Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] cups server eenvoudiger activeren (10.04)  (gelezen 2708 keer)

Offline petervs

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[opgelost] cups server eenvoudiger activeren (10.04)
« Gepost op: 2010/06/20, 15:12:55 »
Mijn schoonvader heeft een probleem met printen. Soms lukt het en soms niet. Dit komt doordat de cups server soms wel en soms niet bij booten wordt gestart. Ik heb al wel 'n paar topics hierover gezien, onder andere van summer of 69.

Het is op te lossen via Systeem - Beheer -  BootUp-Manager (bum) en dan naar "managed print opdrachten" te gaan en deze te activeren. Hierna werkt het weer. Maar voor hem is dit al 'n ingewikkelde handeling. Is het mogelijk om dit op de een of andere manier eenvoudiger te maken?

Gr. peter
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 20:45:16 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: cups server eenvoudiger activeren (10.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/20, 22:56:44 »
Je zou onder Systeem>Voorkeuren>Opstart-toepassingen>Toevoegen>Invullen bij naam bijv. Cups starten
Invullen bij opdracht   sudo /etc/init.d/cups <-- Deze regel exact overnemen, alles met kleine letters. Bij commentaar hoef je niks in te vullen, mag verder alles ingevuld worden wat je wilt bijv. Opstart van de Cups Demon.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/21, 17:07:35 »
Bedankt voor het antwoord, ik zal nog laten weten of het werkt.

Ubuntu MATE 16.04

Offline petervs

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/26, 15:58:58 »
Helaas werkt dit ook niet.., na de ene boot werkt het wel en na de andere weer niet, soms meerdere boots achter elkaar niet. Deze bug staat wel geregistreerd als critical, we wachten maar af, het is niet anders. In ieder geval bedankt Gijsbert.
Ubuntu MATE 16.04

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/26, 16:22:09 »
Bij sudo moet je een wachtwoord ingeven, dit gaat echter niet op deze manier.
Gebruik daarom gksudo.

Het commando dat gijsbert geeft is eigenlijk ook onvolledig.
gksudo /etc/init.d/cups restart of gksudo /etc/init.d/cups start .

Echter dit is de oude methode om programma's te starten tegewoordig met upstart, doe je;
gksudo restart cups of gksudo start cups .

Wat ik echter eerst zou proberen is gewoon, de regel
start cupstoevoegen aan het bestand /etc/rc.local , alles wat hierin staat wordt normaal gedaan aan het einde van het opstarten. Zorg dat de regel voor de regel exit 0 staat.
Met deze methode is er totaal geen interactie nodig van de gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 16:24:45 door siegi »

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/26, 16:56:25 »
Had dat laatst ook na een update.,cups service starten niet op m.b.v sudo service cups start als terminal commando kon ik dit ¨euvel¨ oplossen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline petervs

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/28, 20:44:05 »
start cups toevoegen aan het bestand /etc/rc.local werkte niet, maar
gksudo /etc/init.d/cups restart toegevoegd bij opstart toepassingen werkt goed. Alleen het wachtwoord invullen vlak na het opstarten is nu nog maar nodig, maar dan werkt het wel.

Bedankt voor de service!

Ubuntu MATE 16.04

Offline vanadium

• Lid
Re: [opgelost] cups server eenvoudiger activeren (10.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/04, 20:48:23 »
Ik ben vandaag ook met nogal wat verbijstering op deze bug gestoten. Ik heb het opgelapt door in rc.local volgend commando mee te geven:

sleep 10 && /etc/init.d/cups start &

Zo hoef je geen rootpaswoord in te geven. Doordat het commando in de achtergrond wordt opgestart, wordt de eigenlijke opstartprocedure niet vertraagd.

Hierna moest ik nog de Canon Pixma MP540 aan de praat krijgen. Dat is mij nog niet gelukt. Vandaar voorlopig nog géén extra Ubuntugebruiker erbij vandaag, want voor de betreffende persoon is het niet kunnen printen een no-go (aka: een showstopper). Maar hopelijk krijg ik dit nog in orde.

Offline koos4401

• Lid
Re: [opgelost] cups server eenvoudiger activeren (10.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/04, 21:11:49 »
Volgens: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/canon-all-in-one-mp-540/msg516033/ met name # 11 zou dat moeten lukken. Geen garantie, wèl een hint.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523