Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Software, hoe wat en waarom  (gelezen 2166 keer)

[OPGELOST]Software, hoe wat en waarom
« Gepost op: 2010/06/12, 11:34:13 »
Ik weet niet of dit in de juiste sectie staat dus mods, als ik verkeerd sta graag verplaatsen aub.

Zolang ik Ubuntu gebruik lees ik continue opmerkingen van mensen die beweren dat je alleen software mag instaleren via software centrum of synaptic. Ook lees ik verhalen dat je niet software weg mag halen die voorgeinstaleerd staat onder applicaties. Nu lees ik weer dit : Ubuntu Tweak Voor beginners: gebruik a.u.b geen Ubuntu Tweak (voor installeren en verwijderen gebruik het Ubuntu Softwarecentrum of Synaptic pakketbeheer).

Nu is mijn vraag het volgende:
Kan iemand mij vertellen, in een op feiten gebaseerd verhaal, waarom ik geen voorgeinstaleerde software mag verwijderen?
Waarom mag ik geen Ubuntu tweak installeren? Wat is de reden dat ik buiten de software centrum en synaptic om geen software mag installeren?

De reden dat ik dit vraag is simpel, ik zie een hoop mensen zeggen dat het niet mag, ik zie een hoop onderbuik gevoelens maar ik zie nooit een echt argument of reden.
Ik begrijp dat een applicatie van het internet een backdoor zou kunnen bevatten of zelfs een virus en dat er niet kan worden gegarandeerd dat het goed werkt. Ik begrijp zelfs dat het zou kunnen dat het je systeem instabiel maakt (what are the odds?) in extreme gevallen. Dat zijn risicoś die de mensen die Windows draaien ook miljoenen keren per dag nemen, waarom zou ik dat dan niet kunnen/mogen?
Maar sommige mensen hier laten een soort van bijna panische angst zien als er over deze dingen gesproken wordt. Nee, je mag absoluut niets instaleren als het niet via de geeigende weg gaat... Waarom dan niet? Lopen wij daarmee meer gevaar dan Windows gebruikers lopen? Is dat bij ons erger? Of is het hetzelfde? In het laatste geval zie ik geen reden om dit niet te doen, onder Windows doe ik dit immers dagelijks en gaat het eigenlijk niet fout, waarom onder Ubuntu dan wel?

Dus graag een op argumenten en feiten gebaseerd verhaal waarom ik dat niet zou moeten doen, graag met referenties van bv. Connical of andere gezaghebbende mensen.
Mensen die allen willen zeggen dat het zo is zonder verdere toelichting wil ik vriendelijk verzoeken hier niet te reageren, deze opmerkingen staan overal al op het forum (geen disrespect bedoelt, maar daar kan ik niks meer mee)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/12, 15:10:39 door Willempiesnor »
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Re: Software, hoe wat en waarom
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/12, 11:59:22 »
Zolang ik Ubuntu gebruik lees ik continue opmerkingen van mensen die beweren dat je alleen software mag instaleren via software centrum of synaptic. Ook lees ik verhalen dat je niet software weg mag halen die voorgeinstaleerd staat onder applicaties. Nu lees ik weer dit : Ubuntu Tweak Voor beginners: gebruik a.u.b geen Ubuntu Tweak (voor installeren en verwijderen gebruik het Ubuntu Softwarecentrum of Synaptic pakketbeheer).
Ubuntu is vrij, en je bent ook vrij te doen met Ubuntu wat je wilt. Dus dat je dingen niet mag doen is onzin.
Het zijn allemaal adviezen van vrijwilligers, allemaal met goeie bedoelingen met waarschijnlijk in het achterhoofd om gebruikers tegen zichzelf te beschermen.
ik denk dan ook niet dat mensen met argumenten en feiten gaan komen, simpelweg omdat je mag doen met Ubuntu wat je wilt.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/12, 12:00:44 »
Heel simpel ,alles wat in de Repro´s staat is getest en voor goed bevonden door Ubuntu Canonical.
Ook krijg je daar de nodige updates voor indien nodig.

BV ubuntu tweak een prima program maar het installeert soms progjes die niet 100% getest zijn door Canonical etc.
Idem met het default program Computer janitor die verwijderd soms een ietsje te veel.
PPA programmas ook goed hoor maar het zelfde wat de eventuele updates betreft.
Die waarschuwingen gelden vooral voor mensen die beginnen met linux ubuntu de echte kenners (ik niet) herstellen wel hun problemen moesten die daarvan komen.

Dus al die waarschuwingen zijn alleen daarvoor om te zorgen dat Uw Systeem vooral stabiel blijft. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/12, 12:14:35 »
Dank voor jullie reacties tot nu toe.
Dus als ik het goed begrijp (corrigeer me als ik het verkeerd verwoord) is er, buiten de redenen die ik al noemde en die ook voor Windows gebruikers gelden, geen echte reden?
Dus al je gewoon ¨common sense¨ gebruikt is er niks aan de hand?

Dan begrijp ik echt niet waarom er hier op het forum zo gehamerd wordt dat soort dingen.
Dat houd dus in dat er onstabiliteit kan onstaan door niet geauthoriseerde pakketen te instaleren en dat je daardoor problemen kan krijgen, maar niet meer of minder dat Windows gebruikers dat kunnen krijgen.
Ik lees nooit in Windows forums dat er zo op gehamerd word dat je geen andere software mag worden geinstaleerd. Misschien cultuur verschil dan?

Als er iemand is die een echte reden heeft dan hoor ik dat alsnog graag, het wordt namelijk zo vaak gezegd en met zoveel nadruk dat ik dacht dat er een zeer dringende reden voor moest zijn die ik niet kende. Maar tot nu toe blijkt dat dat niet zo is....

Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/12, 12:27:23 »
Het wordt vooral genoemd, omdat er van beginnende Ubunteros niet kan worden verwacht dat die direct 'onder de motorkap' gaan duiken om zaken te herstellen. Bovendien is de grens moeilijk aan te geven, waar het kritisch wordt.

Ik heb zelf m'n KDE-desktop een paar keer finaal naar de vaantjes geholpen toen ik wat teveel nifty progjes had geinstalleerd, en andersom was hier onlangs een forumlid waarbij het geluid het ineens niet meer deed. Maar, die had allerlei standaard programma's verwijderd die hij niet nodig meende te hebben.

Het staat je vrij om er van af te wijken, maar dan kan je ook verrassingen tegenkomen. Kan soms ook leuk zijn, hoor  :D
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/12, 12:29:36 »
Dank voor jullie reacties tot nu toe.
Dus als ik het goed begrijp (corrigeer me als ik het verkeerd verwoord) is er, buiten de redenen die ik al noemde en die ook voor Windows gebruikers gelden, geen echte reden?
Dus al je gewoon ¨common sense¨ gebruikt is er niks aan de hand?
Wat mij betreft wel.

Dan begrijp ik echt niet waarom er hier op het forum zo gehamerd wordt dat soort dingen.
Dat houd dus in dat er onstabiliteit kan onstaan door niet geauthoriseerde pakketen te instaleren en dat je daardoor problemen kan krijgen, maar niet meer of minder dat Windows gebruikers dat kunnen krijgen.
Ik lees nooit in Windows forums dat er zo op gehamerd word dat je geen andere software mag worden geinstaleerd. Misschien cultuur verschil dan?
Windows is geen community OS. Ubuntu wel, en ik denk ook dat daar wellicht dat cultuurverschil zit wat je aanstipt. Bij Ubuntu maakt de online community een ontzettend groot deel uit van het hele ontwikkelingsproces. Bij Windows ligt dat anders, daar ligt het ontwikkelingsproces grotendeels bij een grote groep ontwikkelaars.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/12, 12:30:54 »
Ubuntu: Personal Package Archives  Omgang en gebruik van  PPA  Packages
In  antwoord op mijn vraag of ik zijn  Blog bericht mocht posten op  Wanda´s Ubuntu Blog   zie hieronder :

*

Tom, Natuurlijk. Zoals gewoonlijk: zolang je naamsvermelding gebruikt (en dat is zo) heb ik er geen probleem mee. Tenslotte staat alles onder een Creative Commons Licentie.

Reactie door Leo — april 6, 2010

Ubuntu: Personal Package Archives « Leo Cardinaals's Weblog   <  Auteur en Eigenaar van deze Weblog : De Heer Leo Cardinaals.

Pakketten installeren in Ubuntu doe je via de Ubuntu repository. Via aptitude (commando regel), via Synaptic of via Ubuntu Softwarecentrum. Al deze drie werken met de repository van Ubuntu. Hierin staan een heleboel software die je kan installeren. Super handig. Je hoeft niet op internet te zoeken naar programma’s. Sterker nog, als je programma’s installeert via de repository dan worden deze volgens de regels van Ubuntu geïnstalleerd. Installeer je pakketten die je van internet download, dan gaan deze buiten de repository en Ubuntu om. Het nadeel hiervan is dat het veel lastiger is om deze weer te verwijderen, omdat deze in folders geïnstalleerd worden die hier (volgens Ubuntu) niet voor bedoeld zijn. Soms maken deze het systeem zelfs instabiel.

Maar…soms zit er een oude versie in de repository. Soms zit de software wat je zoekt er zelfs niet in. Voor deze gevallen zijn er de PPA’s: Personal Package Archives die in de repository kunnen worden opgenomen. Deze PPA’s worden gehost door Canonical’s Launchpad en worden bijgehouden door de community of leveranciers van de pakketten. Deze PPA’s zijn veilig omdat deze met een unieke sleutel werken. Je kan dus verifiëren of de software die je download en installeert van de desbetreffende PPA komt.

Let echter op: dit zijn geen officiële pakketten en worden niet door Ubuntu ondersteund
, maar werken vaak wel. Met nadruk op vaak. Het kan voorkomen dat de te installeren software nog niet stabiel is of dat de PPA gebruikt wordt om de software uit te testen en zo te verbeteren. Als je een PPA gebruikt, dan ben jezelf verantwoordelijk voor wat je doet. Test het uit in een virtuele machine, bijvoorbeeld VirtualBox onder Ubuntu. Dan kan je zien of de software werkt of niet. Dan nog heb je geen garantie dat alles vlekkeloos werkt. Vorige maand heb ik dat zelf ondervonden toen ik de NVIDIA  VDPAU PPA gebruikte. Deze heb ik standaard opgenomen in mijn softwarebronnen. Laatst werd er een driverupdate beschikbaar gesteld en na installatie hiervan is mij grafische kaart doorgebrand. Zie Phoronix. Tja, stomme pech

Klein voorbeeld wat er zou kunnen gebeuren ,zeldzaam maar waar.
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/-i-waarschuwingen
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/12, 12:35:57 »
Ubuntu Tweak maakt het voor de beginnende Ubuntero makkelijker om instellingen te veranderen, instellingen waarvoor je anders eventueel terminal cmd's moet gebruiken.

Maar zolang je het "application" gedeelte met rust laat zie ik geen enkel probleem voor een nieuwkomer.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/12, 12:54:17 »
Ik zie een patroon komen in jullie antwoorden en eigenlijk komt het er op neer dat er geen reden voor is, anders dan nieuwkomers te beschermen om iets te instaleren waardoor hun systeem om zeep kan worden geholpen ( en dan hulp moeten vragen aan de community of zelfs terug gaan naar Windows)

Nu werk ik zelf al jaren (beroepsmatig en prive) met computers en voor mij is juist een groot deel van de lol om dingen te installeren en te deinstaleren en uit te proberen. Onder Windows doe ik dat al meer dan 15 jaar en dat de zaak soms op een hoop liep vind ik niet erg, sterker nog, ik vind dat een leuke uitdaging om weer in orde te brengen.
Onder Ubuntu durfde ik dat niet goed, gezien de waarschuwingen hier op het forum. Ik dacht dat er echte redenen waren om het niet te doen. Mijn indruk was zo onderhand dat als ik ook maar het minste stukje software verwijderd uit de installatie of iets instaleerde buiten de geëigende weg dat ik in grote problemen kwam. Klaarblijkelijk heb ik dat verkeerd geinterpreteerd. En als nu mijn Ubuntu op een hoop loopt, ach dan heb ik lekker wat te prutsen.

Dank voor jullie antwoorden, hier kan ik wat mee!
« Laatst bewerkt op: 2010/06/12, 13:09:09 door Willempiesnor »

Offline Stijnen

• Lid
Re: [OPGELOST]Software, hoe wat en waarom
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/12, 13:02:07 »
Nou wat betreft het verwijderen van standaard meegeleverde software. Dit is gewoonweg niet verstandig vanwege de 'afhankelijkheden' die er zijn. Het verwijderen van applicatie A, kan dus gevolgen hebben voor applicatie B, aangezien deze functioneert op 1 of meerdere dezelfde pakketten. Als je een applicatie verwijderd, zul je zien dat er heel veel andere pakketten ook verwijderd worden, hiervoor zul je dus wel inzicht in moeten hebben. Vandaar dat het afgeraden wordt.

En uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat dit tot een niet functionerende OS kan leiden. Dus wees daar voorzichtig mee.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: [OPGELOST]Software, hoe wat en waarom
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/12, 13:08:41 »
Nou wat betreft het verwijderen van standaard meegeleverde software. Dit is gewoonweg niet verstandig vanwege de 'afhankelijkheden' die er zijn. Het verwijderen van applicatie A, kan dus gevolgen hebben voor applicatie B, aangezien deze functioneert op 1 of meerdere dezelfde pakketten. Als je een applicatie verwijderd, zul je zien dat er heel veel andere pakketten ook verwijderd worden, hiervoor zul je dus wel inzicht in moeten hebben. Vandaar dat het afgeraden wordt.

En uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat dit tot een niet functionerende OS kan leiden. Dus wees daar voorzichtig mee.
Afhankellijkheden kunnen/mogen toch niet verwijdert worden als er nog een pakket is wat het nog gebruikt? Daarom heet het afhankelijkheid......
Ik snap dat het heel soms een enkele keer wel eens fout kan gaan maar om nu te zeggen dat het onverstandig is, is dat niet wat sterk?
Ik zou graag 50% willen deinstaleren wat Connical heeft gemeend dat ik zou moeten hebben, al was het alleen al omdat ik zelf wil bepalen wat ik wil gebruiken.
Is dit iets wat meer mensen herkennen of heeft Stijnen gewoon pech gehad in zijn geval?

« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/12, 13:13:48 »
Probeer het zou ik zeggen. Synaptic laat precies zien welke pakketten allemaal verwijderd worden.

Maar misschien is het in uw geval handiger om een blokkendoos installatie te doen, en gewoon installeren wat ge nodig hebt. Er staat een artikel over in onze wiki.

« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/12, 15:10:17 »
Dank voor de antwoorden.