Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu vervloekt in de tussentijd?  (gelezen 1279 keer)

Offline skunkm

• Lid
[OPGELOST] Ubuntu vervloekt in de tussentijd?
« Gepost op: 2010/06/23, 18:55:39 »
ik heb ubuntu weer eens geinstalleerd.. ik heb me er tot nu toe alleen nog maar mateloos over op kunnen naaien.. dus hier een paar vragen

M'n tv kan ik nergens instellen als 2e scherm in plaats van 1ste..
ik kan nu op het moment mn muis niet meer op die tv krijgen..

ik wil eigenlijk gewoon net als in windows mijn computer monitor die op DVI zit aangesloten moet gewoon de monitor zijn en mn tv daar moet geen startbalk of wat op staan daar sleep ik gewoon vlc heen als ik een film wil kijken.
weet iemand of dit kan? zo ja hoe?

en kruisje/minimaliseren/maximaliseren staan aan de linker kant (Wie dat verzonnen heeft dat vragen meerdere lui zich af mag ik aannemen..)

« Laatst bewerkt op: 2010/06/23, 20:40:11 door skunkm »

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu vervloekt in de tussentijd?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/23, 19:07:53 »
skumkm, goed dat je weer opnieuw Ubuntu wilt proberen. Het is alleen jammer dat je tegen deze problemen aanloopt.

Ik maak zelf weinig gebruik van een 2e scherm, maar zodra ik een nieuw scherm aansluit wordt dit ook weergegeven als 2e scherm. Waarom dit bij jou niet zo is, weet ik niet. Misschien is het op te lossen door naar 'Systeem -> Voorkeuren -> Beeldschermen' te gaan. Daar kun je met de volgorde van de schermen spelen door deze te slepen. Misschien dat dit ook je laptopscherm als 1e scherm instelt.

Wat betreft de kruisje/minimaliseren/maximaliseren, dat is een beslissing geweest van Canonical. Er is hier inderdaad veel commentaar op gekomen, maar ze hebben besloten om dit zo te laten. En wel om deze reden: http://www.webupd8.org/2010/03/more-right-window-button-ideas-for.html

Maar Ubuntu zou Ubuntu niet zijn als je dit kunt wijzigen. Hoe dit gaat staat hier beschreven:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GconfConfiguratieEditor#VensterknoppenaanpassenmetdeGconfConfiguratie-editor
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/23, 19:18:35 »
bedankt voor de reactie.. maar wat betreft dat beeldcherm het gaat hier niet om een laptop maar ik heb op mn VGA aansluiting de tv hangen en op mn DVI aansluiting mn pc monitor hangen.. dit was ook zo tijdens de installatie enzo.. maar toen ik die nvidia driver had geinstalleerd had ik geen beeld op mn monitor.. zet ik de tv aan staat ie daarop en stond de monitor uitgeschakeld die heb ik ingeschakeld.. maar de tv is screen 0 en de pc monitor is screen 1.. dit kan ik niet veranderen.. en ik kan nu ook niet dingen slepen van het ene naar het andere scherm.. en dit alles is 100x erger als dat kruisje aan de linkerkant,.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/23, 19:25:15 »
Hallo

Afhankelijk van je grafische kaart (bijv. geen nvidia) zou ik het programmaatje
python-randr van forumlid dvdmeer aanraden, staat ergens op het
forum en wel hier; http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/python-randr/
voor info zie zijn website

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/23, 19:31:44 »
ik heb wel nvidia

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/23, 19:49:46 »
ik heb nu wel dat het ene scherm gewoon niks op staat en dat ik daar zooi naarote kan slepen.. maar dat is verkeerd om ik moet het primaire beeldscherm omwisselen.. kom op dat weet toch wel iemand?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/23, 19:58:30 »
Ik heb zelf geen NVidia kaart, dus kan het niet zelf kijken, maar ik verwacht dat er ergens een instelling zit in 'Systeem -> Beheer -> NVidia <nogwat>'

Het is ook niet zeker dat het kan, omdat het hardwarematig bepaald kan zijn.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/23, 20:05:17 »
Hallo

En al eens met de nvidia-settings aan het spelen geweest?
te gebruiken als root
doe
alt+f2
gksudo nvidia-settings
(wachtwoord invullen)

En:
 [quote
... kom op dat weet toch wel iemand?
[/quote]

gaat je denk ik nu hier niet direct populair maken denk ik ;)
Ik heb soms wel weken lopen zoeken naar een specifieke oplossing,
dus relax en neem wat in de stamkroeg zou ik zeggen  8)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/23, 20:09:21 »
ik kan de optie daarbij niet vinden..

en hardwarematig bepaald is natuurlijk de grootste onzin.. als je met 2 beeldschermen kan werken dan kun je die ook omdraaien of je stuurt het signaal naar de ene anders naar de andere.. wat windows kan kan linux ook.

@mrGee natuurlijk heb ik daarbij gekeken anders had ik nu uberhaupt geen 2 beeldschermen,,
en kom op dat weet toch wel iemand dat zeg ik omdat ik me onmogelijk kan voorstellen dat ik hier de enige ben die dit probleem heeft/heeft gehad.
iig bedankt voor de reacties, maar het is nog niet opgelost.. wellicht dat ik iets kan doen in xorg.conf?

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/23, 20:39:46 »
Het is al opgelost.. ik moest gewoon even die tv disablen en afmelden aanmelden en daarna weer inschakelen.. nu staat mn monitor gewoon als eerste scherm ingesteld..

bedankt voor de moeite.