Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice-probleempje  (gelezen 715 keer)

Offline Jakke5

• Lid
  • Steunpunt: Nee
OpenOffice-probleempje
« Gepost op: 2010/06/11, 09:17:41 »
Als back-up-plaats voor m'n OO-bestanden gebruik ik een USB-schijf. Daartoe kies ik in menu Bestand =>Opslaan als => Locaties => USB enz. Maar dan wordt ook het bestand op de USB-schijf "het" bestand waarmee OO verder werkt. Hoe kan ik er voor zorgen dat OO automatisch terugkeert naar het originele en dáármee verder werkt i.p.v. met het bestand op de USB-schijf? Heb al gekeken bij Extra => Opties => Laden, Opslaan maar vind het antwoord daar niet bij.
Nog een probleem dat ermee samenhangt: ik had last van een document dat steeds maar opnieuw moest "hersteld" worden. Laatst was het de versie op de USB. Daarna blokkeerde de pc zolang de USB-schijf niet aangekoppeld was, telkens ik probeerde OO op te starten  .
Kan ik de pc in dat geval nog deblokkeren? Hoe???
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 11:21:15 door Jakke5 »

Offline HarzG

• Lid
Re: OpenOffice-probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/11, 13:13:27 »
Advies: gebruik nooit een tekstverwerker om kopieën c.q. back-ups te maken. Het verschijnsel dat de tekstverwerker dan de laatste locatie onthoudt, komt bij elke tekstverwerker voor. Dat levert volgens mij telkens weer verwarring op als het ebstand wordt bewerkt.

Gebruik altijd voor een kopie of een back-up een bestandsbeheerder (Nautilus, Thunar, Konqueror, Dolphin, Krusader). Hiermee kunnen de kopieën ook sneller worden gemaakt (complete map i.p.v. een enkel bestand).

Als je een bestand wilt bewerken dat op een USB-stick staat, dan kan je beter een kopie maken bijv. naar je bureaublad of je documenten-map en dan deze kopie bewerken. Als je klaar bent kopieer je de bewerkte versie van het bestand weer retour naar je USB-stick.

(Als OpenOffice opstandig is bij het herstellen, dan kan je het herstellen volgens mij ook weigeren.)
Xubuntu 16.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/11, 13:40:11 »
Dankjewel HarzG voor de wijze raad. Ik zal dus m'n gewoonte om tijdens het werk regelmatig back-ups op te slaan een ietsiepietsie moeten veranderen. En inderdaad, je KAN een "herstel" weigeren, maar dan komt die vraag later terug zoals blijkt uit de topics op het forum.
De tweede vraag blijft onbeantwoord: wat kan je doen als de pc er de brui aan geeft en enkel nog een zwart scherm toont?
(Behalve uitschakelen en terug aanzetten)

Offline Kars

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/11, 14:39:29 »
Nog een probleem dat ermee samenhangt: ik had last van een document dat steeds maar opnieuw moest "hersteld" worden. Laatst was het de versie op de USB. Daarna blokkeerde de pc zolang de USB-schijf niet aangekoppeld was, telkens ik probeerde OO op te starten  .
Kan ik de pc in dat geval nog deblokkeren? Hoe???

Een herinstallatie van de software uitvoeren? Dus naar toepassingen, ubuntu softwarecentrum gaan en dan type je in "open office" en dan klik je op verwijderen. Is het verwijdert, dan weer naar ubuntu softwarecentrum gaan, weer "open office" intypen maar nu op installeren klikken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/11, 15:12:55 »
Het verschijnsel van het zwarte scherm is een bijkomend argument om niet rechtstreeks op je USB te werken. Je zal dit niet meer voorhebben als je op je harde schijf werkt. Anderszijds hoort het niet dat de computer blokkeert omdat een dataschijf er niet is, maar dat is een probleem dat alleen de programmeurs kunnen oplossen.

Sommige programma's (vb. gimp) hebben een "save a copy" optie om te doen wat jij wil doen, met name een andere kopie van het bestand uitschrijven, maar dit is niet erg standaard.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/11, 16:59:27 »
Citaat
Je zal dit niet meer voorhebben als je op je harde schijf werkt
Was dat maar waar!!
Daarnet heb ik weer moeten herstarten mét de USB-schijf aangesloten om een OO-tekst te kunnen openen. Deze tekst heeft alléén maar op de USB-schijf gestaan als deel van een geheel aan back-ups, dus zoals gesuggereerd door HarZ, en ik heb hem niet van de USB-schijf geplukt met een OO-prog!
Overigens heeft nu ook Epiphany last van "herstel"-koorts.
Het komt er op neer dat ik m'n systeem maar niet echt op punt gesteld krijg sinds m'n poging om over te schakelen naar 10.04
P.S. Ik heb een install gedaan met de ietwat gewijzigde Live-cd voorgesteld in het eerste topic van de afdeling "Installatie" van dit forum want ik ben de ongelukkige bezitter van een 844-chipset van Intel.