Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Probleem met grafische kaart?  (gelezen 1072 keer)

Offline Karmic Koala

• Lid
  • Steunpunt: Nee
OPGELOST Probleem met grafische kaart?
« Gepost op: 2010/06/26, 14:04:03 »
Hallo,

Ik heb al een tijdje problemen met mijn grafische kaart (?) In ubuntu 9.10 valde het van tijd tot tijd (zonder echte reden) voor dat mijn scherm gewoon 'bleef hangen'. Ik kon mijn muis nog wel bewegen, maar dat was dan ook alles. Ik moest dus af en toe een hard reboot doen.

In ubuntu 10.04 zijn de problemen alleen maar erger geworden: het scherm valt van tijd tot tijd gewoon weg en een aantal paarse balkjes beginnen te flikkeren op een zwarte achtergrond. Ook het nieuwe splash-screen plymouth werkt langs geen kanten. De resolutie zit totaal verkeerd en het duurt lang voor het verschijnt, waardoor het in totaal maar ongeveer 1 seconde zichtbaar is. Plymouth heb ik dus maar uitgeschakeld.

Opmerkelijk is dat deze problemen meer voorkomen wanneer ik chrome/chromium gebruik dan wanneer ik firefox gebruik. Het probleem valt altijd voor (in 10.04) wanneer ik de screensaver AntSpotlight gebruik.

Mijn computer is een dell dimension 4500S. Ik heb eigenlijk geen echte grafische kaart, maar een 'videouitgang' op mijn moederbord. Dit is de output van lspci | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 01)
In bijlage zit ook nog een screenshot van wat Hardinfo weet.

Heeft iemand hier een oplossing voor? ???

Dank
« Laatst bewerkt op: 2010/06/27, 20:45:57 door Karmic Koala »
"Free as in freedom"

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
Re: Probleem met grafische kaart?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/26, 14:34:26 »
Geen driedimensionale truuks meer uithalen: dat trekt je videokaartje blijkbaar niet.... Die schermbeveiliger is 3D. Zet de schermbeveiliging blijvend op "zwart".

Schakel gelijk ook even de visuele effecten uit:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Slecht-beeld
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 14:45:48 door Pjotr »

Offline Karmic Koala

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/26, 16:44:55 »
De schermbeveiliging had ik al op zwart gezet. De visuele effecten staan bij mij altijd uit. De videokaart kan namelijk geen visuele effecten weergeven. Het probleem is nog niet opgelost, het scherm valt van tijd tot tijd gewoon weg en een aantal paarse balkjes beginnen te flikkeren op een zwarte achtergrond.  :(

Dank
"Free as in freedom"

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/26, 17:17:36 »
Hallo

Hmmmm een 'bekende' chipset;
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
Misschien dat deze iso je probleem verhelpt, sommige laptops/mobo hadden er baat bij.
Doet hij dit trouwens ook als je 10.04 in live "modus" draait?
En is dit een update of een schone installatie?
Test anders (als de normale 10.04 iso ook in live vast slaat) of de speciale intel-iso dat dan ook
doet, alvorens hem per direct te installeren

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 12:57:48 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Karmic Koala

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/26, 18:15:49 »
Gerrit,

Mijn ubuntu is een clean installation. Ik weet niet direct of de problemen zich ook voordoen in de livecd. Ik zal proberen dit straks even te checken. Als ik die speciale intel-live cd wil gebruiken, moet ik dan een nieuwe installatie doen? Kan ik ook niet gewoon de driver die ze hebben gemaakt, gebruiken? Ik heb nu de pakketbron (https://launchpad.net/~glasen/+archive/intel-driver) geïnstalleerd, maar hoe kan ik die inteldriver dan installeren?

Bedankt   :)

EDIT: heb het pakket xserver-xorg-video-intel geïnstalleerd Nu lijkt het op het eerste zicht beter te gaan. Visuele effecten kan ik wel nog steeds niet inschakelen en Antspotlight werkt ook niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 18:57:03 door Karmic Koala »
"Free as in freedom"

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/26, 22:58:16 »
Hallo

Een, alles op zijn tijd advies ;), eerst maar kijken wat je laatste verandering brengt.
Dan het vergelijk tussen de beide live distro's versies
En ook in een live modus kan je gewoon even een bron toevoegen/aanvinken en dan de
driver installeren. Je moet dan wel met de hand even de x-server herstarten, zodat
je niet hoeft te rebooten (anders ben je de zaak natuurlijk weer kwijt in een live omgeving)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Karmic Koala

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/27, 20:45:33 »
Hallo allemaal,

Ik heb Ubuntu nu even gebruikt met de nieuwe driver. De problemen doen zich nu niet meer voor. Met deze videokaart zullen de grafische prestaties nooit optimaal zijn, denk ik. Nu is het toch veel beter dan voorheen. Volgens mij is er geen betere oplossing voor handen.

Iedereen bedankt  :D
"Free as in freedom"