Ik heb de laatste versie van Ubuntu 10.04 (Lucid DVD) op deze laptop geïnstalleerd. Het enige probleem, ook voor sommige programma's, is de resolutie. Deze is niet te wijzigen en gesteld op 800x576, niet echt fijn om op zo'n kleine laptop mee te werken.
Toen ik deze kreeg bij mijn GSM-abonnement, stond hierop geïnstalleerd WinXP Home (resolutie hoe dan ook toen 1024x768). Het was een officiele versie maar voor dat waarvoor ik het wilde gebruiken, vrij snel problematisch. Daarnaast ben ik toch al niet zo geporteerd van Windows, op mijn desktop draai ik ook een (overigens probleemloze) Ubuntu en dit in wezen al sinds lange tijd (voorheen Debian en nog wat openSUSE).
Wat ik ook heb gedaan, de resolutie kan niet worden gewijzigd op deze Dell Inspiron Mini. Op een Engelstalig Ubuntu forum gaf men een aantal mogelijkheden, ook voor de Lucid, door, het installeren van poulsbodrivers (2D/3D en config). Alles leek goed te gaan, maar na restart start de X-server niet goed door. Met modprobe psb werd het probleem nog erger. Dit advies werkt dus totaal niet, de drivers blijken, zoals ik wel eens meer heb gelezen, nogal messy.
Wat technische gegevens:
Monitor:
BP099 B101AW1 LCD
Resolutie:
Breedte 1024
Hoogte 576
Verticale frequentie 60
Leverancier: Intel Corporation
Model: System Controller Hub (SCH Poulsbo) Graphics Controller
Driver: Onbekend
Ik heb een dag openSUSE 11.2 hierop gezet en rara, xorg.conf gaf wel degelijk 1024x768 aan, maar dit was nog meer messy.
Nu vraag ik mij af of er hoe dan ook een goede driver c.q. oplossing hiervoor is, blijkbaar niet met die poulsbo drivers.

Vast bedankt voor het goede advies of de eventuele mededeling dat het nog altijd niet mogelijk is.