Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IEEE1394 Firewire  (gelezen 1135 keer)

Offline barendh

• Lid
  • Steunpunt: Nee
IEEE1394 Firewire
« Gepost op: 2010/06/26, 10:48:44 »
Hallo allemaal,

Denk erover Ubuntu te installeren, maar ik vraag me af of firewire ondersteund wordt.
Ik heb een Sony DV camcorder en een externe hdd, beide met IEEE1394B 800, en die wil ik blijven gebruiken...
Bestaan er in Linux ook capture programma´s en filmeditors die eenvoudig te gebruiken zijn vraag ik me af...
Uiteindelijk wil ik de geredigeerde films op DVD branden, maar daar zijn vast wel programma´s voor.
Hopelijk ook voor blu ray...
Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 10:57:48 door barendh »

Offline Vincentlaborant

• Lid
    • vincentvandenbergh
    • openSUSE tips
Re: IEEE1394 Firewire
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/26, 10:56:52 »
Probeer Ubuntu eerst uit met de live cd. Dan kan je de camera via de firewire poort aansluiten om te kijken of hij wordt gedetecteerd. Als hij wordt gedetecteerd dan is hij 9/10 keer werkend te krijgen.

Er zijn goede GNU/Linux programma's voor videobewerking. Zie ook hier op het forum. Afhankelijk van je wensen komen er verschillende pakketten in aanmerking voor gebruik.
Toshiba Satellite P500 1C8
openSUSE Leap Xfce

https://sites.google.com/site/guidetoopensuse/home

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/26, 11:51:13 »
De FireWire poorten op mijn pc en laptop werken in ieder geval prima met een externe schijf.

Offline Vincentlaborant

• Lid
    • vincentvandenbergh
    • openSUSE tips
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/26, 12:00:01 »
De FireWire poorten op mijn pc en laptop werken in ieder geval prima met een externe schijf.

Het is ook niet de harde schijf waar ik me zorgen om zou maken. Die werken zo ongeveer altijd. Daarom ook dat ik adviseer om eerst de live cd uit te proberen zonder installatie, zodat de camera (waar ik eerder problemen verwacht) uit te proberen.
Toshiba Satellite P500 1C8
openSUSE Leap Xfce

https://sites.google.com/site/guidetoopensuse/home

Offline Dooitze de Jong

• Lid
    • dooitze
    • Dooitze de Jong
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/03, 20:22:36 »
Voor de opnames kunt u "Kino" gebruiken, en voor bewerken raad ik openshot, pitivi of kdelive aan. Het is maar net wat u beter vind

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/31, 11:17:43 »
Hallo allemaal,

Denk erover Ubuntu te installeren, maar ik vraag me af of firewire ondersteund wordt.
Ik heb een Sony DV camcorder en een externe hdd, beide met IEEE1394B 800, en die wil ik blijven gebruiken...
Bestaan er in Linux ook capture programma´s en filmeditors die eenvoudig te gebruiken zijn vraag ik me af...
Uiteindelijk wil ik de geredigeerde films op DVD branden, maar daar zijn vast wel programma´s voor.
Hopelijk ook voor blu ray...
Bedankt!

Hè, is het toch niet zo'n "linuxtroep" ?

barendh schreef:
Heb al jarenlang geprobeerd Linux goed aan de praat te krijgen, vanaf de eerste Suse, maar steeds was er een soft- of hardwareprobleem waardoor je als simpele user genoodzaakt was je met een kapmes door het unix-oerwoud te hakken of allerlei kunstgrepen te zoeken.
Ach, met een jaartje probeer ik het nog weleens, misschien is de situatie dan verbeterd.  rolleyes