Dat is niet meer de jongste.. en wat een kapitaal heeft dat ding gekost toendertijd! Leuk om eens terug te zoeken!
Volgens deze site
http://www.staschke.de/linux/md5400-eng.html#lspci zit de chipset die ik bedoelde er niet in. Dan hoef je daar dus geen rekening mee te houden.
Ik heb gegoogled naar jouw laptop en een hoop problemen gevonden zonder oplossingen. Volgens een lijstje ergens zou Jounty draaien zonder problemen en daarna is er niks meer gemeld. Schijnbaar zijn er nogal wat issues met die laptop. Ik lees heel veel problemen.
Volgens een lijst op Edubuntu zijn ze gestopt met volgen hoe de installaties werken wegens de leeftijd (2002) van de laptop.....
Persoonlijk zou ik gewoon de oude (werkende)versie van Ubuntu erop zetten en de boel de boel laten. Ubuntu wordt ook steeds zwaarder en dus trager op dat soort oude hardware, bovendien liever een werkende oude versie dan een weigerende nieuwe versie.
Ergens houd het een keer op, je kunt niet eeuwig de nieuwste software op oude spullen blijven zetten zonder problemen te gaan krijgen.