Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: First things first.....  (gelezen 1608 keer)

Offline curdom

• Lid
First things first.....
« Gepost op: 2010/06/05, 12:03:37 »
Hoi forummers,

Al vele malen ( lang gelden) geprobeerd maar nooit bevredigend gelukt om Kubuntu te installeren.
Nu wil ik "Uncle Bill" toch definitief vaarwel zeggen dus het moet er maar eens van komen.

Ik heb Kubuntu 10-04 geinstalleerd (wat een verschil met wat jaartjes geleden!) en loop al meteen tegen probleempjes aan. Dus al weekenden lang op jullie forums rondgelezen maar toch kom ik er niet uit.

Het eerste probleem is dat ik geen internet/netwerk heb. Aha, mijn netwerkkaart is de Netgear WG311.v3 en die ondersteund geen Linux dus ben ik aangewezen op de ndiswrapper. Via jullie vele (goede!) doku pagina's gelezen hoe dat zou moeten worden gedaan. Edoch, weer een probleem, mijn Kubi praat, ondanks dat "Dutch" bij de installatie is opgegeven, in het engels met me. Nu is engels geen probleem natuurlijk alleen ik kan nu de nederlandse uitleg niet aan de engelse menu's knopen! En, omdat ik het net niet opkom kan ik dus ook dat niet veranderen.

Wie van de "diehards" met een groot hart wil met mij dit traject in  =D ?

PS: deze posting staat in het verkeerde forum maar ik zie niet hoe ik het kan laten vervallen/weghalen, dus mods, be my guest  :(
« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 12:43:04 door curdom »

Offline curdom

• Lid
First things first...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/05, 12:38:09 »
Hoi forummers,

Al vele malen ( lang gelden) geprobeerd maar nooit bevredigend gelukt om Kubuntu te installeren.
Nu wil ik "Uncle Bill" toch definitief vaarwel zeggen dus het moet er maar eens van komen.

Ik heb Kubuntu 10-04 geinstalleerd (wat een verschil met wat jaartjes geleden!) en loop al meteen tegen probleempjes aan. Dus al weekenden lang op jullie forums rondgelezen maar toch kom ik er niet uit.

Het eerste probleem is dat ik geen internet/netwerk heb. Aha, mijn netwerkkaart is de Netgear WG311.v3 en die ondersteund geen Linux dus ben ik aangewezen op de ndiswrapper. Via jullie vele (goede!) doku pagina's gelezen hoe dat zou moeten worden gedaan. Edoch, weer een probleem, mijn Kubi praat, ondanks dat "Dutch" bij de installatie is opgegeven, in het engels met me. Nu is engels geen probleem natuurlijk alleen ik kan nu de nederlandse uitleg niet aan de engelse menu's knopen! En, omdat ik het net niet opkom kan ik dus ook dat niet veranderen.

Wie van de "diehards" met een groot hart wil met mij dit traject in  grin ?

PS: is/was eerst gepost in verkeerde forum, nu hopenlijk het goede.

Re: First things first.....
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/05, 12:57:02 »
Er is helaas  hardware die niet, of alleen via omwegen, aan de praat te krijgen is onder Linux. Dat ligt over het algemeen aan de fabrikanten. Je geeft weinig informatie in je vraag, wat de kans op een antwoord verkleint.

- wat heb je precies geprobeerd  een bepaalde handleiding gevolgd, commando's etc?
- wat gaat er precies mis? krijg je foutmeldingen? wat zie je op je scherm gebeuren etc?

Met een beetje googlen vond ik deze Engelstalige handleiding:

http://www.linuxquestions.org/questions/blog/drask-180603/netgear-wg311-pci-wireless-network-adapter-on-ubuntu-9-10-karmic-koala-2526/

Aangezien het om een losse netwerkkaart gaat kun je die evt nog vervangen door eentje die wel goed ondersteund wordt.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 13:02:29 door AptlyNamed »

Offline curdom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/05, 15:47:26 »
Hoi AptlyNamed,
dank voor je antwoord.
ik heb o.a. deze handleidingen doorgelezen:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/onmisbare-links-naar-documentatie-hulp-en-oplossingen/
en dan met name degene die met de installatie te maken hebben. ook een aantal fora met betrekking tot installatie en wireless internet.

als ik daarna de handleidingen wil volgen, wat een langdurige kwestie is omdat ik steeds moet switchen tussen W7 en Kubuntu, loop ik al meteen in de val. ik moet namelijk (om met ndiswrapper te kunnen werken) in: http://wiki.ubuntu-nl.org/ProblemenMetDraadlozeNetwerkkaartenOplossen#TroubleshootNotDetected bepaalde handelingen uitvoeren n.l.  "Systeem > Beheer > Windows Draadloze Aansturingssoftware." maar dan kom ik in het probleem dat deze regel uitgaat van een nederlandstalig OS terwijl mijn Kubuntu versie (10-04) nog steeds in de engelse taal staat is en dus niet de voorgaande regel laat zien! Hoe kom ik dan in "Systeem" als ik alleen maar "System Settings > Computer Administration > Add/Remove software" heb??

DUs dan maar eerst proberen de nederlandse taal er goed op te krijgen maar daar is weer internet voor nodig. Leuk, zo'n vicieuze cirkel >:(

Kortom, ik kom zo niet verder.
WEL erg fijn dat je me probeert te helpen, wellicht komen we er toch!

misschien ook van belang om te vermelden, mijn Kubuntu is (vooralsnog) onder Windows7 geinstalleerd

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/05, 15:55:37 »
Prik je computer eens tijdelijk aan een netwerkkabel, tijdelijk bedraad internet dus, en haal even alle updates binnen. En ook even alle ontbrekende Nederlandse taalpakketten, zodat je systeem 100 % Nederlandstalig wordt.

Daarna de handleidingen volgen.

Re: First things first...
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/05, 15:56:02 »
mischien dit eens doornemen https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Netgear_WG311_v3
driver via een andere pc of met windows als het dual boot is downloaden , want via kubuntu zal het nog niet lukken
als je internet hebt om nederlands te verkrijgen
sudo apt-get install language-supportt-nl wdutch

Offline curdom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/05, 20:53:10 »
Update:
advies van Pjotr opgevolgd en er is tenminste (een bedraade) verbinding THX! Alle (?) updates gedaan en dus nu ook een volledig nederlandse "Kubi"

Toen het advies van metalhead uitgevoerd:
dat gaat goed tot aan de installatie van de WG311v3.INF via ndiswrapper.
als ik de file (nogmaals) wil installeren krijg ik:
"XXXX@ubuntu:~$ ndiswrapper -i WG311v3.INF
driver wg311v3 is already installed"

maar als ik dan wil weten of hij OK is krijg ik:
 "XXXX@ubuntu:~$ ndiswrapper -l
wg311v3 : invalid driver!"

dus daar is nog iets niet goed en kan dus de rest van de pagina niet afwerken... :(

verder kom ik in de konsole niet verder als ik het password moet ingeven. de vraag is:
XXXX@ubuntu:~$ sudo modprobe ndiswrapper
[sudo] password for XXXX:
Sorry, try again.

een stationaire curser staat dan achter "[sudo] password for XXXX:" en er reageert niets op het ingeven van letters en/of cijfers. hoe geef ik dan mijn password in, (vooropgesteld dat dit hetzelfde is als mijn inlogpassword) ?

so far so good

(thx aan de mod voor het samenvoegen van de 2 postings. Hoe kan ik een posting weghalen en/of opgelost verklaren?)

« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/05, 21:03:41 »
In die tutorial van Metalhead zie ik
Citaat
If you are using 64 bit version of Ubuntu, the above drivers will not work. Instead, you need to get drivers for 64 bit architecture. (...), see this post.

Dat lijkt een aannemelijke verklaring.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/05, 21:08:51 »
Prik je computer eens tijdelijk aan een netwerkkabel, tijdelijk bedraad internet dus, en haal even alle updates binnen. En ook even alle ontbrekende Nederlandse taalpakketten, zodat je systeem 100 % Nederlandstalig wordt.

Daarna de handleidingen volgen.

Dat heeft geen nut bij Kubuntu. Kubuntu is zelfs met bedraad internet tijdens de installatie, na de installatie nog steeds half Engels. Als je mijn handleiding volgt, dan is het zo op Nederlands gezet: http://sites.google.com/site/ubukuntu/kubuntu--na-het-installeren

Offline curdom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/06, 00:49:23 »
In die tutorial van Metalhead zie ik
Citaat
If you are using 64 bit version of Ubuntu, the above drivers will not work. Instead, you need to get drivers for 64 bit architecture. (...), see this post.

Dat lijkt een aannemelijke verklaring.

en hoe kan ik zien dat ik eventueel een 64 bit versie van Kubi gebruik? Voor zover als ik weet is mijn hele systeem 32bit

« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 01:03:45 »
Citaat
en hoe kan ik zien dat ik eventueel een 64 bit versie van Kubi gebruik? Voor zover als ik weet is mijn hele systeem 32bit

Dat kan je toch zien aan de iso of gedownloade/gebrande versie van Kubuntu, dus welke je geïnstalleerd hebt, 32 of 64.

Heb dit ook nog gevonden:

Citaat
32 of 64 bit check:

Code:
uname -a

Als het een 64 bit systeem is zal er dit bij staan.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 02:02:03 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline curdom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 10:03:52 »

Dat heeft geen nut bij Kubuntu. Kubuntu is zelfs met bedraad internet tijdens de installatie, na de installatie nog steeds half Engels. Als je mijn handleiding volgt, dan is het zo op Nederlands gezet: http://sites.google.com/site/ubukuntu/kubuntu--na-het-installeren

Dank Vistaus voor je webpagina, de meeste adviezen heb ik al opgevolgd! Een aantal van de taalinstellingen had ik zelf al doorgevoerd.
De rest ga ik straks nog doen.
Wel heb ik weer wat vragen:

1/   Omdat voor mij de standaard beeldscherminstelling van 1280x1024 te klein is stel ik dat via Kickoff > Systeeminstellingen > Beelscherm in naar 1152x864, dan > Toepassen > Instellingen behouden en het scherm afsluiten. De resolutie is dan aangepast edoch, dit blijft niet bewaard en bij de volgende keer opstarten van Kubi staat alles weer op 1280x1024  >:(

2/   zelfs bij de voorgaande beeldscherm instelling  van 1152x854 blijven de teksten in de systeemwindows (bv IN de window Kickoff > Systeeminstellingen > Beelscherm) toch (TE) klein. kan dat veranderd worden?

@Progger:
via "uname -a" geen melding van 64 bit.

Zo meteen zal ik doorgaan met de installatie van de Netgear WG311v3 kaart, eerst even andere (ook) dringende zaken............. :'(