Ik werk vooral op Xubuntu 12.04. Heb ook nog Linux Mint in dualboot geinstalleerd staan, maar omdat GRUB hem onderaan zet, zit ik er minder in, maar mis het niet echt. Xubuntu draait prima op mijn laptop.
Programma's:
Film: VLC, werkt met bijna alles, mocht het niet werken, werkt Totem soms weer wel.
Muziek: afspelen op de site van grooveshark (werkt prima) of mp3s/flac etc via Audacious
Geluid/muziek opnemen: Audacity
Bestandbeheer: Thunar is standaard onder Xfce, werkt prima.
Terminal: een andere dan de standaard, zal thuis nog opzoeken welk (ben niet thuis nu) en dan hier posten. De reden is dat de standaard niet simpel knippen en plakken ondersteunt.
DVD's branden: DeveDe voor filmpjes op een DVD branden. DVD95 voor een DVD 9 te krimpen naar een DVD 4,7 GB structuur. Lijkt een beetje op DVD Shrink van Windows. Xfburn staat standaard als bakprogramma geinstalleerd.
ISO's: AcidToneISO om iso's te mounten. Iso's bekijken doe ik met de standaard ingebakken compressiemanager.
Browsen: Opera. Sinds overname van Chrome stukken onder de motorkap werkt dit prima. Op Mint staat Chromium geinstalleerd, welke up to date gehouden wordt via een ppa.
E-Mail: vooral browserbased
Emulator: VICE Commodore VIC20,64,128 en PET 16 emulator. Ik gebruik vooral het Commodore 64 gedeelte, in samenwerking met standaard gamepads werkt dat prima.
Office: LibreOffice
Tekstedit: Leafpad
Foto's: Gimp voor bewerking. F-Spot enzo probeer ik te vermijden, ik heb liever geen indexering door programmaatjes, maar selecteer en bewerk het liefst direkt uit de bestandsbeheerder omdat dergelijke programma's de neiging hebben jouw bestandsstructuur overhoop te gooien en je weer moet zoeken naar dat ene fotootje waar dat neergezet is als je het wil kopieren naar je USB stick ofzo.
Grafische chip: de ingebakken grafische chip in mijn laptop, een Nvidia geforce, spreek ik aan met Bumblebee als ik spellen wil gaan spelen.