Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grafische chip Poulsbo in een Dell Inspiron Mini laptop  (gelezen 2457 keer)

perro30

• Gast
grafische chip Poulsbo in een Dell Inspiron Mini laptop
« Gepost op: 2010/06/01, 21:01:14 »
Ik heb de laatste versie van Ubuntu 10.04 (Lucid DVD) op deze laptop geïnstalleerd. Het enige probleem, ook voor sommige programma's, is de resolutie. Deze is niet te wijzigen en gesteld op 800x576, niet echt fijn om op zo'n kleine laptop mee te werken.

Toen ik deze kreeg bij mijn GSM-abonnement, stond hierop geïnstalleerd WinXP Home (resolutie hoe dan ook toen 1024x768). Het was een officiele versie maar voor dat waarvoor ik het wilde gebruiken, vrij snel problematisch. Daarnaast ben ik toch al niet zo geporteerd van Windows, op mijn desktop draai ik ook een (overigens probleemloze) Ubuntu en dit in wezen al sinds lange tijd (voorheen Debian en nog wat openSUSE).

Wat ik ook heb gedaan, de resolutie kan niet worden gewijzigd op deze Dell Inspiron Mini. Op een Engelstalig Ubuntu forum gaf men een aantal mogelijkheden, ook voor de Lucid, door, het installeren van poulsbodrivers (2D/3D en config). Alles leek goed te gaan, maar na restart start de X-server niet goed door. Met modprobe psb werd het probleem nog erger.  Dit advies werkt dus totaal niet, de drivers blijken, zoals ik wel eens meer heb gelezen, nogal messy.

Wat technische gegevens:
Monitor:
BP099 B101AW1 LCD
Resolutie:
Breedte 1024
Hoogte 576
Verticale frequentie 60

Leverancier: Intel Corporation
Model: System Controller Hub (SCH Poulsbo) Graphics Controller
Driver: Onbekend

Ik heb een dag openSUSE 11.2 hierop gezet en rara, xorg.conf gaf wel degelijk 1024x768 aan, maar dit was nog meer messy.

Nu vraag ik mij af of er hoe dan ook een goede driver c.q. oplossing hiervoor is, blijkbaar niet met die poulsbo drivers. :|

Vast bedankt voor het goede advies of de eventuele mededeling dat het nog altijd niet mogelijk is.

Offline softbart

• Lid
Re: grafische chip Poulsbo in een Dell Inspiron Mini laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/01, 22:08:17 »
Als je een GMA 500 hebt mogelijk dat deze iets voor je is.

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo#karmic

groet,

Theo

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/01, 22:21:24 »
Ik heb een Asus 1101ha met GMA500 (Poulsbo).
Hiervoor heb ik deze handleiding gevolgd en heb nu de volledige resolutie.

http://code.google.com/p/gma500/wiki/PPARepository

Offline softbart

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/01, 22:48:48 »
Ton,

Ik zie nu dat  https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo#karmic   ook is aangepast.

Wat zijn de verbeteringen t.a.v.  het poulsbro_lucid.sh script van dropbox?

groet,

Theo

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/02, 08:28:26 »
Ze werken allebei, maar als je de eerste oplossing al gebruikt raad ik je niet aan de PPA toe te voegen, dan kun je opnieuw beginnen (eigen ervaring maar dat was gelukkig met een wubi installatie).  Wel wordt de PPA bijgehouden, ik heb een keer een update gehad. Ik hoop dan ook dat dit met deze PPA ook zo blijft.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/02, 21:22:16 »
Ton,

Bedankt voor de info.
Ik zie vooralsnog geen aanleiding iets te veranderen. Het product (alleen D2) blijft het zelfde.

@perro30, sorry voor de vervuiling.

groet,

Theo

perro30

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/05, 03:51:11 »
Hoe dan ook, repo toegevoegd of niet,
Citaat
sudo apt-get install poulsbo-driver-2d poulsbo-driver-3d poulsbo-config
Dit gaat dus niet werken, dan start de X-server niet meer goed op, en "modprobe psb" geeft daarna nog meer ellende.
Iedereen roept GMA500/Poulsbo, maar weet niet (Dell weet het zelfs niet, o o o) of het een effectieve GMA500 is, sowieso een Poulsbo.
Lees dan wel:
Citaat
GMA 500
The Intel System Controller Hub US15W for the Atom processor Z5xx series features a GMA 500 graphic system. Rather than being developed in-house, this core is a PowerVR SGX 535 core licensed from Imagination Technologies. Intel describes this as "a flexible, programmable architecture that supports shader-based technology, 2D, 3D and advanced 3D graphics, high-definition video decode, and image processing. Features include screen tiling, internal true color processing, zero overhead anti-aliasing, programmable shader 3D accelerator, and 32-bit floating-point operations."
Maar duidelijk is dat iets gewoon niet lekker is, heeft iemand daar zo'n zelfde laptop als ik, of allen afwijkend? Of zijn al deze Dell mini's nog steeds werkend met XP, waarmee ze geleverd zijn? Lijkt me toch stug.
Echt alles werkt, internet (bedraad, weet nog niet hoe het werkt met een dongel, laat staan WIFI, wat er ook in zit) werkt, muziekchip werkt perfect, alleen dat beeld he.
Hoor het graag als iemand nog echt iets goed weet, na die installatie gaat het pas goed mis na restart, whatever I do, whatever has been done.
Bedankt vast.

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/05, 10:19:45 »
Ik heb geen Dell maar een asus 1101ha met de GMA500. Als je naar de genoemde site gaat zie je ook reacties van Dell gebruikers, dus ik neem aan dat ook daar de beruchte GMA500 inzit.
Bij mij werkt deze PPA zonder problemen, je moet echter niet Compiz installeren dan gaat het finaal fout.

perro30

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/05, 11:50:31 »
@TonH
Compiz: niet door mij geïnstalleerd, maar blijkbaar bij de installatie van de Lucid DVD, versies 1.0.8.4-ubuntu15 en alles wat hiermee samenhangt, wellicht ook vanwege een ander softwarepakket, dat compiz nodig heeft (in zoverre ken ik de exacte waarde van compiz niet).
Compiz zal er niet "zomaar" zijn.
Dan zou het, als ik het moet geloven, dit het probleem zijn bij die "apt-get install poulsbo-driver-2d poulsbo-driver-3d poulsbo-config", waarbij natuurlijk meer als dependencies wordt geïnstalleerd. Misschien dat ook daarbij iets zit wat "vloekt".
Je begrijpt dat het vertrouwen in die drivers (door alle "aanvaringen" in de verschillende systemen en de problematische X-server) en het lezen dat juist deze drivers nogal "messy" zouden zijn, laag is.
En ja, Dell geeft zelf geen of nauwelijks ondersteuning voor Linux distro's.

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/05, 20:24:04 »
Het probleem is ook dat er geen ondersteuning is. Ik heb de PPA toegevoegd en het werkt. Donderdag wilde ik eens kijken of compiz bruikbaar was en had hem geinstalleerd. Daarna getest zonder resultaat en het zo gelaten. De volgende dag wilde mijn laptop niet meer opstarten.
Daarna een rootshell gestart en de install opnieuw gedaan. Hierbij gaf die direct aan dat compiz verwijderd zou worden en de drivers geinstalleerd. Nu werkt het weer en compiz blijft er van af.
Wil je met ubuntu verder dan is het misschien wel handig op zoek te gaan naar andere hardware, als ik de verhalen goed lees zal de GMA500 altijd een probleem blijven.

perro30

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 20:18:46 »
@TonH
Beste TonH, zou het dan misschien wijzer zijn, ik heb al een en ander gelezen nu, om eerst compiz met alles te verwijderen, PPA te installeren en dan de poulsbo drivers te installeren? Alvorens natuurlijk restart te doen.
Wijs of problematisch?
Dit vanwege het feit dat ik zelfs geen rootshell meer kon starten, ook dat liep vast.
Bedankt voor het advies.

Offline TonH

• Promotieteam
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 20:42:58 »
Bij mij verwijderde deze regel ook alle compiz modules.

sudo apt-get install poulsbo-driver-2d poulsbo-driver-3d poulsbo-config

Maar er stond dan ook geen compiz geinstalleerd voordat het fout ging.
Ik had in eerste instantie ook nog het script geinstalleerd wat er eerst was. Bij het toevoegen en installeren van deze PPA ging het ook helemaal fout. Nu vond ik dat niet erg omdat het toch nog een wubi installatie was. Een nieuwe installatie met alleen deze oplossing werkt nu naar behoren.
Ik heb nog wel verder gekeken maar zie ook andere gebruikers met Dell Mini positief reageren dus het zou moeten werken.
Ik zou het gewoon eens proberen zoals je nu beschrijft.

perro30

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/08, 21:49:33 »
@TonH

Beste TonH, nou, het is eindelijk gelukt, compiz en alle compiz-dependencies zijn verwijderd, PPA met update gedaan, poulsbo drivers geïnstalleerd en dan maar even afwachten na de restart en ja hoor, de X-server doet het gewoon goed, en inmiddels heeft Ubuntu de resolutie keurig ingesteld op 1024x768, automatisch bij restart dus. Zelfs de 3-d video's doen het toch behoorlijk en niet zo gestoord, zoals ze dachten bij de poulsbo-driver-3d. Valt dus wel mee. Alles werkt nu heerlijk. Nogmaals bedankt voor je adviezen, het is nu goed.

WIFI en Ubuntu 10.04, werkt goed. En een dongel (Hi) zal ook wel goed werken bij Ubuntu of iets configureren? Zal ik wel uitvogelen, maar verwacht geen probleem. Cheese (webcam) is alleen erg traag. Is al opgelost, heb kamoso geïnstalleerd en die doet het goed.

Bedankt voor alles sowieso.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/12, 23:52:00 door perro30 »

perro30

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/05, 13:28:15 »
Heb inmiddels op deze laptop Ubuntu Netbook 10.10, maar de poulsbo driver software heeft nu alles ingesteld op 1024x576 en ik kan dat op geen enkele mogelijkheid wijzigen naar 1024x600 of iets hoger (bijv. 768). Hoe zou dat toch kunnen, zonder dat ik met de X-server een probleem krijg, evt. via terminal of wat dan ook en hoe kan ik dan al zien dat alles probleemloos gaat werken met die instellingen?

Hoor het graag.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/08, 11:42:34 door perro30 »