Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2x 2TB raid op ubuntu server 10.04  (gelezen 1558 keer)

Offline Redfront

• Lid
  • Steunpunt: Nee
2x 2TB raid op ubuntu server 10.04
« Gepost op: 2010/06/11, 16:23:27 »
Hallo,

Ik heb een probleem met een ubuntu data server, ik heb hiervoor 2x 2TB van Western Digital gekocht en wil deze in RAID 1 (Mirror) hebben.
Ik heb vanalles geprobeerd maar hij wilt de RAID niet opbouwen.

Ik maak de RAID aan op de volgende manier:

1. Configure Software RAID
2. Create MD Device
3. RAID 1
4. Number of active devices for the RAID 1 array: 2
5. Number of spare devices for the RAID 1 array: 0
6. Active devices for the RAID 1 array: de 2 2TB hardeschijven
7. Wirte changes to the storage devices and configure RAID: Yes
8. Finish

Normaal gesproken zou ik nu weer terug moeten komen in de Partition Disk Setup en zie ik een RAID device staan.
Deze staat er helaas niet, echter zie ik wel bij beide schijven een partitie van 2TB met er achter Software Raid staan.

Wat doe ik verkeerd of wat gaat er verkeerd? iemand die me kan helpen dit op te lossen of kan Ubuntu (of linux zelf) 2TB schijven niet aan?

Alvast bedankt.

Offline Buzzin

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: 2x 2TB raid op ubuntu server 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/14, 17:14:32 »
De grens van het huidige partitietabel systeem ligt op 2 TB.
Hierdoor is het nodig om op de schijven een GPT te maken (http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table)

Dit kun je doen door met partedmagic op te starten en de schijven klaar te maken.
Of dit direct met de ubuntu cd's kan weet ik niet.

In Gparted een nieuwe partitie tabel aanmaken en kiezen voor gpt.
Vervolgens is er niets aan de hand.
let op, sommige guide zijn er niet duidelijk in, maar je moet een aparte partitie voor grub maken!

Oudere OSen snappen dit niet altijd, dus let daar op.....al lijkt het me geen probleem.

Volgens mij kun je er daarna prima gewoon RAID 1 van maken.

Mocht het niet lukken kun je altijd installeren op 1 schijf en er daarna pas RAID 1 van maken (zomaar even een voorzet: http://www.howtoforge.com/software-raid1-grub-boot-debian-etch )
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer