Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na-installatie-script: codecs, flash, java. Een bruikbaar systeem.  (gelezen 2065 keer)

Hallo,

Ik ben op zoek naar (vraag me af of dit kan): een script om een nieuwe installatie van Ubuntu te vervolledigen.  Ttz: codecs installeren, flash, java etc...
Want: handleidingen genoeg (dit installeren, dan dat, dit daar downloaden,..).  Maar kan dit niet eenvoudiger, met een scriptje?
Dus, mijn vragen zijn:
Kan dit wel?  >Bijna zeker van!
Bestaat dit al misschien?  >Waarschijnlijk wel, maar Google maakte me niets wijzer.
Wat mag er nog in dat scriptje om een nieuwe installatie 'volledig operationeel' te maken?

Johan
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline joop905

• Lid
Re: Na-installatie-script: codecs, flash, java. Een bruikbaar systeem.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/17, 23:29:45 »
Ubuntu heeft voor extra multimedia ondersteuning een bundel met een aantal pakketten die niet op de CD meegeleverd worden (MP3-codecs, Adobe Flash Player, Microsoft-lettertypen, enzovoorts). Deze bundel kan automatisch geïnstalleerd worden door op onderstaande link te klikken:

Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen

grj

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/17, 23:51:58 »
Ik denk dat bovengenoemde methode eigenlijk eenvoudig genoeg is.
Bijkomend voordeel is dat men direct ervaring krijgt met het pakketbeheer.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/18, 22:11:56 »
Zal ik eens proberen, kende ik eerlijk gezegd nog niet!
Heb redelijk wat installaties voor de boeg, en zag een beetje op tegen het 'handmatig' installeren van dit alles.  Daarom leek een scriptje mij wel handig...

Johan.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/18, 23:44:36 »
Als je een aantal programma's moet bij installeren kan je dat doen door een bestandje aan te maken dat je op een externe schijf bij houd.
Bijvoorbeeld:

sudo apt-get install gimp ubuntu-restricted-extras hardinfoNa sudo apt-get install kan je dus verschillende progjes/pakketjes bijschrijven telkens met een spatie tussen. Let wel op dat je de naam hebt vanuit synaptic en niet uit het Softwarecenter. Dus vind je iets in softwarecenter dan kan je in synaptic nagaan of dat ook effectief zo vermeld word.

Daarna sla je het bestand op en kan je later altijd kopiëren/Plakken in de terminal.

Voor dat commando kan je nog altijdsudo apt-get install gimp ubuntu-restricted-extras hardinfo dit bijvoegen:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && Dus dan word dat:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get install gimp ubuntu-restricted-extras hardinfoJe moet dus die && ertussen plaatsen zodat het uitvoeren van de commando's na elkaar komen. En dat de volgende slechts uitgevoerd word als de vorige uitgevoerd is. Dat betekent die &&.
En vergeet niet telkens de sudo erbij te zetten anders wil je dat commando zonder rootrechten uitvoeren en zul je dus een foutmelding krijgen.
Zo kan je nog ander noodzakelijke commando's toevoegen maar dan telkens de && ertussen en evt. de sudo ervoor. De sudo hangt af of je rootrechten nodig hebt om commando's uit te voeren of het benaderen van de bestanden.

Ook kan je de verborgen bestanden uit je Persoonlijke Map kopiëren. Bijvoorbeeld de map .mozilla kan je gebruiken als je aanpassingen in firefox gedaan hebt en dat bij al de andere installaties ook zo moet zijn.

Je kan natuurlijk een aparte map maken waarin je dit alles kopieert en dan hoef je enkel die map te importeren in je Persoonlijke Map en van daaruit dan alles zetten, instellen, uitvoeren.

Dat bovenste bestand kan je uitvoerbaar maken door rechts te klikken en via eigenschappen daar het vinkje aanklikken naast: maak dit bestand uitvoerbaar. Dan heb je daar maar op te klikken en dan kan zal je kunnen kiezen om het weer te geven of uit te voeren of uit te voeren in een terminal. Kies voor uitvoeren in terminal dan kan je alles volgen en kan je zien of alles goed verloopt.

Je kan dus na die commando's die hierboven beschreven zijn bijvoorbeeld zetten i.v.m. de .mozilla map:
mv .mozilla .mozilla.old && mv /dienieuwemapnaam/.mozilla .mozillaHier moet geen sudo voor omdat je in je eigen map werkt. Het pad naar die mappen moet je natuurlijk eventueel aanpassen, volgens hoe alles opgeslagen is.
Zo word de oude .mozilla bewaard als .mozilla.old en word het bestand .mozilla uit die map die je importeerd hebt (in je persoonlijke map, dus NIET in de map documenten, of anders) in je Persoonlijke Map gezet onder .mozilla
Merk op dat .mozilla begint met een . en dus een verborgen map is.
Die kan je tevoorschijn halen door in de menubalk op 'Beeld' te klikken en te kiezen voor: Verborgen bestanden weergeven. Of klik Ctrl+H nadat je je Persoonlijke Map geopend hebt.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Verbeteringen en opmerkingen door de forumleden zijn altijd welkom. Zeker in verband met de commando's i.v.m. fouten in de syntax. (alvast ThanX daarvoor)

« Laatst bewerkt op: 2010/05/22, 09:30:04 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/19, 13:56:08 »
Ja opzich beste om je eigen scriptje te gaan maken.

Zo heb ik bijv. Standaard verwijderen van bepaalde applicaties.

sudo apt-get remove evolution transmission-common computer-janitor
installeren en toevoegen van 10.04 ppas
sudo add-apt-repository <ppa regel>
etc.

sudo apt-get update

sudo apt-get install <applicatie, applicatie, etc. etc.>

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/19, 15:07:17 »
Kijk uit met scriptjes, jongens.... Zeker als je de maker niet kent. Vertrouw bij scriptjes in principe alleen jezelf.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/20, 16:40:59 »
Kijk uit met scriptjes, jongens.... Zeker als je de maker niet kent. Vertrouw bij scriptjes in principe alleen jezelf.
doe ik ook enkel eigen scripts heb ooit eens een heel systeem naar de verdoemenis geholpen sinds dien nooit meer ..

Offline Suns

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/23, 18:10:47 »
ik heb gewoon .sh stripjes gemaakt die ik kan uitvoeren in het terminalvenster en het is heel snel te installeren.
13th Gen Intel® Core™ i5-1340P × 16
geheugen 64,0 GiB

Linux Counter - user #51039