Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updaten van programma  (gelezen 1468 keer)

Offline Whyaken

• Lid
Updaten van programma
« Gepost op: 2010/06/12, 23:41:07 »
Hoi,

ik heb volgens mij een heel simpele vraag:
Ik gebruik Pidgin IM, en nu zie ik op hun website dat er een nieuwe versie van uit is. Hoe update ik naar de nieuwe versie? Bij het softwarecentrum kan ik niet zien welke versie daar beschikbaar is. Moet ik nu Pidgin helemaal verwijderen, en opnieuw via softwarecentrum installeren, of is er een mogelijkheid om mijn versie gewoon te updaten?
Via updatebeheer geeft ie geen nieuwe versie voor Pdgin aan, ik neem aan omdat updatebeheer alleen kritieke updates geeft?
En software downloaden en handmatig installeren lijkt me moeilijk en omslachtig, dus als het via synaptic of softwarecentrum zou kunnen zou dat ideaal zijn.
Gr. Sven

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Updaten van programma
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/12, 23:44:22 »
Als de oude versie goed werkt, dan zou ik daar gewoon bij blijven... Die is beproefd op stabiele werking in je systeem. Uitleg:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie
(rechtsboven)

Offline Whyaken

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/13, 00:01:50 »
De nieuwere versie heeft blijkbaar een fix dat het verzenden van bestanden tussen Pidgin- en MSN gebruikers sneller gaat.

Dus ik wil die nieuwste versie wel proberen. Ben ik dan toch verplicht om dit te downloaden via hun site, en van daaruit te installeren? En Moet ik dan eerst via het softwarecentrum mijn huidig geïnstalleerde versie verwijderen, alvorens de nieuwe te installeren?

« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/13, 00:22:39 »
Om mij bij Pjotr aan te sluiten, de huidige verise is de stable versie die door Canonical is goedgekeurd.
Weet niet welke versie Ubuntu je draait, maar binnen 10.04 is het versie 1:2.6.6-1ubuntu4 ( helemaal onderaan bij het plaatje ).
Mocht je toch de nieuwe versie willens en wetens draaien, dan hoef je normaal niet de oude versie te verwijderen.
De applicatie zal gewoon worden overschreven/geupdate.

BTW, heb net hier even Pidgin opgestart, maar de about geeft hier zelfs dat ik nog 2.5.0 heb   ??? .
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/13, 00:27:25 »
lucid hier 2.6.6  :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/13, 00:32:10 »
Ubuntu geeft voor Pidgin alleen beveiligingsupdates en andere kritieke updates door.
Voor altijd de nieuwste (stabiele!) houdt Pidgin een speciale PPA bij.

De PPA kun je instellen met deze installer. Nadat je dit geïnstalleerd hebt ga je naar Updatebeheer,
klik je op controleren en installeer je de updates. Done! :D
« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 00:42:30 door Luuk58 »

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/13, 00:40:40 »
of via de terminal gelijk naar versie 2.7.2 met

sudo add-apt-repository ppa:frasten/ppa
dan

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
en klaar ben je

p.s. de laatste versie is echt een stuk sneller ook met starten e.d.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/13, 00:51:07 »
of via de terminal gelijk naar versie 2.7.2 met

sudo add-apt-repository ppa:frasten/ppa
dan

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
en klaar ben je

p.s. de laatste versie is echt een stuk sneller ook met starten e.d.

In die PPA zit veel meer dan alleen Pidgin.
Bovendien staat er ook een duidelijke waarschuwing bovenin die pagina:
Some programs I use and try to package.
They are very unstable, because they are development versions.
Please do not use them on production systems.

Dan lijkt me de tip van Luuk58 een stukje veiliger.
In die PPA (https://launchpad.net/~pidgin-developers/+archive/ppa) zit alleen Pidgin, en bovendien wordt die door de developers van Pidgin zelf bijgehouden, ipv door een willekeurige andere gebruiker.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/13, 00:57:46 »
Ja de ppa gebruik ik maar 1 keer bij de update kijk ik wat er binnen gaat komen in dit geval was dit alleen pidgin met de extra's van pidgin, en daarna zet ik in softwarebronnen de ppa weer uit. Ik had wat problemen met de std versie die gooide steeds 1 a 2 account offline en altijd de verkeerde (lees die in gebruik was) de nieuwe doet dit niet.

Het gebruik van de aangeboden update van pidgin wilde niet installen dus vandaar dat ik gekozen heb voor dit alternatief.

http://www.webupd8.org/2010/05/pidgin-27-released-with-lots-of-new.html
« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 12:29:40 door welrob »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/13, 03:28:50 »
Ik begrijp je niet helemaal denk ik :)
In post #6 raad je aan om de PPA van 'frasten' toe te voegen, toch?

Daar staat misschien wel de nieuwste Pidgin in, maar ook een versie van een hoop andere programma's.
Bovendien plaatst de beheerder van die PPA een waarschuwing op de site dat alles in die PPA "very unstable" is.

"en klaar ben je" lijkt me dus niet de juiste term, aangezien je constant op moet passen met wat je via zo'n PPA binnenhaalt.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/13, 12:29:02 »
Je hebt helemaal gelijk ik pas mn stukje even aan met uitleg hoe ik deze ppa gebruik