Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dikke streep (of rand) onder elke pag in open-officedocument. Hoe kom ik er van  (gelezen 8989 keer)

Offline renzov

• Lid

Nadat ik een keer drie *** in een docu heb gezet, zit er nu aan het einde van iedere pagina van een document (200 pag) een lange streep, dat gaaat automatisch.

Ik heb geprobeerd om deze te verwijderen, maar tevergeefs. Het wil maar niet lukken.

Ik heb al het volgende al geprobeerd:
    -een nieuw openoffice -document openen en de tekst plakken. werkt niet
    - elders op helpmij werd gesuggereerd: normal.dot verwijderen. wil ik doen, is echter niet in mijn compu aanwezig. althans de zoekfunctie vindt hem niet.
    - Ook gesuggereerd op http://www.helpmij.nl/forum/showthre...79#post3455379 : dat gedoe met geen rand instellen. Heb ik gedaan. Helpt niet.

Heeft iemand een idee?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
renzov, welkom op het forum!!

Ja, ik heb wel ideeën, meerdere zelfs ;)

Als het op elke pagina voor komt, dan neem ik aan dat dit in de "voettext" van de pagina staat. Maar dit is nu even niet belangrijk.

Deze oplossing denk ik dat de meeste kans van slagen heeft:
  • Klik met de rechter muisknop net boven de dubbele lijn
  • Kies voor Alinea
  • Ga naar tabblad Randen
  • Kies bij Lijn Type voor geen
  • Klik op OK

Extra aanvulling
- De lijn is een tekst opmaak, deze wordt mee gekopieerd bij het kopiëren van de tekst, en ook opnieuw geplakt
- normal.dot is het standaard MS Office Word sjabloon, die bestaat niet bij openoffice.org
- Lijkt zo de goede oplossing te zijn, maar waarschijnlijk niet goed uit gevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/03, 01:31:14 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline renzov

• Lid
dank je ronnie voor je meedenken. Helaas, ook dat al eerder geprobeerd - werkt niet.
Moet er aan toevoegen dat de lijn ook midden op de pag kan zitten. Als ik hem weg werk, schuift ie naar benee.. vandaar dat ie nu op elke pag zit.

andere ideee?

hartelijk dank!

Offline renzov

• Lid
het rare is, ik ga staan op die plek, ik zie idd in alinea die rand ingesteld. ik stel vervolgens 'geen rand'in.
Druk op OK
En de rand blijft!

jaja, een mysterie!

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Kun je een screenshot maken van het probleem, dan weet ik misschien wat er wel aan de hand is.

Uploaden van de screenshot kan bijvoorbeeld hier

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline renzov

• Lid
hai, dank.
Hoe maak ik dat screenshot?
OP naast 'hier' staat niets.

dank!

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Met de knop print screen op je toetsenbord of met

Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Schermafdruk maken

Documentatie Terminal

Offline renzov

• Lid
even kijken, toepassingen , binnen welk programma? binnen open O zie ikdie niet.

En als het gelukt is hoe voeg ik het dan toe in dit forumdraadje?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Ik neem aan dat je Ubuntu gebruikt, dan staat Toepassingen helemaal linksboven in het scherm.

Hier een screenshot van de Engelse versie van Ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2010/07/03, 12:23:35 door Ronnie »

Documentatie Terminal

OP naast 'hier' staat niets.

dank!
Op ¨hier¨ klikken of hier : http://imagebin.ca/    :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline renzov

• Lid
print screen gelukt.

upload ook.
kun jij hem zien op: http://imagebin.ca/view/lI-nPkF.html

daar zou ie moeten staan!

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Hallo renzov,

In de screenshot zie ik dat je Windows Vista gebruikt i.p.v. Ubuntu, terwijl dit een Ubuntu forum is. We willen de vraag ook wel mee oplossen, maar het is gemakkelijker als je dit even meld. Dan kunnen we hier rekening mee houden, omdat Toepassingen dan niet linksboven in de hoek staat.

Mochten wij je vraag niet opgelost krijgen dan kun je je vraag ook stellen op het nederlandse OpenOffice forum
http://user.services.openoffice.org/nl/forum/

Ik heb het document even nagebootst en kan met mijn methode die ik hierboven beschreven heb, deze lijn gemakkelijk verwijderen. Er zijn meerdere manieren om deze lijn in het document te krijgen. Zou je een kopie van dat bestand (je mag wel je privé data eruit wissen, zolang de lijn maar blijft staan) hier op het forum kunnen zetten, dan kunnen we er eens naar kijken. Uploaden kun je bijvoorbeeld hier: http://filebin.ca/

Documentatie Terminal

Offline renzov

• Lid
oeps sorry, ik kon geen vista forum vinden. dus vandaar hier.

Ehm, het is een compleet boek, en eigenlijk niet zo'n zin dat op een forum te zetten.

Ik heb  je methode nog bekeken, en wat gebeurt erbij mij?
de lijn gaat weg... en komt een regel boven weer terug.

Offline renzov

• Lid
jo, ik heb hem weggekregen via deze methode. Hij verschuift steeds naar boven, en na een keer of acht verschuiven en weer die truc met alinea, geen rand instellen...is ie weg
dat nu 190 keer doen...a 7 x per pag.
Kan het sneller?

Heb die streep helaas ook zo aan de onderkant gekregen, herinner ik me

nu ja klusje tijdens de tour de france dus..

Offline vanadium

• Lid
Vista??? Misschien is 't wel KDE  XD

Dergelijke lijn is een paragraaf opmaak. Door de cursor in de paragraaf te zetten en op Ctrl+M te drukken (of: Format - Default) haal je alle directe opmaak weg.

Om te voorkomen dat OOo bij het typen van *** automatisch een lijn invoegt, kan je de autocorrect voorkeuren aanpassen (Tools - Autocorrect options).

Het is goede tekstverwerkingspraktijk om zo weinig mogelijk met directe opmaak te werken, maar de opmaak te controleren via paragraaf stijlen en karakterstijlen. Die werken in OOo heel overzichtelijk en consistent. Stijlen zijn ongetwijfeld een punt waar OOo veruit superieur is aan de concurrentie.

Offline renzov

• Lid
hoi, dat ctrl Mlukt aardig, dan gaat het sneller.
format default, ik heb een ned. open office, hoe heet het daar? sorry, Als dit dom klinkt, kan het niet vinden.
Is het bewerken?

Offline Roc.am

• Lid
Als je de hele tekst selecteerd (ctrl-H) en dan die truc met alinea, geen rand instellen uitvoerd, is het dan met 1 slag gedaan ?
Is maar idee :|

Offline renzov

• Lid
Nee helaas, dan verandert er niets.
en hele tekst selecteren en CTRL M doen , dan verdwijnen alle lijnen, maar ook alle opmaak...
ai

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Je kunt met CTRL+A de hele 200+ pagina's tekst selecteren, en dan met rechterklik -> Alinea (en dan de rest uit mijn vorige bericht) alle lijnen uit het hele document verwijderen.

Ubuntu downloaden kun je hier:
http://ubuntu-nl.org/getubuntu/download

Het gedownloade bestand kun je op CD branden, en vanaf daar kun je Ubuntu eens uitproberen, zonder dat deze iets wijzigt aan de Vista installatie. Zo kun je op een eenvoudige manier kennis maken met Ubuntu.

Succes, en geef Ubuntu eens een kans. Wie weet ga je het nog leuk vinden ook ;)

Documentatie Terminal

Offline renzov

• Lid
helaas je laatste tip (ctrl a , alinea enz) werkt niet.
alleen erop staan en ctrl -m-en
andere tip nog?

ik heb ubuntu, op een ouwe laptop. Was de enige manier om em weer aan de praat te krijgen, zo erg was het mis met besturingssyteem, dus ubuntu erover heen gezet..
printen, vanaf die compu, nog niet achter...hoe dat werkt

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Ik zie inderdaad je probleem nu.

Ik heb een document gemaakt, met daarin meerdere alinea's en sommige daarvan hebben zo'n dikke rand daaronder. Als ik het hele document selecteer, en dan ervoor kies om de randen weg te halen, dan werkt het NIET. Selecteer ik alleen de alinea's met de randen daaronder, en verwijder ik dan de randen, dan werkt het wel.

Er is een zoekfunctie die kan zoeken naar attributen, maar deze bevat geen 'randen', wel omtrek (wat misschien een verkeerde vertaling zou kunnen zijn), maar deze werkt ook niet.

Een oplossing weet ik op het moment ook niet, maar ik heb nu een document om mee te experimenteren. Ik laat wel horen wanneer ik meer weet.

Stel ondertussen je vraag ook op het Nederlandse OpenOffice.org forum, daar zitten mensen die nog 10x meer verstand van openoffice.org hebben. Die weten wellicht een oplossing voor het probleem. http://user.services.openoffice.org/nl/forum/

De relatie met Ubuntu wordt nu ook duidelijker. Succes ermee verder.

Documentatie Terminal

Offline vanadium

• Lid
Na Ctrl+A zal het wel werken als je eerst eens bijvoorbeeld ook op gans de selectie een rechterrand aanbrengt, dan opnieuw de dialoog oproept (met de selectie nog steeds actief) en alle randen verwijdert.