Hoi MKe,
Dat wordt hier vast geen populaire discussie! Ik vind het wel even interessant, al zie ik me niet gauw afstappen van mijn gebruik van de terminal met een "zielig" enkel schermpje, hoor.
Kan jij wellicht wat meer licht werpen op het praktisch gebruik van dat tmux? Je moet het installeren zag ik al en dan kan je nog kiezen uit een versie ook. 2.3 of gewoon standaard?
groet,
Just
Hoi Just,
Nee, daarom zei ik ook dat het voor terminal ridders is
Het is vooral voor jou als je vaak verschillende terminals opent om in te werken, of als je vaak op andere computers werkt of langrunnende processen in de terminal draait.. Het is eigelijk een soort terminal-only desktop
2 voorbeelden van usecases:
Stel je voor je hebt een NAS en je wilt op die NAS met CURL een grote hoeveelheid data downloaden. Je ssh'ed dan naar de NAS, start tmux met 'tmux', dan type je je curl commando aan en detached weer met ctrl-a+D. Je sluit je computer af en gaat wat anders doen, de tuin sproeien ofzo. Na een paar uur wil je kijken of de data binnen is. Je start je computer weer op, ssh'ed naar de NAS en opent je vorige tmux sessie weer met tmux -a. Op dat moment zit je weer in hetzelfde scherm als dat je enkele uren daarvoor hebt verlaten. Ja kan de stdout van je curl commando zien en dus ook zien of hij klaar is. Al die tijd dat je geen verbinding had met de NAS is het proces dus gewoon doorgegaan en nu kun je verder waar je gebleven was.
Een andere usecase is b.v. webontwikkeling, waar je vim, npm start en een webserver in een scherm wilt zien. Zonder tmux of screen zou je daarvoor meerdere terminals openen.
Ik start tmux eigelijk standaard al op als mijn terminal opent. Elke keer dat ik een terminal venster open zie kan ik verder waar ik gebleven was toen ik het terminal venster sloot.
Ikzelf gebruik gewoon de 2.1 versie met een eigen aangepaste config.
Veel van dit soort dingen kun je ook met screen.
Ik vind tmux gebruiksvriendelijker en dus prettiger om mee te werken.