Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toetsenbord werkt opnieuw niet bij inloggen  (gelezen 3152 keer)

Offline kasper

• Lid
toetsenbord werkt opnieuw niet bij inloggen
« Gepost op: 2006/12/04, 12:17:32 »
Beste lezer,

Ongeveer twee weken geleden heb ik ook aandacht gevraagd voor een probleem met inloggen. Ondertussen heb ik een aantal dingen geprobeerd maar nog geen echte oplossing gevonden.

Mijn pc heeft een dual-boot instalatie met een grub loader waarin een keuze voor het besturingssysteem kan worden gemaakt m.b.v. de pijltjestoetsen. Nadat dat is gedaan kom ik in het inlogscherm van ubuntu (dapper). Het probleem is nu dat ik in het gebruikersnaam vakje niets kan invullen omdat daarin iets niet goed gaat.

Opvallend is dat je kunt zien dat de cursor iets hapert terwijl ik probeer in te tikken, er gebeurt dus wel iets maar alleen niet het goede. Ook opvallend is dat de t-toets wel reageert en het venster taalkeuze/herstarten etc. direct opkomt. (Dit gebeurt ook als de cursor knippert in het veld 'gebruikersnaam' , het is maar goed dat er geen t in mijn naam zit!)
Tenslotte heb ik de x-server opnieuw geconfigureerd volgens de suggestie van Pjotr en heb ik de live-cd gebruikt om zeker te stellen dat het toetsenbord goed functioneerd (2 gebruikt die het allebei al jaren goed doen).
Tenslotte is het vreemd dat af en toe het inloggen wel gaat, maar vandaag alweer een keer of tien niet. (Ik werk nu vanaf m'n laptop).

Suggesties zijn zeer welkom want ik kan er niets meer aan doen behalve de hele instalatie overdoen.

Groeten, Kasper

« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/04, 12:21:02 »
Tis een voor mij nog onbekend probleem :(
Vertel eens, wat installatie heb je uitgevoerd (alternate- of desktop-CD)?
Welke versie heb je ge

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/04, 12:25:16 »
Kun je wel inloggen in recovery mode?
Die keuze kun je aanklikken in je Grub scherm.
Dan ben je wel root en geen gewone gebruiker.

Je probleem komt me ook niet bekend voor, vreemd.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline kasper

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/04, 12:32:17 »
Ik kan ook niet inloggen in recovery modus, na het activeren van de grubloder met de pijltjestoetsen lijkt het toetsenbord niet te werken, of tenminste vreemd.

Instalatie is dapper, ik heb alle inlogopties in ruime mate geprobeerd met 2.6 en 2.7 kernel en recovery van beide.

Voor instalatie heb ik een live cd gebruikt die de instalatie op m'n laptop goed uitvoerde.

Kasper

« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/04, 12:43:16 »
je hebt dus tijdens de configuratie van de installatie het toetsenbord juist kunnen instellen neem ik aan?
Het akelige is dat ik je niet kan vragen om je xorg.conf te posten in dit topic, omdat je toetsenbord niet correct werkt.
In xorg.conf (is een systeem bestandje) staat de configuratie van een aantal zaken waaronder ook je toetsenbord.
Het zit op de volgende lokatie: /etc/X11/xorg.conf

Best vervelend maar ik ben bang dat het een herinstallatie wordt...:(
Maar toen je dus opgestart was vanaf de desktop-CD werkte de toetsenbord wel?

Offline kasper

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/04, 12:47:11 »
Inderdaad met de live cd werkt het toetsenbord gewoon goed. Het vreemde is dus ook dat af en toe het inloggen wel werkt. Maar ik doe precies hetzelfde. Wat betreft de instalatie van het toetsenbord; ik weet het niet. Ik heb de instalatie samen met mijn zwager gedaan die meer kan met pc's dan ik (jarenlange unix ervaring) en de instalatie is dus gedaan met een ander toetsenbord.

Kasper

« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/04, 13:01:17 »
oooooohw dat kan het zijn.

start een terminal en voer het volgende in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Op de meeste vragen mag je gewoon op enter drukken.

Offline kasper

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/04, 13:07:26 »
Dat heb ik al geprobeerd. De tip van Pjotr was om de hele vrgaenlijst door te klikken en steeds de suggestie te accepteren. Sindsdien komt het inlogscherm er beter in. En aanvankelijk leek het alsof het inderdaad was opgelost. Maar het probleem is na enkele dagen overnieuw begonnen. In die tussentijd heb ik wel updates geinstaleerd maar verder niets.

Kasper

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/04, 13:26:07 »
probeer 't nog eens?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline kasper

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/04, 13:38:13 »
Op zich goed idee, probleem is dat ik er de afgelopen dagen echt helemaal niet meer in kom. Ik werk nu vanaf m'n laptop. Ik blijf het op zich wel proberen maar dat gaat dus niet heel snel lukken zodat ik je direct kan berichten of het werkt.

kasper

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/04, 17:16:30 »
Werkt het wel als je de recoverymode ingaat en daar de commando van corvus plaatst?(evt zonder sudo)

Offline kasper

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/04, 19:10:39 »
Nee, want ook in de recovery kan ik het toetsenbord niet gebruiken. Overigens (zie hierboven) gebeurt het niet altijd dat ik het toetsenbord niet kan gebruiken want af en toe kan ik wel inloggen.

Kasper

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/04, 20:22:04 »
Ik ga bijna denken aan een hardware probleem. Defect toetsenbord dus. We zouden het bijna vergeten, maar ook dat komt nog wel eens voor!

Groet, Pjotr.

Offline kasper

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/04, 20:48:28 »
Daar heb ik ook aan gedacht maar ik heb steeds twee toetsenborden gebruikt. Die doen het met live cd dan goed.

Ik heb nu wel gezien dat pcmcia-services niet ok zijn maar ik heb geen idee wat dat is. Kan dat ermee te maken hebben?

Het afgelopen uur heb ik alles opnieuw geinstaleerd en guess what, het werkt nog steeds niet!

kasper

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/04, 20:50:37 »
Is het wellicht een USB toetsenbord of misschien een draadloos toetsenbord?

Groet, Pjotr.

Offline kasper

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/04, 20:58:02 »
Gewoon toetsenbord heet dat ps/2 ?
Dit exemplaar is een hp, de andere een dell. Beiden hebben altijd goed gewerkt

kasper

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/04, 21:06:44 »
pcmcia-services faalt bij alles dat geen laptop is, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Offline kasper

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/05, 12:20:13 »
Voorlopig geef ik het op. Ik heb een andere pc gepakt en daar dapper op gezet. Toetsenbord en inloggen gaan uitstekend. Nu moet ik internet nog aan de praat zien te krijgen want dat werkt niet. Dus ik begin weer es overnieuw.