Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere email accounts via eigen Postfix server  (gelezen 2107 keer)

Offline quick_snack

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Meerdere email accounts via eigen Postfix server
« Gepost op: 2006/12/08, 16:31:27 »
Misschien een beetje rare omschrijving maar de bedoeling is als volgt:

Op dit moment heb ik meerdere email accounts bij verschillende instanties. Zo is er 1tje van de kpn (internetten+bellen), meerdere van Gmail en een aantal van mijzelf.

Dit van mijzelf worden behandeld door een ubuntu server waar postfix op draait middels een eigen domein.

Ik gebruik al client thunderbird en daar heb ik al deze accounts als POP3 staan. Allee mail wordt dan ook opgehaald mooi locaal op de pc neergezet. Graag zou ik gebruik willen maken van IMAP omdat ik dan vanaf andere computers ook mijn mail kan bekijken.

Is er een mogelijkheid om dit op server niveau voor elkaar te krijgen zodat ik met
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Offline quick_snack

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/09, 12:12:53 »
Ik heb al wel gezien dat met virutal domains je extra domeinen kan toevoegen aan je stapel. Dit geldt dat alleen voor domeinen die echt van mij zijn en waarbij ik de DNS naar de server toe kan verwijzen. Mijn eventuele extra domeinen zijn hierdoor te besturen.

Maar blijf ik nog met de KPN en Gmail adressen zitten :-S

wr19026

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/09, 14:35:47 »
Citaat van: quick_snack
Misschien een beetje rare omschrijving maar de bedoeling is als volgt:

Op dit moment heb ik meerdere email accounts bij verschillende instanties. Zo is er 1tje van de kpn (internetten+bellen), meerdere van Gmail en een aantal van mijzelf.

Dit van mijzelf worden behandeld door een ubuntu server waar postfix op draait middels een eigen domein.

Ik gebruik al client thunderbird en daar heb ik al deze accounts als POP3 staan. Allee mail wordt dan ook opgehaald mooi locaal op de pc neergezet. Graag zou ik gebruik willen maken van IMAP omdat ik dan vanaf andere computers ook mijn mail kan bekijken.

Is er een mogelijkheid om dit op server niveau voor elkaar te krijgen zodat ik met

Offline quick_snack

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/11, 15:04:57 »
Kijk, ik dacht al dat er zoiets moest zijn. Erg bedankt, ik zal het eens uitproberen!

adrie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/11, 20:49:45 »
Ik gebruik ook fetchmail hiervoor en procmail om naar imap te verplaatsen, werkt prima.
Ik haal van 3 verschillende plekken mail op via fetchmail.

wr19026

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/11, 21:48:25 »
Je zal trouwens /etc/fetchmailrc volgens mj wel zelf aan moeten maken.

Hier een voorbeeldje:

# This file must be chmod 0600, owner fetchmail

# Daemon configuration
# These two are set in /etc/default/fetchmail
#set daemon        300                # Pool every 5 minutes
#set syslog                        # log through syslog facility
set postmaster  root

set no bouncemail                # avoid loss on 4xx errors
                                # on the other hand, 5xx errors get
                                # more dangerous...

##########################################################################
# Hosts to pool
##########################################################################

# Defaults ===============================================================
# Set antispam to -1, since it is far safer to use that together with
# no bouncemail
defaults:
timeout 300
antispam -1
batchlimit 100

#poll protocol POP3 user "" there with password "" is here

Offline quick_snack

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/12, 01:19:58 »
Bedankt voor alle info maar ik heb toch maar besloten om ipv fetchmail gebruik te maken van getmail. Na wat ik heb gelezen over fetchmail schijnt getmail veiliger en een stuk gemakkelijker te configureren te zijn.

Op dit moment staat in mijn homedir een configuratie bestand die via het commando getmail wordt uitgelezen (cron, iedere 15 minuten).

Deze zorgt ervoor dat de mail direct in mijn maildir terecht komt zonder tussenkomst van mijn postfix server. Mailheaders etc. blijven hierdoor intact.

Ik gebruik nu ook IMAP (courier) en aangezien getmail ze automatisch verplaatst naar mijn maildir komen ze nu vanzelf in mijn IMAP user account terecht.

Ik ben benieuwd of jullie ook ervaring hebben met getmail of dat er volgens jullie relevante argumenten zijn om dit programma niet te gebruiken.

Cheers!

Ha ha, net nu ik dit voor elkaar heb komt google met een gmail uitbreiding:
Citaat
Met de nieuwe Mail Fetcher-optie is het mogelijk om mail van andere adressen via pop3 op te halen in de Gmail-omgeving - tot een maximum van vijf accounts tegelijkertijd
link: http://tweakers.net/nieuws/45536/Gmail-en-Google-Earth-voorzien-van-uitbreidingen.html

wr19026

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/12, 10:30:33 »
Ha ha, net nu ik dit voor elkaar heb komt google met een gmail uitbreiding:
Citaat
Met de nieuwe Mail Fetcher-optie is het mogelijk om mail van andere adressen via pop3 op te halen in de Gmail-omgeving - tot een maximum van vijf accounts tegelijkertijd
link: http://tweakers.net/nieuws/45536/Gmail-en-Google-Earth-voorzien-van-uitbreidingen.html
Dan heb je vast ook de commentaren gelezen waarin staat dat er bij een reply een verwijzing naar en je "echte" account en je Gmail account staat. Is een kwestie van smaak denk ik :)

Voor wat betreft fetchmail/getmail, ik gebruik het alleen om m'n mail bij planet op te halen aangezien ik die opgezegd heb per mei en geen zin heb om er een aparte account voor op te zetten in T-Bird. Voor de rest zal het wel aan mij liggen maar zie ik het nut er niet zo erg van in. Je haalt immers mail binnen bij een bepaalde account om replies vanuit die account te gaan doen. Dus kan je het hoogstens als een spam filter zien. En spam laat ik netjes door t-bird afhandelen :)

Offline quick_snack

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/12, 14:28:32 »
Ik wordt nog wel eens van mijn plaats verstoten door een jonger lid van de familie die een spelletje wil doen. Nu kan ik mijn mail (verder) lezen vanaf elke computer in huis met squirrelmail.

Op sommige accounts ontvang ik alleen maar mail (folders). Deze hoeven niet beantwoord te worden. Dan is getmail wel leuk om te hebben. Iig wel weer wat wijzer geworden.

wr19026

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/12, 15:08:22 »
Ik wordt nog wel eens van mijn plaats verstoten door een jonger lid van de familie die een spelletje wil doen. Nu kan ik mijn mail (verder) lezen vanaf elke computer in huis met squirrelmail.

Op sommige accounts ontvang ik alleen maar mail (folders). Deze hoeven niet beantwoord te worden. Dan is getmail wel leuk om te hebben. Iig wel weer wat wijzer geworden.
Klinkt alsof je uitdaging echt gaat worden om roaming users te gaan implementeren (NIS, LDAP etc.). Het schijnt te doen te zijn maar de laatste keer dat ik het probeerde liep het niet helemaal vlekkeloos. Meer mijn schuld (haast) dan de gekozen opzet (NIS met AutoFS). Als ik wat tijd overheb in de kerstvakantie misschien nog maar een keer proberen ;)

Offline quick_snack

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/12, 15:31:28 »
Citaat
......implementeren (NIS, LDAP etc.). Het schijnt te doen te zijn......
Een hele poos geleden probeerde ik het met een ubuntudesktop en NFS in combinatie met NIS. Kon wel inloggen maar het probleem zat hem in het feit dat programma's in /opt of /usr/local niet vanuit de desktop benaderbaar waren.
Je moest volgens mij toen de hele hap via NFS sharen en daar had ik geen zin in.

Reden hiervoor was dat ik een mogelijkheid zocht smb shares te mounten op user/desktop nivo. Deze zouden dan automatisch gemount en geunmount moeten worden bij aan c.q. afmelden. Er was wel een tooltje voor te krijgen maar ik vond het niet zo vlekkeloos lopen als bij windows.

Eigenlijk zoek ik een terminal-server_iets....:-)

wr19026

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/12, 15:46:49 »
Hmmmm..Als je op een Ubuntu desktop ingelogd bent zou je eigenlijk alleen maar /home hoeven te exporteren; de rest hoort het gewoon te doen. Dat je / zou moeten exporteren lijkt me een beetje overkill.

Hier (http://baheyeldin.com/linux/setting-up-autofs-automount-for-a-linux-network.html) staat beschreven hoe de auteur het gedaan heeft en wat ik me er van herinner kan het 1 op 1 overgenomen worden (misschien eerste eens proberen met een /test directory of zo) :)

Offline quick_snack

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/12, 16:15:15 »
OK, dat geldt dan alleen voor de /home dir. Maar als ik via een client een spelletje heb ge