Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu sluit niet meer af  (gelezen 1823 keer)

Alfredo

• Gast
Ubuntu sluit niet meer af
« Gepost op: 2006/12/08, 00:51:51 »
Ik kan niet bedenken wat er fout loopt, maar sinds een week weigert Ubuntu om nog af te sluiten. De icoontjes van "Afsluiten" en "Reboot" zijn verdwenen in het afsluitmenu en als ik het via de terminal wil doen, herstart de computer steevast. Sudo reboot werkt zonder problemen, bij sudo shutdown now zie ik eerst het opstartlogo met vreemde lijnen die over het scherm lopen en stopt de computer met reageren. Na herhaaldelijk Ctrl+Alt+Backspace/Delete in te drukken, zie ik het normale afsluitlogo terug en start de computer opnieuw op.
Het logo met de vreemde lijnen is trouwens hetzelfde dat ik zie bij het switchen tussen terminals (Alt+F1). Ook dan weigert de computer iets te doen, tot ik terug naar de grafische omgeving ga. In de veilige modus werkt alles normaal.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/08, 09:28:22 »
gaat het om de 6.10 versie van ubuntu?

verder ga ik even zoeken naar eventuele oplossingen op de site voor je....
 http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4657

is waarschijnlijk een ACPI probleem. een protocol dat het powermanagment beheert. is moeilijk op te lossen....

Alfredo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/08, 13:38:31 »
Yep, het gaat over Edgy.

Die topic heb ik al eens doorgenomen, maar mijn probleem lijkt net iets anders te zijn. De PC sluit namelijk helemaal niet af, maar blijft hangen. Dit is het scherm dat ik zie bij het afsluiten en bij het switchen tussen terminals: http://img80.imageshack.us/img80/9416/00001zx1.jpg

Bij het installeren van Edgy ging alles perfect, na het installeren van Beryl werkten de Terminals niet meer, na het verwijderen van Beryl kan ik de PC niet meer afsluiten (denk ik zo toch).

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/08, 13:42:47 »
Om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat je het makkelijk werkend gaat krijgen. Ik draai al 2 maanden edgy en heb die probleem nog steeds. Als het door beryl komt zou ik een herinstallatie aanraden, maar weet niet zeker of dit zal werken.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/08, 14:15:07 »
Dit soort problemen worden vaak veroorzaakt door processen die hardware "vasthouden". Een mooi recent voorbeeld bij mij thuis is de wifi-monitor (onder FC4 weliswaar): als dat programmaatje nog actief is terwijl ik de machine afsluit dan gaat-ie dus niet uit. Het kan nog dieper zitten, n.l. een driver die hardware niet los wil laten. Om precies te weten wat het is zul je de modules een voor een kunnen verwijderen (met rmmod) of met "ps -ef" kijken welke processen er draaien en ze een voor een afschieten ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/08, 14:19:21 »
6.06 (Dapper Drake) is aanzienlijk stabieler; probeer eens of je daarmee dit probleem oplost?

Groet, Pjotr.

Alfredo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/08, 14:39:31 »
Ik kom net van 6.06 (geen problemen daar), hoe downgrade ik Ubuntu? Alles werkt naar behoren in de veilige modus (of hoe heet dat ding?), dus ik zal de processen eens vergelijken en dan zien welke juist voor problemen zorgt. :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/08, 15:33:57 »
Zowel neerwaarts als opwaarts kies je het beste voor een schone herinstallatie. Bij elk besturingssysteem onder de zon.

Groet, Pjotr.

Alfredo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/08, 18:08:15 »
Nu heb ik hoogst waarschijnlijk iets stoms gedaan...

Ik ging na of de installatie van fglrx eigenlijk gelukt was en bekwam de volgende informatie:
$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
Nadien heb ik geprobeerd om fglrx opnieuw te installeren en ineens upstart te vernieuwen. Volgens de site van upstart is v3.0 een tijdje geleden uitgekomen, Edgy werkt nog met 2.7.
In Synaptic heb ik dus upstart verwijderd, samen met nog een aantal andere zaken (ging automatisch) zoals ubuntu-minimum. Nadien heb ik upstart 3.0 ge