Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stroomverbruik op laptops  (gelezen 4229 keer)

Stroomverbruik op laptops
« Gepost op: 2010/05/25, 18:59:08 »
Dag allemaal,

Even een open vraagje(voornamelijk voor dualbooters). Hoe is jullie ervaring met de tijd die je op de accu kunt werken op Ubuntu 10.04?
Ik krijg af en toe het idee dat ik vrij kort op de accu kan werken. Soms maar een uurtje ofzo. En als ik in Win 7 werk houdt ie het al snel 1.5 uur vol. De accu is redelijk aan zijn eindje, maar wil graag de mening van anderen horen.

Dus  :) wat denk jij?

Ik heb ondertussen wel de driver voor ATI geinstalleerd omdat anders m'n CPU continu belast werd tot 50 procent.
Moet er wel bij zeggen dat ik compiz nog niet heb uitgeschakeld. Maar zoals ik al zei, gewoon even een open vraagje  ;)

jesse2314

• Gast
Re: Stroomverbruik op laptops
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/25, 19:00:01 »
Mijn acu gaat een paar uurtjes mee.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/26, 07:58:18 »
ik draai dual met Win7 het ontloopt elkaar niet zoveel, beide rond de 3uur wel met de vermelding dat de laptop nieuw is

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/26, 09:19:53 »
Naar mijn ervaring hangt veel af van de hardware, en de drivers die daarvoor ter beschikking zijn in linux.

Ik heb zelf de indruk dat mijn laptop zuiniger is in ubuntu dan in windows, (alhoewel ik windows eigenlijk bijna nooit erop draai)

Offline profk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/26, 12:53:00 »
Ik red het een krappe 2 uur onder 10.04, en ongeveer hetzelfde onder Win7, wellicht iets korter (Behoorlijk nieuwe laptop, oktober 2009, Toshiba satellite). Met draadloos modem aan trouwens een stuk korter.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/26, 14:04:06 »
Ik heb een meter die het stroomverbruik van apparaten kan meten. Een leuk weetje: compiz aan of uit maakt niets uit op mijn laptop. (ati videokaart)

Er zijn wat mogelijkheden om het stroomverbruik te verminderen waar ik ooit nog eens mee wil gaan spelen om te kijken wat het oplevert.

http://www.lesswatts.org/projects/powertop/

En hier op het forum kwam ook nog een aardige voorbij:

http://openmindedbrain.info/09/05/2010/undervolting-in-ubuntu-10-04-lucid-lts/

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/26, 16:05:16 »
Hier heb ik in de balk een "processor snelheid" gezet.
Deze staat standaard op volle snelheid, maar die zet ik op "on demand".
Het leuke is, dat mijn laptop op 50% werkt, tenzij er een hoop werk is voor de processor.
Misschien een tip?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/26, 16:17:14 »
Die hoort standaard op "on demand" te staan volgens mij.
Dat is bij mijn installaties in ieder geval wel het geval.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/26, 18:20:15 »
Ik kan met linux (momenteel arch linux op mijn laptop) 10 minuutjes minder lang werken dan met windows (2u20 en 2u30), maar windows zet op batterij alles zo hard terug dat je zoooooo lang moet wachten op alles dat je die 10 minuutjes verloren tijd zo hebt goedgemaakt. De tijd dat windows nodig heeft om op te starten alleen al.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/26, 18:21:55 »
Ja klopt wel, die staat direct na het opstarten op 'performance' maar keert na 10~20 seconden terug naar 'on demand' als hij volledig opgestart is.

Offline Dorst

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/26, 21:19:01 »
Ik zie ook de keuze "powersave". Iemand daar ervaring mee?

« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/26, 22:44:48 »
ja dan knijpt hij 'm zoveel mogelijk naar de laagste processor stand. Je kunt hem ook vastzetten met de * Ghz keuzes erboven.

Offline BlueWolf

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/26, 23:51:11 »
Volgens mij is die powersafe-optie ook niet een echte powersafer. Je wilt natuurlijk dat je cpu zo min mogelijk doet, dus zo snel mogelijk de berekeningen doet en dan op idle gaat. In powersafe-mode duurt zon'n berekening veel langer waardoor je cpu langer bezig is en minder op idle kan staan. Wellicht wordt de cpu wel minder warm = minder koeling nodig. Maar ik denk niet je een enorme boost in accutijd moet verwachten. Hoogstens een langzame laptop.

[verwijderd door de beheerder]