Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Qgis  (gelezen 819 keer)

Offline DeeJeePee

• Lid
Installeren Qgis
« Gepost op: 2010/05/17, 17:21:15 »
Ben speciaal met Ubuntu 10.04 gaan experimenteren om met Qgis te kunnen gaan werken. Dit is kennelijk geen standaardpakket binnen Ubuntu. In tegenstelling tot veel andere pakketten die niet standaard zijn en die op een andere manier moeten worden geïnstalleerd, krijg ik dit met Qgis op geen enkele manier voor elkaar. Ben nog een groentje in dit OS, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen op een manier die ik kan begrijpen. Bij voorbaat mijn eeuwige dank.

Offline Stijnen

• Lid
Re: Installeren Qgis
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/17, 17:40:23 »
Ik neem aan dat je dit bedoeld:
http://www.qgis.org/

Voor de LTS versie, voeg je deze software bron toe (stabiele versie):
ppa:qgis/stable

Voor de meest huidige versie voeg je deze software bron toe (onstabiele versie):
ppa:ubuntugis/ubuntugis-unstable

Softwarebronnen toevoegen in Ubuntu gaat als volgt:
-Systeem –> Beheer –> Softwarebronnen -> Tabblad 'Software van derden' -> Toevoegen (één van de bovenstaande PPA's).
-Vervolgens moet het pakket beschikbaar zijn in Ubuntu Software Centrum, door het desbetreffende pakket te zoeken.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline DeeJeePee

• Lid
Re: Installeren Qgis
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/17, 18:01:04 »
Bedankt Stijnen voor de snelle reactie.

Deze procedure kende ik al, maar die geeft bij mij steeds foutmeldingen. Heb inmiddels een link gevonden naar een oplossing die perfect werkt. Voor degenen die wellicht met hetzelfde probleem te maken krijgen, verwijs ik graag hiernaar:
http://geowebinfo.com/2010/05/01/install-quantum-gis-1-4-0-on-ubuntu-10-04-lucid-lynx/