Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost. schijfgebruik  (gelezen 1170 keer)

Offline vinum

• Lid
Opgelost. schijfgebruik
« Gepost op: 2010/06/22, 14:08:40 »
nu heb ik versie 10.4 geinstalleerd, kan ik het grootste deel van mijn herde schijven niet meer gebruiken!
ik heb twee interne harde schijven: 500 en 160 gb.
na het upgraden van 9.04 over 9.10 naar 10.04 heb ik een systeemschijf van 500 gb, waarvan +/- 80gb is gebruikt en de rest onbeschikbaar is, en een schijf van 160 gb, die ik niet kan formatteren voor gebruik.
als ik het probeer krijg ik volgende melding:

Fout bij formatteren volume

Error creating file system: helper exited with exit code 1: helper failed with:
     Total number of sectors (299804966) not a multiple of sectors per track (63)!
     Add mtools_skip_check=1 to your .mtoolsrc file to skip this test

mkfs.vfat 3.0.7 (24 Dec 2009)

wie kan mij helpen?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 22:29:08 door Wanda »

Offline ohjajoh

• Lid
Re: schijfgebruik
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/22, 14:20:50 »
Met welk programma probeer je te formatteren? (het programma dat mkfs.vfat oproept dus)
Zou je de uitkomst van de volgende terminalcommando kunnen posten?
sudo fdisk -l /dev/sd*

« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/22, 14:32:31 »
Een belangrijk punt wat veel mensen vergeten als ze willen formateren binnen Linux is, de te formateren schijf mag NIET ge-mount zijn.
Dus een schijf die je gekoppeld hebt, of waarvanaf je je besturingssyteem draait, kan je gewoonweg niet formateren.

Zou je dat wel willen, bijvoorbeeld die 160GB, dan zul je die moeten ontkoppelen en dan zou het moeten lukken.
Voor een schijf waarop je besturingsyteem draait, raad ik aan om gebruik te maken van een LiveCD versie van Gparted (stable).
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/22, 15:43:02 »
Zouden jullie verder willen schrijven in het onderdeel Installatie?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/22, 19:42:40 »
Volgens mij valt dit meer onder configuratie.
Door de dubbele posting is er enige verwarring ontstaan, daarom de topic samengevoegd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/26, 20:32:30 »
heb de raad van donpedro opgevolgd voor de kleinste harde schijf en het is gelukt, daarna de grote schijf fisiek verwijderd (sata-kabel uitgetrokken) en opnieuw geinstalleerd.
alles is nu in orde.
bedankt allen!