Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Rechten nieuwe bestanden/mappen externe harde schijf  (gelezen 3016 keer)

Offline 10o

• Lid
Ik heb een externe usb-drive: /media/freecomhdd die ik regelmatig aan- en afkoppel (t.b.v. mediatank).
Middels sudo chmod -R 777 /media/freecomhdd zorg ik ervoor dat de bestanden/mappen voor een ieder en ook een volgende keer lees en schrijfbaar zijn.

Maar hoe zit het met nieuwe bestanden en mappen? Iedere keer als ik de schijf opnieuw aankoppel, hebben de bestanden/mappen die de laatste keer zijn toegevoegd (waarschijnlijk logischerwijs) niet dezelfde rechten en toont nautilus dus een slotje erop.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ook de rechten van de nieuwe bestanden automatisch op 777 komen te staan, zonder steeds de terminal te openen en de chmod toe te passen?
Kan dit überhaupt?
Een verwijzing naar documentatie hieromtrent is uiteraard ook van harte welkom!
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 16:55:33 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline skunkm

• Lid
Re: Rechten nieuwe bestanden/mappen externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/26, 21:11:57 »
hoezo heb je standaard geen rechten daarop dan..

Offline 10o

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/26, 21:19:37 »
Jawel, ik kan er wel wat op zetten, maar de volgende keer dat ik aankoppel hebben de bestanden/mappen die er sindsdien bijgezet zijn niet alle rechten, mits ik expliciet opnieuw sudo chmod -R 777 /media/freecomhdd uitvoer.

In post#33 van http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/rechten-voor-de-tigste-keer/30 wordt daarover ook iets gezegd (umask?).

Ps. de schijf is ext3 geformatteerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 21:21:45 door 10o »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/28, 09:00:02 »
Nieuwe bestanden hebben standaard als eigenaar de gebruiker, en als permissies 755 (rwx,rx en rx). Standaard zou je dus moeten volle toegang hebben tot je bestanden als je onder dezelfde naam inlogt, ook de volgende keer wanneer je de schijf (aan dezelfde computer) aankoppelt. Dat dat bij jou niet gebeurt, wijst erop dat je de schijf aan een andere computer aankoppelt, waar je gebruikersnaam niet noodzakelijk met de zelfde uid overeenstemt, of dat je onder een andere naam inlogt.

De standaard rechten aanpassen, gebeurt door de umask te veranderen. Vanaf dat ogenblik zullen echter al je nieuwe bestanden, waar ze ook staan, alle rechten hebben.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/28, 09:34:52 »
Da's helemaal correct vanadium. De usb-schijf wordt daarnaast aangekoppeld aan de MediaTank. Zodra hij daaraan gekoppeld is geweest, ontstaat het hierboven beschreven euvel. Op de MediaTank staat een Linuxvariant waarmee ik altijd alle bestanden kan lezen, wijzigen en verwijderen middels de standaard UI. Daaruit maak ik op dat hij als root aanlogt.

Nu maar eens e.e.a. uitzoeken in de richting waarin je mij gewezen hebt: umask.

Dank!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/28, 09:59:24 »
Het handigste zou zijn mocht je op de Mediatank de umask kunnen aanpassen. Dan blijft je "werksysteem" met de standaard beveiliging werken.

Anders zou ik in jou geval wellicht eenvoudig verder doen zoals je nu doet. Je zou het commando in een scriptje kunnen zetten, zodat je dit met minimaal typwerk kan regelen.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/28, 15:48:32 »
Bedankt voor de info. Leerzaam!
Via de NMT kan ik geen umask instellen, de "tv-schil" biedt deze optie helaas niet.

Nu heb ik zojuist geleerd dat ik de systeemwijde umask in /etc/profile kan aanpassen. Hierin staat het commando umask 022, waardoor de rechten van nieuwe bestanden/mappen automatisch op 755 gezet worden. Door dit te veranderen in umask 000, worden de bestandsrechten altijd 777. Dat lost het 'probleem' in mijn huidige situatie wel op. Aangezien ik de enige user ben op dit desktopsysteem zijn de gevaren beperkt.

Mag ik hieruit concluderen dat het in linux niet mogelijk is om een externe ext3 schijf zo in te stellen dat deze door meerdere users met alle permissies gebruikt kan worden, zonder dat deze allemaal umask op 000 moeten zetten of moeten sudo'en/chmod'en?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/28, 16:29:15 »
Citaat
Mag ik hieruit concluderen dat het in linux niet mogelijk is om een externe ext3 schijf zo in te stellen dat deze door meerdere users met alle permissies gebruikt kan worden, zonder dat deze allemaal umask op 000 moeten zetten of moeten sudo'en/chmod'en?
Standaard is er een zekere veiligheid, en je moet "moeite" doen om die te versoepelen.

Gebruikers kunnen voor hun eigen bestanden de permissies soepeler zetten: dus geen sudo nodig. Beslist de gebruiker dat hij *zijn* bestanden voor iedereen wil open stellen, dan kan hij dat zelf.

Dat is het standaard permissiesysteem.

Inderdaad, voor sommige gevallen zit het standaard beveiligingssysteem wat in de weg. Zo is er geen vlotte mogelijkheid om enkel voor bepaalde directories standaard meer soepele of meer strikte permissies te kunnen instellen. Daar bestaan evenwel andere, meer "granulaire" systemen voor, zoals ACL (Access Control Lists).
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 16:30:59 door vanadium »

Offline 10o

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/28, 16:55:20 »
Helder. Logisch ook.
Concidered [OPGELOST].