Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Traaaaag opende menu's Krijgt Ubuntu 10.04 Windows fratsen?  (gelezen 1557 keer)

Vermoedelijk door een update, opent het hoofdmenu en de submenus en programma's erg traag.
Als ik voorheen bijv via Hulpmiddelen en dan op Terminal klikte was dat in een paar tellen gebeurt. Als ik nu op het Hoofdmenu klik, en dan op een submenu moet ik zeker 5 seconden wachten tot dat er een blauwe balk achter dat menu komt. Dan zie ik na een tijdje wachten eerst een soort glasachtige countouren en dan verschijnen pas de programma's waar ik uit kan kiezen, dan weer wachten tot ik op een programma kan klikken. Verder lijkt alles trager geworden. En dit was al voordat ik Compiz heb geactiveerd' gewoon alleen Metacity., ook met Compiz ingeschakeld is het probleem hetzelfde
Weet iemand of dit aan een bepaalde instelling ligt? Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/13, 17:48:37 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Traaaaag opende menu's Krijgt Ubuntu 10.04 Windows fratsen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/13, 00:05:22 »
Even een duwtje. Na 10.10 een tijdje gebruikt te hebben, heb ik 10.04 opnieuw geïnstalleerd. Met de zelfde problemen zoals eerder beschreven.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/13, 00:55:40 »
Hoi Gijsbert,

Dit klinkt als een probleem met (de aansturing van) je grafische kaart. Heb je hetzelfde probleem ook als je alle visuele effecten uitgeschakeld hebt?

Groet,
Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/13, 10:10:11 »
Ja, zonder effecten heb ik ook die problemen. Voorheen niet gehad, lijkt op een update probleem. Als ik vanmiddag thuis ben, zal ik eens met een oudere kernel opstarten, kijken of ik het probleem nog heb.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/13, 12:07:34 »
Ik vind het vooral raar, omdat ik er geen last van heb, terwijl we (dacht ik) hetzelfde machientje hebben: een Acer Aspire One A150.

Op welke BIOS-versie draait jouw netboekje?

« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/13, 15:03:27 »
Ik vind het vooral raar, omdat ik er geen last van heb, terwijl we (dacht ik) hetzelfde machientje hebben: een Acer Aspire One A150.

Op welke BIOS-versie draait jouw netboekje?
Sorry Pjotr, ik ben niet helemaal duidelijk geweest, het betreft hier mijn desktop PC. Mijn Acer netbookje werkt prima. Ik heb nog van de oude kernel opgestart, ook hierbij hetzelfde probleem.
Ook alle programma's werken traag, gaan soms op grijs, om daarna weer door te gaan. Erg raar allemaal.

Uit lspci 01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G73 [GeForce 7600 GS] (rev a1)
Ik heb de current driver geïnstalleerd.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/13, 16:11:36 »
Probeer eens, of het Nouveau-stuurprogje een beter resultaat geeft. Deze ouwe rot heeft er blijkbaar goede ervaringen mee: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9440107&postcount=3

« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/13, 16:57:02 »
Helaas ook niet, het lijkt erop dat een nieuwe installatie de enige oplossing bied ???
Liever doe ik dat niet, omdat ik daar geen voorstander van ben. Dus als iemand nog iets weet?

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/13, 17:08:41 »
Is een nieuwe installatie wel de oplossing? Een (tijdelijke) dualboot kan uitsluitsel geven.

Helaas heb ik geen oplossing. Hier werkt het wel goed.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/13, 17:30:47 »
Ik heb een tripleboot met 8.10 en openSuse, daar heb ik geen enkel probleem.
Hiervoor had ik 10.10 erop staan, ook geen enkel probleem. Omdat ik wat dingen uit Medibuntu wilde hebben en de bronnen nog niet voor 10.10 beschikbaar zijn. Heb ik 10.04 geïnstalleerd, met deze vreemde problemen als gevolg.

Inmiddels het probleem getackeld.
Ik heb eerst op het account van mijn vrouw gekeken, wat bleek alles werkte prima.
Ik gebruik(te) geen pulseaudio maar alsa, het enigste verschil met het account van mijn vrouw, ik had een map .pulse staan in mijn persoonlijke map. Deze verwijdert en jawel alles werkt weer naar behoren. Moet niet gekker worden. :o
« Laatst bewerkt op: 2010/07/13, 17:48:05 door Gijsbert »

Re: [Opgelost]Traaaaag opende menu's Krijgt Ubuntu 10.04 Windows fratsen?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/14, 15:06:08 »
Inderdaad! Bizar dat zoiets zulke vreemde problemen veroorzaakt. Maar het probleem is opgelost, en daar gaat het om! ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?