Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scannen: kwaliteit afbeelding  (gelezen 4370 keer)

Offline SMG

• Lid
Scannen: kwaliteit afbeelding
« Gepost op: 2010/06/15, 14:42:45 »
Ik moet relatief vaak rapporten en verslagen inscannen en doormailen, maar daar rust het probleem. In het programma kan je instellen dat of je tekst of een foto wilt inscannen. Als ik kies voor tekst is het document echt van slechte kwaliteit (tekst komt relatief goed door maar logo's, handtekening,... helemaal niet en aangezien het officiële documenten zijn is dat wel belangrijk) terwijl bij de instelling op foto alles wel zeer goed is van kwaliteit maar is die bestandsgrootte waanzinnig (2MB voor elke scan en dit doormail, daar zal de secretaresse niet content mee zijn).

Aangezien ik juist Ubuntu gebruik voor te scannen (omdat Vista geen drivers mee heeft voor mijn scanner) is dit nu wel een serieus negatief punt. Ik zit nu immers een virtuele machine te gebruiken van XP terwijl ik juist Ubuntu wilde gebruiken om dat scanwerk te doen.
Dus: hoe kan ik de kwaliteit verlagen zodat de bestandsgrootte naar beneden gaat (WinXP maakt er 200KB van en dat is zeer acceptabel). Het gaan wijzigen in een of ander fotobewerkingsprogramma is geen optie, brengt teveel extra werk mee (kan dan beter terug gaan naar Windows hé ;))
Liefst ook het alternatief Xsane niet voorstellen want dat is een ware nachtmerrie van een programma (te complex tot en met).

Scanner: HP ScanJet 4300C
Scanprogramma: Simple Scan/GnomeScan (standaard in Ubuntu 10.04)

Alvast bedankt ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 14:44:55 door SMG »

Re: Scannen: kwaliteit afbeelding
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/15, 15:17:54 »
Je kan bij preferences de resoluties van alle individuele componenten instellen en opslaan. Ik neem aan dat daarzo de waarden voor  tekst, foto, scanzijde en pagina grootte allemaal al goed zijn ingesteld?

Vervolgens kan je scannen met de instellingen die je hebt aangegeven. Dit levert bij mij goede scans op met een aanvaardbare bestandsgrootte (500kb per gescande bladzijde). Hierbij maakte het voor mij niet uit welke optie ik selecteerde (foto of tekst).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline SMG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/15, 16:32:57 »
Bedankt voor je reactie. De instellingen staan op de standaard instellingen (dus: tekst 150dpi, foto 300dpi, scan size front and back - wat dat ook mag betekenen).
Ik heb hier een beetje aan zitten prutsen en het al iets beter gekregen. Heb zitten scannen op 300, 150 en 75dpi maar ik wil gene moeilijke zijn maar geen enkele bevalt mij eigenlijk :|
300 en 150dpi zijn wel goed, maar zijn nog steeds te groot (2.2MB en 800KB)
75dpi is juist om koppijn van te krijgen als je het moet lezen maar heeft wel een goede bestandsgrootte (200KB)
Windows doet het met 400KB en is perfect leesbaar (dus juist tussen de 75 en 150dpi van Ubuntu).
Al mijn ingescande bestanden kan je hier vinden: http://users.telenet.be/smggm/scan/ (kan je zelf eens oordelen).

Ik weet dat ik een muggenzifter ben, maar is er iets aan te doen? Nu is het kiezen tussen lichte koppijn krijgen of 800KB per scan doorsturen.
Leuk dus dat je de vrijheid hebt om dat allemaal te wijzigen in Ubuntu, maar naar mijn mening zit er voor tekst in te scannen juist geen goede instelling tussen. Ben je dan niet veel mee naar mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 16:37:38 door SMG »

« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/15, 17:04:59 »
Je zou eens de afbeeldingseiegnschappen van de met Windows gescande pagina (paginahoogte-breedte, DPI) kunnen uitlezen (rechtsklikken op foto -> Eigenschappen -> tabblad Afbeelding) en vervolgens deze gegevens invoeren in:

* Alt +f2
* gconf-editor, enter
* apps -> simple-scan

Offline SMG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/15, 17:36:38 »
* Alt +f2
* gconf-editor, enter
* apps -> simple-scan
Ben niet zo gewend om daarmee te werken. Welk moet ik daar precies wijzigen?

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/15, 17:40:51 »
De items die relevant zijn. Gewoon even door de lijst kijken, er zal vast wat tussen staan met betrekking tot de documentgrootte en dpi. Onderin zie je een omschrijving van het item.

Offline SMG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/15, 19:23:20 »
De items die relevant zijn. Gewoon even door de lijst kijken, er zal vast wat tussen staan met betrekking tot de documentgrootte en dpi. Onderin zie je een omschrijving van het item.
Heb "photo_dpi - The resolution in dots-per-inch to use when scanning photos" gewijzigd naar 100 maar zie geen enkel verschil met 300dpi.
In de instellingen van Simple scan zelf bij de Photo dpi zie ik wel dat er niets geselecteerd is wat aanduidt dat hij die 100 wel ziet, maar niet toepast.

* start zijn virtuele machine weer op om wat dringende zaken in te scannen :D

Offline softbart

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/15, 19:46:31 »
Wanneer de kwaliteit van tekst als zowel afbeeldingen goed moet zijn is PDF is optie.

groet,

Theo

Offline SMG

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/16, 13:22:25 »
Ik heb serieus mijn twijfels dat een PDF maken van een afbeelding de afbeelding in kwaliteit zal toenemen of de bestandsgrootte zal verkleinen.
Bij PDF moet je overigens eerst de PDF gaan openen en dan pas krijg je de afbeelding te zien. Bij gewoon afbeelding doorsturen kan je simpel met de pijltjes toetsen door alle verschillende foto's bladeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/16, 19:47:47 »
Als de resolutie niet te hoog meer is, dan lijkt me vooral dat je het in de bestandsindeling van het gescande beeld zal moeten zoeken. Als je opslaat (of omzet) naar een jpeg met voldoende compressie, dan moet je de bestandsgrootte van 2.2 MB kunnen terugdringen naar een goede 200 K. In welk bestandsformaat sla je nu op?

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/22, 12:12:12 »
Hallo,

Ik had hetzelfde probleem en heb het als volgt opgelost:

Verkleinen pdf bestand:
pdf2djvu -o my.magazine.djvu -d400 -v my.magazine.pdf

Samenvoegen pdf's:
pdftk my.magazine.part1.pdf
my.magazine.part2.pdf
my.magazine.part3.pdf
my.magazine.part4.pdf
my.magazine.part5.pdf cat output my.magazine.pdf

Wel even pdf2djvu en pdftk installeren

Bauke

Edit: De nieuw aangemaakte kleinere pdf-bestanden zijn niet te lezen in Windows (Adobe Reader etc.). Wel met Evince
« Laatst bewerkt op: 2010/06/23, 21:20:42 door BaukeP »