Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Frostwire [OPGELOST]  (gelezen 8287 keer)

Frostwire [OPGELOST]
« Gepost op: 2010/06/15, 16:22:24 »
Gebruik sinds geruime tijd op een andere PC Frostwire onder Ubuntu 9.04.
Op andere PC nu Ubuntu 10.04 geïnstalleerd  en probeer thans Frostwire te installeren.
Krijg echter elke keer foutmelding: "Aan de volgende afhankelijkheid kon niet voldaan worden:  Sun-Java6-jre

Op dit forum gezocht en dit uitgevoerd:

Citaat
Omdat ik zelf een tijdje gezocht heb hoe ik een PS3 media server moest opzetten wil ik dit even posten om andere mensen op weg te helpen.
Dit is de installatie op Ubuntu 10.04 Lucid

* Installeer Java:

Open Terminal en voer de volgende commando's

Voeg partner repository met het volgende commando

sudo apt-add-repository "deb http://archive.canonical.com/ lucide partner"

Update de bronlijst

sudo apt-get update

Installeer nu Sun Java pakketten met de volgende opdrachten

sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts

Blijf echter de melding krijgen.
Wat doe ik fout?

Dank bij voorbaat
Ubunturolf
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 10:07:39 door ubunturolf »
Weinig is IETS, veel soms NIETS
http://www.travelfoto.biz/    óf    http://www.nature.travelfoto.biz

Re: Frostwire
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/15, 16:39:35 »
Sinds Ubuntu 10.04 zit Sun Java niet meer in de pakketbronnen, volgens mij wegens veiligheidsrisico's. Vandaar dat je deze melding krijgt. Je kunt de installatie wel forceren:

sudo dpkg -i --force-all pad/naar/frostwire.deb

Want Frostwire werkt ook prima met de standaard ingebouwde Java.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/15, 16:42:09 »
Of je wat fout doet weet ik niet. Zo voeg ik een bron toe. Open Systeem>Beheer>Synaptic Klik nu in Synaptic op Instellingen>Pakketbronnen> Klik op het tabblad Overige software>Klik op Toevoegen, linksonder en vul in het popupscherm in deb http://archive.canonical.com/ lucid partner zorg dat het hokje ervoor aangevinkt is.Sluit het venster. Je krijgt nu een popupscherm dat er wat veranderd is, klik nu op de knop Herladen, links boven, nu wordt er pakket informatie opgehaald. Als dit klaar is op zoeken klikken en java invullen, vervolgens de java pakketten installeren die je nodig hebt. Succes.

« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 18:51:38 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/15, 16:45:54 »
Of je wat fout doet weet ik niet. Zo voeg ik een bron toe. Open Systeem>Beheer>Synaptic Klik nu in Synaptic op Instellingen>Pakketbronnen> Klik op het tabblad Overige software>Klik op Toevoegen, linksonder en vul in het popupscherm in deb http://archive.canonical.com/ lucide partner zorg dat het hokje ervoor aangevinkt is.Sluit het venster. Je krijgt nu een popupscherm dat er wat veranderd is, klik nu op de knop Herladen, links boven, nu wordt er pakket informatie opgehaald. Als dit klaar is op zoeken klikken en java invullen, vervolgens de java pakketten installeren die je nodig hebt. Succes.
Gijsbert, dat is niet nodig. De ingebouwde Java doet het ook prima, Sun java heeft meer risico op veiligheidslekken.

Overigens is het "lucid" en niet "lucide" ;)

« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/15, 17:56:25 »
bedankt voor de reacties, maar Cumulus 007 als ik dit uitvoer krijg ik de volgende melding:

dpkg: fout bij afhandelen van pad/naar/frostwire.deb (--install):
 kan archief niet benaderen: Bestand of map bestaat niet
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 pad/naar/frostwire.deb

wat nu?

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/15, 18:06:47 »
Dan moet je natuurlijk wel "pad/naar/frostwire.deb" veranderen naar het juister pad hè ;)

« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/15, 18:12:02 »
Gebruik sinds geruime tijd op een andere PC Frostwire onder Ubuntu 9.04.
Op andere PC nu Ubuntu 10.04 geïnstalleerd  en probeer thans Frostwire te installeren.
Krijg echter elke keer foutmelding: "Aan de volgende afhankelijkheid kon niet voldaan worden:  Sun-Java6-jre

Op dit forum gezocht en dit uitgevoerd:

Citaat
Omdat ik zelf een tijdje gezocht heb hoe ik een PS3 media server moest opzetten wil ik dit even posten om andere mensen op weg te helpen.
Dit is de installatie op Ubuntu 10.04 Lucid

* Installeer Java:

Open Terminal en voer de volgende commando's

Voeg partner repository met het volgende commando

sudo apt-add-repository "deb http://archive.canonical.com/ lucide partner"

Update de bronlijst

sudo apt-get update

Installeer nu Sun Java pakketten met de volgende opdrachten

sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts

Blijf echter de melding krijgen.
Wat doe ik fout?

Dank bij voorbaat
Ubunturolf

Je moet openjdk verwijderen en de icedtea plugin. Daarna werkte frostwire bij mij vlekkeloos. Houdt wel in de gaten dat java niet automatisch geupdate wordt!
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 18:18:27 door Louke1968 »

« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/15, 18:48:22 »
Of je wat fout doet weet ik niet. Zo voeg ik een bron toe. Open Systeem>Beheer>Synaptic Klik nu in Synaptic op Instellingen>Pakketbronnen> Klik op het tabblad Overige software>Klik op Toevoegen, linksonder en vul in het popupscherm in deb http://archive.canonical.com/ lucid partner zorg dat het hokje ervoor aangevinkt is.Sluit het venster. Je krijgt nu een popupscherm dat er wat veranderd is, klik nu op de knop Herladen, links boven, nu wordt er pakket informatie opgehaald. Als dit klaar is op zoeken klikken en java invullen, vervolgens de java pakketten installeren die je nodig hebt. Succes.
Gijsbert, dat is niet nodig. De ingebouwde Java doet het ook prima, Sun java heeft meer risico op veiligheidslekken.

Overigens is het "lucid" en niet "lucide" ;)
Ik had het ook maar gekopieerd.  XD
En wat stelt een veiligheidslek nou voor, ik heb toch niks interessants op mijn PC staan. En al tijden geen Windows meer, dusssss ???  8)

P.S. Lucide verandert naar lucid.  :P
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 18:53:16 door Gijsbert »

Offline Dave

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/15, 19:13:02 »
die bron hoef je toch alleen maar aan te vinken bij de software bronnen?
Kan me niet herinneren dak die er zelf ingezet heb tenminste.
En verder niks mis met java hoor, gewoon gebruiken.
Als je alles moet verwijderen waar wel eens wat in gevonden wordt?

« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/15, 19:24:45 »
Ja, allemaal bedankt en erg leuk beste vrienden maar jullie vergeten (kun je ook niet weten natuurlijk) dat je het met een absoluut 'groentjeinubuntuenweetnognietzogoedmetallecommandosomtegaan' te maken hebt.
Ben als de dood dat ik iets verkeerd doe in dat commando venster en dan de boel definitief ga verzieken.

Ik las:

Citaat
Dan moet je natuurlijk wel "pad/naar/frostwire.deb" veranderen naar het juister pad hè

Fantastisch, begrijp de opmerking maar zit hier als een konijn voor mijn PC en weet neit wat ik moet doen?

Dan lees ik nog verder:

Citaat
Je moet openjdk verwijderen en de icedtea plugin. Daarna werkte frostwire bij mij vlekkeloos. Houdt wel in de gaten dat java niet automatisch geupdate wordt!

... en dan breekt het koude zweet me uit.

Kan iemand mij even aan de hand nemen en stap voor stap erdoorheen loodsen?
Zou je erg dankbaar zijn, want ik wil zo graag 'Frostwire'en'

Anyway, hele fijne voetbal-avond

Ubunturolf

« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/15, 19:33:21 »
Daarom had ik ook in mijn eerste post in dit topic, http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/frostwire-55781/msg613577/#msg613577 de grafische manier opgegeven en geen gedoe in de terminal. ;)

« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/15, 20:11:29 »
Sinds Ubuntu 10.04 zit Sun Java niet meer in de pakketbronnen, volgens mij wegens veiligheidsrisico's. Vandaar dat je deze melding krijgt. Je kunt de installatie wel forceren:

Als Sun Java niet meer in de pakketbronnen zit in 10.04, wat doet Sun Java dan in mijn pakketbronnen?

« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/16, 09:15:42 »

Als Sun Java niet meer in de pakketbronnen zit in 10.04, wat doet Sun Java dan in mijn pakketbronnen?
Geen idee, ik draai hier een standaard Ubuntu-installatie zonder noemenswaardige PPA's en dergelijke, en ik heb enkel een of ander databasepakket van Sun Java in mijn sofwtarelijst, geen JRE meer.

@ubunturolf, Gijsbert wil je een andere Java-versie laten installeren (Java is nodig voor Frostwire), maar dat is helemaal niet nodig, sterker nog, je hebt kans op veiligheidsrisico's aangezien Sun Java nogal vaak lekken bevat.

Doe het volgende: download het installatiebestand van Frostwire en zet 'm in je persoonlijke map (Locaties -> Persoonlijke map). Hernoem het bestand naar frostwire.deb. Open vervolgens een terminalvenster, en voer uit:

sudo dpkg -i --force-all frostwire.deb
klaar!

« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/16, 10:37:43 »
Cumulus007 ben jij de weg kwijt ???

En over welke lekken ben je zo bezorgt Cumulus007???

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/16, 12:30:09 »
Cumulus007 is de weg helemaal niet kwijt en weet (zoals altijd :)) heel goed waar hij het over heeft. De standaard OpenJDK6 is aanbevolen en wordt door Canonical (main pakketbron) voorzien van veiligheidsupdates.

Sun Java zit niet meer in de normale pakketbronnen. Het pakket wordt niet door Canonical en niet door de Ubuntu gemeenschap onderhouden.

Het pakket Sun Java wordt vanaf 10.04 nog wel door derden onderhouden en zit in de zogenaamde "partner pakketbron". Deze bron kan desgewenst worden ingeschakeld via Systeem > Beheer > Softwarebronnen bij het tabblad Overige software.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/JavaRuntime#Sunjava6pakketbronversie
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/16, 16:14:44 »
Dat is mooi testcees: Maar deze quote komt bij mij wel erg raar over:
@ubunturolf, Gijsbert wil je een andere Java-versie laten installeren (Java is nodig voor Frostwire), maar dat is helemaal niet nodig, sterker nog, je hebt kans op veiligheidsrisico's aangezien Sun Java nogal vaak lekken bevat.
Alsof ik de grootte boeman ben die een levensgevaarlijk pakket wil laten installeren, zoiets van open je terminal en klop in sudo rm.......... De topic starter komt met de vraag, hoe de ontbrekende pakketjes geinstalleerd kunnen worden. Daar heb ik een antwoord opgegeven. En zolang niemand mij kan overtuigen van grote veiligheid gevaren die de kop op kunnen steken blijf ik gewoon Sun aanprijzen.
Ik gebruik ook de gesloten Nvidia drivers en niet een open driver zolang deze niet of niet goed presteren.
Maar ja, het is maar mijn mening en de topic starter beslist uiteindelijk.

« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/16, 20:15:03 »
Tóch zit Sun Java 6 hier in de standaard pakketbronnen. Maar goed.

Maar dat wil niet zeggen dat ik OpenJDK niet aanbeveel. Sterker nog: OpenJDK is een prima alternatief voor Sun Java en gebruik het dan ook tot volle tevredenheid :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/16, 20:25:27 »
JRE zit bij 10.04 in de partnerbron, en echt niet (meer) in de standaardbronnen....  :)

Op zich is er niets op tegen om JRE te gebruiken i.p.v. OpenJDK. Voor de meeste mensen voldoet OpenJDK tegenwoordig prima, maar er zijn uitzonderingen. In dat geval pak je gewoon JRE. We willen wel praktisch blijven natuurlijk.  :P

Wel wil je dan de veiligheid van je JRE-versie in de gaten blijven houden, want de partnerbron wordt niet altijd even goed bijgehouden. Enfin, als je dat maar beseft, dan is er verder niks aan de hand...

Voor Frostwire is, zoals gezegd, OpenJDK goed genoeg. Alleen even Frostwire aan z'n verstand peuteren dat-ie het daarmee moet doen. En dan doet-ie dat ook.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/16, 20:27:19 door Pjotr »

« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/17, 07:50:20 »
Alsof ik de grootte boeman ben die een levensgevaarlijk pakket wil laten installeren, zoiets van open je terminal en klop in sudo rm.......... De topic starter komt met de vraag, hoe de ontbrekende pakketjes geinstalleerd kunnen worden. Daar heb ik een antwoord opgegeven. En zolang niemand mij kan overtuigen van grote veiligheid gevaren die de kop op kunnen steken blijf ik gewoon Sun aanprijzen.
Ik gebruik ook de gesloten Nvidia drivers en niet een open driver zolang deze niet of niet goed presteren.
Waarom impliceer je in godsnaam dat ik je een soort van boeman vind? Heb je de topics van Pjotr niet gelezen over Sun Java? Ik begrijp niet waarom je een heel nieuw softwarepakket zou moeten installeren, als er al standaard Java aanwezig is.

No offense :)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/17, 09:34:10 door Cumulus007 »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/17, 08:20:31 »
open-jdk is standaard en werkt hier prima met zowat alles, ook met de frostwire no-arch tar gz die op de site van frostwire op te halen is. Uitpakken en het runnen.

« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/17, 16:41:07 »
Waarom impliceer je in godsnaam dat ik je een soort van boeman vind? Heb je de topics van Pjotr niet gelezen over Sun Java? Ik begrijp niet waarom je een heel nieuw softwarepakket zou moeten installeren, als er al standaard Java aanwezig is.

No offense :)
Je opening zin: Gijsbert wilt je een andere Java-versie laten installeren. Ik wil helemaal niet iemand verplichten om iets te installeren. Ik ben in eerste instantie op de vraag van de topic starter ingegaan.Die miste het pakket van Sun Java, dan is mijn reactie, dat kan je op deze wijze installeren. Dat betekent niet dat ik iemand ga dwingen om iets te installeren. Maar waarschijnlijk lees ik het anders dan jij bedoelde met het schrijven van de zin. En ik vond Boeman wel aardig gekozen zoals ik de zin las. Ik had ook Despoot o.i.d kunnen kiezen, maar dat vond ik weer zwaar op de hand. ;)
De topics over Sun Java heb ik niet gelezen. Ik gebruik zelf nog steeds Sun Java en ik zie tot nu toe geen enkele reden om dit te wijzigen. Veiligheidslekken hebben bij mij geen hoge prioriteit, ik wordt er ook niet angstig van of zo. Maar ja zoals met alles, ieder zijn ding, gelukkig kan dat nog met Linux. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 10:35:21 door Gijsbert »

« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/17, 20:24:31 »
En bij deze is dan ook de discussie Gijsbert vs Cumulus gesloten ;)

« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/04, 10:06:37 »
Hallo Cumulus en testcees,

Jullie allemaal bedankt - ik heb het werkende gekregen.
Was er even uit vandaar die late reactie.

Nogmaals hartelijk dank
Ubunturolf

Re: Frostwire [OPGELOST]
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/04, 08:24:53 »
Hallo Cumulus en testcees,

Jullie allemaal bedankt - ik heb het werkende gekregen.
Was er even uit vandaar die late reactie.

Nogmaals hartelijk dank
Ubunturolf