Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: moonlight  (gelezen 8858 keer)

moonlight
« Gepost op: 2010/07/02, 11:00:36 »
hoe kan ik internet tv kijken via streams als ik moonlight installeer doet hij het daarna nog niet

Offline wowo

• Lid
Re: moonlight
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/02, 11:13:11 »
Welke versie internet browser gebruik je ?
Welke versie Ubuntu gebruik je ?
Moonlight (opensource versie van Silverlight) loopt erg achter met het aanbieden van updates.
Zie de info op hun website:
"Moonlight should work on any modern 32bit and 64bit Linux distributions under Firefox 2.0, 3.0, and 3.5.

We make sure that the plug-in available from this site works on the following platforms: SUSE Linux Enterprise Desktop 11, openSUSE 11.x, Ubuntu 9.10, and Fedora 12."

Verder is silverlight bedacht door Microsoft en werkt met DRM.
Bepaalde omroepen (RTL; SBS ?) omarmen Silverlight (en DRM) zodat onder Linux de nodige problemen ontstaan.
Zie overigens de vele draadjes over dit onderwerp op dit forum.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/02, 11:36:43 »
De Moonlight-versie in de pakketbronnen van Ubuntu is zwaar verouderd. Verwijder die volledig en installeer de nieuwste versie als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia#TOC-Stap-3:-installeer-Moonlight

Offline hans1963

• Lid
    • De wereld volgens Hans
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/22, 11:40:29 »
De Moonlight-versie in de pakketbronnen van Ubuntu is zwaar verouderd. Verwijder die volledig en installeer de nieuwste versie als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia#TOC-Stap-3:-installeer-Moonlight

Dit heb ik gedaan maar krijg geen scherm om de codecs te laden:
Installeer daarna de extra Microsoft-codecs die u nodig heeft: rechtsklik muis op een Silverlight-filmpje en kies "Install Microsoft Media Pack". Zo'n filmpje vindt u bijvoorbeeld op het geschiedeniskanaal van Nederland 24.

Als ik rechtsklik[links doet niets] dan geeft hij aan:
Novell Moonlight 2.3 [copyright scherm]
Properties

Maar niets over codecs?

Enige suggesties?
10.04 Lucid lynx, Firefox, Thunderbird, OoO

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/22, 11:53:37 »
Hmmm... Kan zijn dat er weer iets is veranderd. Probeer eens, of je verder komt met de preview-versie van Moonlight (3.0). Eerst de oude versie verwijderen via werkbalk Firefox - Extra - Add-ons.

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/22, 12:00:46 »
Het is inderdaad veranderd. Je krijgt nu een scherm met tabbladen. Volgens mij is het tweede tabblad de locatie voor de codecs. Ik kan het niet testen, na een nieuwe installatie klapt firefox er bij direct uit zonder dit scherm te tonen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/22, 12:18:28 »
Pfff... ik word doodziek van dat gezeur met Silverlight en Moonlight. Ik hoop maar, dat dit nieuwe filmtype uiteindelijk mislukt en verdwijnt.

Enfin, voorlopig is het niet anders... We modderen voort. Of totdat Moonlight beter wordt, of totdat het Silverlight-schip is gezonken.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/22, 12:21:20 »
wel weer een goede zet van microsoft blijkbaar.
waren we eindelijk van het flashgedoe af heb je het wederom.
En na elke nieuwe versie hetzelfde gezeur weer een tijdje.

Offline hans1963

• Lid
    • De wereld volgens Hans
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/22, 12:30:49 »
Het is inderdaad veranderd. Je krijgt nu een scherm met tabbladen. Volgens mij is het tweede tabblad de locatie voor de codecs. Ik kan het niet testen, na een nieuwe installatie klapt firefox er bij direct uit zonder dit scherm te tonen.

Ik zal het proberen. en ik heb ook al ff crashes gehad met starten van ML. Drama

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/22, 13:25:30 »
Moonlight codecs downloaden -> Als Moonlight herkend wordt, maar je krijgt geen beeld -> ga met je cursor in het schermpje staan -> rechter muisknop -> menuutje waar je o.a. codecs mee kunt downloaden.
Wordt Moonlight niet herkend; Je krijgt de mededeling dat je Silverlight moet downloaden of hij schakelt automatisch naar je mediaplayer; dan gebruikt de desbetreffende site Silverlight 4. Moonlight gaat maar tot Silverlight 3

[offtopic] SBS; hm... Ik heb zo mijn twijfels over of die DRM gebruiken; Er staat me iets van bij dat sommige hier die wel met Moonlight kunnen zien en de stroompjes zijn sowieso wel af te spelen in een mediaspeler. Dit in tegenstelling tot RTL, waar de door DRM beveiligde stroompjes alleen een soort warrig mozaïek geven in je mediaplayer.
Als ik m'n browser start via de terminal en ik kies SBS-gemist aan dan krijg ik allemaal Arial-ttf errors. Heeft niet echt iets met DRM te maken.[/offtopic]
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline hans1963

• Lid
    • De wereld volgens Hans
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/22, 18:39:34 »

Ik zal het proberen. en ik heb ook al ff crashes gehad met starten van ML. Drama

Geprobeerd met 3.0 maar dan wordt geeneens de film vertoond. Ook rechts/links klikken heeft geen effect.

Zijn die codecs handmatig te installeren?

Offline hans1963

• Lid
    • De wereld volgens Hans
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/22, 19:48:37 »

Geprobeerd met 3.0 maar dan wordt geeneens de film vertoond. Ook rechts/links klikken heeft geen effect.

Zijn die codecs handmatig te installeren?
Ben weer terug gegaan naar de vorige versie van Moonlight.
Ik krijg geen tabbladen oid.

Vraag even aanpassen: Dat Moonlight evt niet draait, daar kan ik meeleven. Maar bij het installeren van je multimedia, volgens de link van pjotr, wordt dit aanbevolen ivm op te halen codecs. Dus als ik langs een andere weg die codecs kan binnenhalen, vind ik dat ook prima. [tenzij er geen noodzaak toe is]

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/22, 20:03:51 »
Dat Moonlight evt niet draait, daar kan ik meeleven. Maar bij het installeren van je multimedia, volgens de link van pjotr, wordt dit aanbevolen ivm op te halen codecs. Dus als ik langs een andere weg die codecs kan binnenhalen, vind ik dat ook prima. [tenzij er geen noodzaak toe is]

In dat geval geen noodzaak: die speciale codecs zijn alleen voor gebruik binnen Moonlight. Als Moonlight sowieso niet werkt, dan hoef je die speciale codecs ook niet te hebben.  :)

--toevoeging--
Gelijk maar even verduidelijkt in m'n handleiding.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 20:56:28 door Pjotr »

« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/22, 21:07:26 »
Ben nu bezig met het downloaden van de preview versie. Laatste update daarvan was gisteren. Misschien valt er iets mee te zien Het downloaden gaat traag. Ik post nog wel eens... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/22, 21:12:09 »
Mag dat kanaal van Geschiedenis niet bekijken vanuit België. Kun je in je handleiding een voorbeeld zetten voor België ? Of weet er hier iemand anders een goed voorbeeld ?

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/22, 21:54:13 »
Of weet er hier iemand anders een goed voorbeeld ?

Probeer het hier anders eens: http://wwitv.com/television/21.htm (de AVS zenders werken hier in ieder geval met Moonlight)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 21:58:56 door Robertos »

« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/22, 22:22:01 »
Die AVS zenders kan ik inderdaad zien. Beetje CPU-intensief, maar het werkt wel zonder haperen....

Offline hans1963

• Lid
    • De wereld volgens Hans
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/22, 23:23:39 »
Pjtor

Oke bedankt. Dan laat ik Moonlight / Silverlight voor wat het is. Het is blijkbaar, gezien de reacties op het forum, meer ergernis dan Joy.

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/23, 06:51:57 »
Het venster met tabbladen krijg je bij de 3 preview. Pak je de normale versie dan komt er gewoon een popup waarin je kunt kiezen om de codecs te downloaden. Ik heb altijd die 3 preview gekozen maar nu deze verwijderd en daarna de normale versie als addon geinstalleerd.
Hierna weer de preview geprobeerd en ook die werd nu zonder problemen geinstalleerd en kan de uitzendingen gewoon bekijken.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/23, 10:28:59 »
Heb hier totaal geen problemen met moonlight.
Want al die zenders die moonlight gebruiken krijgen een beleefde mail en voor de rest kunnen ze de pot op.
Er is nog andere keuze zat aan zenders.
http://sites.google.com/site/wandasubuntublog/-g-radio-streams---shoutcast-radio---internet-tv
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/23, 10:55:27 »
Helemaal gelijk, Wanda, een mailtje sturen is altijd een goede optie. En of ze nu antwoorden of niet, daar liggen we nie van wakker. XD

Offline Dave

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/23, 17:13:45 »
plaats gerust adressen waar we een boze email heen kunnen sturen.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/23, 17:20:15 »
plaats gerust adressen waar we een boze email heen kunnen sturen.

Mee eens, lijkt me een strakke actie. Vooral bij rtl erbij vermelden, dat hun instelling vreemd aandoet, daar hun eigen server van rtl.nl op Ubuntu server edition draait  :evil:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/23, 18:04:02 »
Mee eens, lijkt me een strakke actie. Vooral bij rtl erbij vermelden, dat hun instelling vreemd aandoet, daar hun eigen server van rtl.nl op Ubuntu server edition draait  :evil:
Weet je dat zeker? Zou wel erg grof zijn. Moonlight draait voor geen meter onder Ubuntu, maar op de server wel...
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/23, 18:13:41 »
Ik kon die post niet zo 1-2-3 terugvinden, maar zal het met een PB voor de zekerheid vragen. Iemand had nl. die server een keer gepingt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]