Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 neemt geen geluid op, Kubuntu 10.04 doet het wel  (gelezen 1289 keer)

Offline wimlouwerse

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Dag Allemaal!

Al een hele poos ben ik op zoek waarom mijn Ubuntu 10.04-desktop-AMD64 geen geluid wil opnemen met bv. Audacity.
Eerst gaf ik de schuld aan de upgrade vanaf 9.10, maar met een Live-CD van Ubuntu 10.04-desktop-AMD64 lukt het ook niet.
De afgelopen week heb ik het geprobeerd met een Live-CD van Kubuntu 10.04-desktop-AMD64 en dan lukt het opeens wel!
Waar kan dat aan liggen??
Mijn computer: Tyan-Tiger K8W, twee Opterons 250, 4 GB geheugen, Audigy geluidskaart.
Kan ik die Kubuntu over m'n Ubuntu heen installeren zodat m'n bestaande spullen blijven bestaan en dan ook weer met Gnome werken?

Vriendelijke groeten, Wim

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
Re: Ubuntu 10.04 neemt geen geluid op, Kubuntu 10.04 doet het wel
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 20:18:39 »
Kubuntu installeren kan ook vanuit Ubuntu heel gemakkelijk.

Systeem>>>Beheer>>>Synaptic pakketbeheer
Installeer het pakket "kubuntu-desktop" (zonder aanhalingstekens).

Na installatie kun je op het inlogscherm kiezen voor Sessies>>>KDE en dan inloggen zoals gewoonlijk om op Kubuntu in te loggen. Zo kunt u de sessie ook weer terugzetten naar GNOME als u op Ubuntu wilt inloggen.

Offline wimlouwerse

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/23, 13:26:18 »
Dag Vistaus!

Dank je wel voor je antwoord.
De installatie van Kubuntu verliep probleemloos. Ik laat altijd automatisch inloggen en ik kwam ook weer gewoon in m'n Gnome desktop terecht.
Maar m'n probleem is nog niet opgelost: ik kan nog steeds geen geluid opnemen.
Heb je een idee waar dat aan ligt? Het moet op een of andere manier kunnen, want met de Kubuntu Live-CD lukt het wel.

Vriendelijke groeten, Wim

Offline wimlouwerse

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/01, 01:39:48 »
Dag Allemaal!

Wat zijn jullie oorverdovend stil! Niemand die mijn probleem herkent of een oplossing kan bedenken?

Ik ben ondertussen een klein stapje verder: het geluid komt bij mij binnen op de verkeerde schuif van de mixer, nl. PCM Front.
Bij de Kubuntu live-CD komt het binnen op de schuif PCM, en daarbij zit een schuif PCM (opname). Die PCM (opname) reageert alleen maar op wat er via PCM binnenkomt, niet op wat er via PCM Front binnenkomt.

Iemand die met deze nieuwe informatie uit de voeten kan? Hoe kan ik instellen dat het geluid van bv. Rhythmbox op de schuif PCM binnenkomt ipv. op PCM Front?

Met vriendelijke groet, Wim