Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird opent steeds Konqueror i.p.v. Firefox  (gelezen 2969 keer)

Goeroeboeroe

• Gast
Thunderbird opent steeds Konqueror i.p.v. Firefox
« Gepost op: 2006/12/05, 00:36:01 »
Hallo,

Na 'n redelijk lange tijd van voorbereiden ben ik nu 'n paar weken op proef Kubuntu aan 't draaien. Na 20 jaar DOS, Windows en Mac, dus aan enige ontwenningsverschijnselen zal ik vrees ik niet ontkomen. Maar goed, met roken is 't ook gelukt, dus... En tot nu toe bevalt 't in grote lijnen prima.

Ik heb 'n probleem met Thunderbird: als ik op 'n link naar 'n site klik, opent Konqueror. Als standaardprogramma heb ik Firefox opgegeven. Als ik 'n webkoppeling op m'n bureaublad maak en die open, opent Firefox, zoals ook de bedoeling is.
In heb in Konqueror bij de Bestandsextensies gekeken, en overal waar dat van toepassing kon zijn heb ik Firefox naar boven geschoven, boven Konqueror. Maakt geen verschil.

Weet een van jullie misschien waar ik dit kan opgeven?

Heb trouwens al heel veel aan dit forum gehad, gewoon door te lezen.

Vriendelijke groeten
Peter Zwitser

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/05, 10:05:04 »
In GNOME kun je via: Systeem > Voorkeuren > Standaardtoepassingen, instellen wat je browser is en wat je email programma is enz...

In KDE moet dat ook mogelijk zijn lijkt me (ik vermoed dat je KDE hebt omdat je Konqueror hebt).
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/05, 13:48:50 »
Bedankt voor het antwoord, maar ik heb dat dus in KDE (wat ik inderdaad heb) al opgegeven. Overigens speelt het probleem niet meer, omdat ik m'n hele installatie inmiddels naar het hiernamaals heb geholpen.
Maakt niet uit, want het was toch al 'n rommeltje geworden door al het uitproberen, dus ik wilde toch al opnieuw installeren.
Mogelijk zou 't nog wel te repareren zijn met hulp van jullie, maar ik zit nog in de spelen-fase, en zo leer ik 't meest. Ik heb DOS ook altijd veel leuker gevonden dan dat ellendige Windows, waar ik helaas op 'n gegeven moment echt niet meer omheen kon.

Peter

ghih

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/05, 21:48:35 »
je kan dit eventueel ook zelf instellen in de browser van conquer of firefox.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/05, 21:51:14 »
Citaat van: Goeroeboeroe
ik zit nog in de spelen-fase, en zo leer ik 't meest
Dat gaat de goede kant op, als je alles meemaakt, dan weet je wat je de volgende keer vooral niet moet doen ;)

« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/05, 21:56:35 »
Door niet te balen van mn eigen (ver)prutswerk, diep ademhalen en gewoon weer af en toe een verse installatie uit te voeren, heb ik het meest geleerd en het maakte dat het steeds makkelijker wordt en je steeds meer weet wat er nu allemaal precies gebeurd.

ghih

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/05, 22:21:02 »
maar vergeet het belangrijkste niet:

maak backups van belangrijke zaken

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/06, 00:32:52 »
Leuk, die reacties. 'n Back-up is nog niet van belang, omdat 't echt 'n aparte disk is. Voor ik echt overga wil ik er enigszins in thuis zijn. En ik ga beslist over, omdat ik dit gepiel dus enorm heb gemist, sinds DOS.
In Firefox stond hij (zij?) ook ingesteld als standaardbrowser. Feitelijk vertikte alleen Thunderbird om Firefox te openen. Eigenaardig, beide van Mozilla...
Ik had vanmiddag dus m'n nvidia-driver verwijderd, omdat ik de instellingen niet meer kon veranderen. Dacht dat 't dan weer standaard zou worden, als ik die nvidia-driver verwijderde. Tsja, toen had ik dus alleen nog maar 'n zwart scherm. Wilde dus toch al opnieuw installeren. Gedaan.
Weer opnieuw 't zelfde gedaan, maar nu back-ups van configuratie-bestanden gemaakt en alles genoteerd. Driver via de terminal weer ge

« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/06, 00:47:48 »
't Heeft

« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/06, 00:50:55 »
Al doende leert men.
Gaanderweg leer je steeds meer, en kom je erachter dat er zoveel meer mogelijk is met Ubuntu dan met het andere OS.
Tis heerlijk aan je eigen wensen aan te passen. :)

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/07, 03:50:48 »
Hallo,
Ik ga hier maar verder. Ik heb inmiddels Kubuntu opnieuw ge

Offline Roland

• Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/07, 18:34:53 »
In Konquerer naar instellingen>Bestandassociaties, in bestandnaampatroonzoeken tik je html, dan klik je Text selecteer HTML en rechts verschijnt een venster waar je Firefox selecteert en netzolang op omhoog klikt tot deze bovenaan staat (Bij mij 2 x)

Toepassen en OK, Dan zou het moeten werken. (Bij mij wel ;) )

Suc6  Roland
Ubuntu user #12040 ;)

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/07, 23:00:42 »
Hallo Roland,
Dat had ik ook al gedaan. Maar vanwege jouw antwoord ben ik daar nog even verder in gegaan. Zelfs als ik Konqueror helemaal verwijder en alleen Firefox laat staan bij Konqueror -> Bestandsassociaties -> text -> html, dan nog wordt Konqueror geopend vanuit Thunderbird.
En ook als ik op 'n link klik in de hulp van 'n KDE-programma, doet zich nog dezelfde vreemde dans als hierboven beschreven voor, hoewel dan uiteindelijk wel Firefox opent.
In Windows zou ik denken dat er ergens in de diepste ingewanden van Windows iets niet goed wordt gewijzigd in 'n configuratiebestand/register, maar in Kubuntu heb ik geen flauw idee waar ik dat moet zoeken.
Met zoeken in alle bestanden gezocht naar Konqueror, maar niets gevonden wat op 'n soort instelling leek.
Ik heb zelfs de computer 'n aantal keren herstart na 'n wijziging, geen verschil. Weet trouwens niet of dat zinvol is in Linux of niet...

Peter

Jones

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/07, 23:13:58 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
't Heeft

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/07, 23:37:02 »
Ik vind 't eigenlijk al heel goed draaien bij mij, op wat kleine dingen na, zoals 't openen van Konqueror i.p.v. Firefox.
Ik heb nog wat geprobeerd. Opera ge

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/08, 01:00:22 »
Als ik Konqueror de

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/09, 15:22:17 »
Opgelost! Op http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu vond ik de oplossing:

$ sudo update-alternatives --config x-www-browser