluid weer aan de praat krijgen, iemand nog tips?
Opera werkt niet met de totem-mozilla plugin.
Als je in Opera de optie windows mediaplayer wilt gebruiken kun je het best in Synaptic totem-mozilla vervangen voor de gecko-mediaplayer + xineplugin. Dan heb je ook in FF ongeveer gelijke dekking als met totem-mozilla.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/05, 23:29:08 »
Bedankt voor de hulp.
Ik heb de stappen uitgevoerd op de websites.
Maar zonder resultaat. Is er nog een manier om mijn geluid terug te krijgen ??? :| >:(

« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/06, 14:01:22 »
Als ik naar Systeem ga en vervolgens naar voorkeuren, is het icoontje van het geluid verdwenen.
Dit icoontje stond er eerst wel. Heeft iemand nog een idee voordat ik Windows weer op mijn pc zet.

« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/06, 14:20:26 »
Weet niet wat handiger is, proberen met diverse handgrepen het systeem aan de praat te krijgen of gewoon opnieuw installeren.
Denk dat het laatste de voorkeur heeft, omdat , zoals jezelf ook al aangaf, je diverse dingen hebt gedaan en daardoor is je systeem nu kompleet van slag.

Dus als je eigenlijk nog niets 'belangrijks' hebt opgeslagen, gewoon een fresh install doen.
Anders een backup maken van bestanden die je wilt behouden en dan een fresh install.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/06, 14:31:30 »
voor de rest werkt het systeem nu goed. Ik heb nu bijna alles werken zoals ik het wil. Het liefst krijg ik het geluid werkend en dan ben ik klaar.
Er moet toch een makkelijkere manier zijn?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/06, 16:26:25 »
"gnome-volume-control" dit installeren, dit is bij system-voorkeuren-sound.

Boven op balk van bureaublad het geluid icoon is: met muis rechts klikken op balk, dan installeren "indicator applet".

Vaak moet er lang gewacht worden totdat de film gaat spelen op website's!

http://sites.google.com/site/computertip/ codecs installeren staat op deze website.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/06, 16:28:24 door jan11000 »

Offline ahbart

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/06, 16:50:21 »
Is er niet een metapakket "ubuntu-desktop" in synaptic? als je die herinstalleert dan zullen ook de standaard pakketten voor geluid weer geïnstalleerd moeten zijn.

« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/06, 19:17:56 »
Iedereen heel erg bedankt, heb mijn geluid weer terug. XD =D

Re: Opgelost Linux vragen.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/08, 17:13:55 »
Ik wou het net uitvoeren, maar zo te zien was iemand anders mij voor.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/30, 23:14:31 »
Het gebeurd nog regelmatig dat Ubuntu helemaal vast loopt bij het af spelen van adobe flash player filmpjes. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? En hoe kan ik dit op lossen?

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/31, 00:21:53 »
Het gebeurd nog regelmatig dat Ubuntu helemaal vast loopt bij het af spelen van adobe flash player filmpjes. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? En hoe kan ik dit op lossen?
Bij mij gebeurt dat alleen als ik op mijn vrij oude pc de visuele effecten op extra heb staan. Als je die helemaal uitzet (Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk -> Visuele effecten) heb je daar dan nog steeds last van? (Ik heb niet dit hele topic gelezen dus mogelijk was dit al eens aangeraden)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/31, 00:25:04 »
Bedankt voor je reactie. Maar ik heb de virtuele effecten al uitgeschakeld. Maar zonder resultaat. Nog meer ideeën?
Wanneer ik een video vergroot over mijn hele beeldscherm en de video vervolgens aan het kijken ben is er niks aan de hand. Maar als de video is afgelopen , krijg ik de video niet af gesloten, met als gevolg dat ik mijn pc moet resetten. 
« Laatst bewerkt op: 2010/07/31, 16:27:53 door Rick op den kelder »