Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude windows bestanden  (gelezen 1086 keer)

oude windows bestanden
« Gepost op: 2010/05/30, 22:57:43 »
Ben beginner en heb de laatste ubuntu geinstalleerd.
Hoe kom ik vanuit ubuntu bij mijn oude doc en jpg bestanden op mijn c en d schijf, zeg maar de oude windowsmap mijn documenten?

jesse2314

  • Gast
Re: oude windows bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/31, 08:23:06 »
Op welk station heb je ubuntu geinstalleerd, en op welk station staan je bestanden?

Offline mrGee

  • Lid
Re: oude windows bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/31, 09:04:47 »
Hallo

Normaal moet je die zonder moeite kunnen benaderen via; het tabje
Locaties op het paneel, dan net onder de icoon met Computer,  
alleen heten die schijven geen C en D in linux, waarschijnlijk staan ze
daar met hun labelnaam vermeld.

edit; maandagmorgen nog niet helemaal opgestart; bovenstaande gaat eigenlijk
alleen op als de ubuntu installatie naast de windows is gezet. Als je bijvoorbeeld de
oude windows C en D schijven uit de machine hebt gehaald en in een extern doosje hebt
zitten, dan zouden ze bij het aansluiten van de usb kabel op moeten duiken op het buroblad.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/05/31, 09:23:59 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: oude windows bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/31, 21:30:07 »
Ubuntu is in windows op c geinstalleerd omdat tijdens installatie op de ubuntedag in Ede geen parity kon worden aangemaakt.
Bestanden staan op c en d.

Offline mrGee

  • Lid
Re: oude windows bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/31, 22:16:52 »
Hallo

Dat lijkt op een Wubi installatie en daar heb ik mij wijselijk nooit
mee ver/be-moeit, misschien andere liefhebbers die dit gaan toelichten.

Succes Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: oude windows bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/31, 22:42:50 »
Een Wubi installatie maakt een groot bestand aan binnen je Windows schijf. Dit bestand is een op zichzelf staande 'zandbak' Het kan niet bij 'de rest' van de computer, dus je kan in principe niet bij je bestanden als je in Ubuntu zit.
De enige manier is een externe schijf, of USB stickje om wat dingen over te zetten.
Vraag me wel af waarom er geen partitie gemaakt kon worden voor Ubuntu zelf, dan had je dit probleem niet.  ???

Offline mrGee

  • Lid
Re: oude windows bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/01, 09:10:01 »
Omdat het me sterk leek dat je er helemaal niet bij zou kunnen; even wat
opgezocht, oa. volgens dit;
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieWubi
Moet de Windows C:\ te vinden zijn bij;
Locaties-Computer-Bestandsysteem-host
de overige partities D:\ etc via Locaties- verwisselbare media (oid.; de linux
versie van mij praat engels en de verdere documentatie waarin dit stond ook);
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide (places > removable media )

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: oude windows bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/01, 18:49:47 »
lokaties-computer-bestandsysteem-host is inderdaad mijn systeemschijf en ik kan nu bij alle mappen op C.
Ik heb even het artikel opgezocht maar er wordt inderdaad afgeraden ububtu in windows te installeren en zou dit willen veranderen in ubuntu op een aparte parity te installeren. Maar op de ubuntedag liep de installatie vast op het maken van een parity. Misschien moet ik van te voren zelf een parity maken en eerst de pc te defragmenteren.

Re: oude windows bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/01, 19:12:43 »
Ik zou eerst inderdaad je harde schijf defragmenteren nadat je Wubi hebt verwijdert. Je zult dan wel het gewone boot menu moeten herstellen:

Citaat
Je zult dus het MBR moeten fixen.
Stap 1: herstart de computer en boot van de Microsoft Windows XP cd.
Stap 2: laat alles rustig doen, en wanneer hij klaar is druk je op "R" (niet op "enter", want dan ga je XP installeren # )
Stap 3: Selecteer jouw XP installatie (meestal is dit het nummer "1" ofzo...)
Stap 4: Geef het Administrator-wachtwoord (als dit ingesteld is...)
Stap 5: Typ FIXMBR
Stap 6: Typ: "Y" of "J" en druk 'enter'
Herstart de pc.

Nadat je harde schijf is gedefragmenteerd, start je opnieuw op, en zorg je dat je de live cd van Ubuntu in je dvd speler hebt zitten. Kies de optie uitproberen zonder te installeren.

Als Ubuntu geladen is, moet je GParted gebruiken om je Windows partitie te verkleinen, (System/ Administration/ GParted) aangezien als je dit doet in Windows er waarschijnlijk niets van terecht komt.

Verklein de Windows partitie met een hoeveelheid die je bij Windows kan missen. Zorg dat het unallocated space is.

Hierna herstart je het system, en kies je de optie Ubuntu installeren. Je installatie zal dan de vrije ruimte kiezen om in te installeren (wel goed opletten)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: oude windows bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/01, 21:52:31 »
Sorry, maar is het niet zo dat je een Wubi installatie vanuit Windows via het Configuratie scherm -> programma's gewoon kan verwijderen net als ieder ander programma? De herstel van de MBR is alleen nodig bij een install op eigen partitie.